| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bulanık Mantığa Giriş | MAT3210 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Erdoğan Mehmet Özkan |
| Dersi Veren(ler) | Erdoğan Mehmet Özkan |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere bulanık mantığı ve uygulama alanlarını anlatmaktır. Bu ders aynı zamanda günlük yaşantımızdaki yerini ve kullanım alanlarını öğretmektir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bulanık kümeler; çok değerli mantık; bulanık sayılar, bulanık sayılarda aritmetik işlemler; bulanık bağıntılar; bulanık çıkarım ve uygulamaları. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Teknoloji mantığı olarak bulanık mantığın matematik yapısını ifade edebileceklerdir.
- Çeşitli yöntemlerden yararlanarak üyelik fonksiyonu geliştirmeyi uygulayabileceklerdir.
- Matematik bilgisini diğer disiplinlerde kullanabileceklerdir.
- Modern mantık ile bulanık mantık arasındaki kıyaslamayı yapabileceklerdir
- Bulanık mantığın uygulama alanlarını analiz edebileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Keskin kümeler ve modern mantık, çok değerli mantık Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Keskin kümeler ve özellikleri ile ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Keskin kümeler ve modern mantık kavramlarının matematik içinde ve diğer disiplinlerde kullanım alanıyla ilgili tartışmanın yapılması | 1. Keskin kümeler, özellikleri ve modern mantıkta temel bilgilere ait ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 9-18. 2. Çok değerli mantığa ait bölümün okunması Kaynak: Ders Kitabı, 18-23. |
| 2 | Konu Anlatımı: Bulanık kümelerde temel kavramlar-1 Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bulanık kümelerin kuramsal küme işlemlerine ait örneklemelerinin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bulanık küme kavramlarının günlük hayattaki uygulamaları ve klasik küme ile karşılaştırılmasına ilişkin tartışmanın yapılması | 1. Bulanık kümenin ortaya çıkışına ait ilişkin ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 25-28. 2. Kuramsal küme işlemlerine ait bölümün okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 28-33. [1], 24-32. |
| 3 | Konu Anlatımı: Bulanık kümelerde temel kavramlar-2 Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen işlemleri örneklemeler üzerinde yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Keskin kümelerdeki işlemlerle farklılığının tartışılması | 1. Bulanık kümelerde mantıksal işlemlere ait bölümün okunması. Kaynak: [1], 37-40. |
| 4 | Konu Anlatımı: Üyelik fonksiyonları, bulanık sayılar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Üyelik fonksiyonları çeşitleri üzerine örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bulanık sayı kavramının tartışılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Karakteristik fonksiyon ve bulanık kümelerin temelini oluşturan üyelik fonksiyonuna ilişkin ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 32-37. 2. Bulanık sayıların tanımına ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 34-35. 3. Kısa Sınav 1: (bulanık küme işlemleri). |
| 5 | Konu Anlatımı: Bulanık sayılar ve bulanık aritmetik Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Bulanık sayılarda 4 işlem üzerine uygulama yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bulanık sayılarda 4 işlemin iki farklı yollarla yapılışının tartışılması | 1. Bulanık sayılarda toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerine ait bölümün okunması verilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 34-47. |
| 6 | Konu Anlatımı: Klasik ve bulanık bağıntılar-1 Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Keskin kümeler üzerinde verilen bağıntılar ile ilgili örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bulanık bağıntı ile keskin bağıntının karşılaştırılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Klasik bağıntı tanımları, bağıntı işlemleri ve özelliklerine ait ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 48-55. 2.Kısa Sınav 2: (klasik bağıntılar üzerine işlemler). |
| 7 | Konu Anlatımı: Klasik ve bulanık bağıntılar-2 Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Bulanık bağıntılarda verilen tanım ve özelliklerin örneklemeleri Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bulanık bağıntıların disiplinler arasında uygulanmasının tartışılması | 1. Bulanık bağıntıda işlemlere ilişkin kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 55-57. 2. Bulanık kartezyen çarpım ve bileşime ait ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 57-61. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Bulanık bağıntılar-3 Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Farklı bileşim kuralları, denklik bağıntısı ve alfa kesit üzerine örneklemeler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Farklı disiplinler üzerine uygulamalarının tartışılması | 1. Çıkarımın bileşimi kuralları, denklik sınıfları, alfa kesit kavramına ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynaklar: [2], [3]. |
| 10 | Konu Anlatımı: Bulanık genişleme-bulanık olasılık Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Bulanık genişleme, bulanık olay ve olasılığının anlaşılması için örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bulanık genişlemenin ve bulanık olayın günlük hayata uygulamasının tartışılması Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Bulanık genişleme prensibine ve Bulanık olay ve bulanık olasılığa ilişkin bölümün okunması tanımı Kaynak: [3]. 2.Kısa Sınav 3: (bulanık genişleme-bulanık olasılık). |
| 11 | Konu Anlatımı: Bulanık mantıkta savurma- dilsel değişkenler Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Modern mantıkta usavurma uygulamaları ve dilsel değişkenler kavramının sağlıklı anlaşılması için gerçek hayat uygulamalarının istenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dilsel değişkenler üzerine tartışma | 1. Modern mantıkta usavurmaya ait ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 77-79. 2. Gerçekyaşama uygulanan dilsel değişkenler ve bulanık doğruluk değerlerine ilişkin bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 79-81. |
| 12 | Konu Anlatımı: Bulanık mantıkta usavurma, max-* yöntemi Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): max-* ile çıkarım sonuçlarının bulunuşlarının yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Verilen kriterlerin günlük hayattaki uygulanışlarını tartışılması | 1. Bulanık koşullu çıkarım ve kriterlerinin verilmesine ve max-* ile çıkarım sonuçlarının bulunuşuna ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 81-94. |
| 13 | Konu Anlatımı: Bulanık kontrol sistemleri, bulanıklaştırma Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Bulanık kontrol sistemini oluşturan öğeler ile açıklayıcı örneklemeler istenmesi Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Bulanık kural tabanı ve çıkarım motorunun çalışmasının tartışılması | 1. Bulanıklaştırma, bulanık kural tabanı, bulanık çıkarım motoru mekanizmasının verilmesine ait kısmın okunması. Kaynak: [4], 13-18. |
| 14 | Konu Anlatımı: Durulaştırma Sınıf-içi Uygulama: (15 dk) Durulaştırmada verilen tüm verilerin yöntemlere örnekleme yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma: (15 dk.) Yapılan bu çalışmaların günlük hayat problemlerine modellenmesinin tartışılması. Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Bulanık kontrol şemasında yer alan bulanıklaştırılmış verilerin durulaştırılması ait ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynaklar: [1], 65-71. [4], 19-23. 2. Kısa sınav 4: (bulanık kontrol sistemleri). |
| 15 | Durulaştırma- seçilmiş uygulamaları ile öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (150 dk.): Seçilen problemlerin hem MATLAB hem de düz hesap ile anlatımı Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Programlama dillerinin bilinmesinin öneminin tartışılması | 1. Bulanık kontrol üzerine öğrenciler tarafından seçilen uygulamaların anlatılması. |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 |
| Sunum/Jüri | 1 | 10 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 5 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 3 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 5 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|