Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Soyut CebirMAT316135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüMurat Alan
Dersi Veren(ler)A. Göksel Ağargün, Bayram Ali Ersoy, Murat Alan, Gürsel Yeşilot, Emre Kolotoğlu
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere modern cebirin en temel yapılarından olan cisim teorisi ve cisim genişlemeleri hakkında derinlemesine bir anlayış kazandırmaktır. Ders, polinom halkalarının temel özelliklerinden yola çıkarak, indirgenemez polinomlar aracılığıyla yeni cisimlerin nasıl inşa edildiğini (cebirsel genişlemeler, parçalanış cisimleri, sonlu cisimler) sistemli bir şekilde inceler. Amaç, bir genişlemenin derecesi, normalliği ve ayrılabilirliği gibi temel kavramları analiz etme becerisi kazandırmaktır. Dersin nihai hedefi, cisim genişlemelerini derinlemesine anlayarak Galois’in Temel Teoremine hazırlık yapmak ve bu teorem aracılığıyla altgruplar ve altcisimler arasındaki birebir eşlemeyi kavramaktır.
Dersin İçeriğiPolinom halkalarında çarpanlara ayırma; cisim genişlemeleri; cebirsel genişlemeler; sonlu genişlemeler; sonlu cisimler; Galois genişlemeleri; Galois Teoremi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Gallian, Joseph A. Contemporary Abstract Algebra. 7. baskı, Brooks/Cole, 2010.
  • Ağargün, A. Göksel, Aygör, Nilgün, Ersoy, Bayram A. and Alan, Murat. Soyut Cebir. cilt 2, YTÜ Vakfı Yayınları, 2000.
  • Dummit, David S., Foote, Richard M. Abstract algebra. vol. 3, Wiley, Hoboken
  • Malik, Davender S., Mordeson, John N. and Sen, M. K. Fundamentals of Abstract Algebra. McGraw-Hill, 1997.
  • Yeşilot, Gürsel. Soyut Cebir Çözümlü Problemleri. Nobel Publisher, 2012.
  • Artin, Emil, Milgram, Arthur N. Galois theory. vol. 2, Courier Corporation, 1998.
  • Stewart, Ian. Galois theory. Chapman and Hall/CRC, 2022.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bir cisim üzerindeki polinom halkalarının temel cebirsel yapılarını (Öklid bölgesi, temel ideal bölgesi) tanımlayıp, Gauss Lemması ve Eisenstein Kriteri gibi araçları kullanarak verilen bir polinomun verilen bir halka (özel olarak rasyonel sayılar cismi) üzerinde indirgenemez olup olmadığını beli
  2. ndirgenemez bir polinom aracılığıyla bir taban cismin basit cebirsel genişlemesini inşa ederek; bu genişlemenin bir vektör uzayı olarak boyutunu (derecesini) ve bir bazını bulabileceklerdir.
  3. Bir genişleme içindeki bir elemanın taban cisim üzerinde cebirsel mi yoksa transandantal mı olduğunu, o elemanın minimal polinomunu bularak veya var olmadığını göstererek kanıtlayıp, dahası, sonlu dereceli genişlemelerin neden cebirsel genişlemeler olduğunu açıklayabileceklerdir.
  4. Verilen bir polinomun köklerini içeren en küçük cisim genişlemesi olan parçalanış cismini ardışık basit genişlemeler yoluyla inşa ederek, bir parçalanış cisminin varlığının ve tekliğinin önemini ifade edebileceklerdir.
  5. Sonlu bir cismin eleman sayısının neden bir asal sayının kuvveti olmak zorunda olduğunu kanıtlayıp;
  6. Bir cisim genişlemesinin normal (bir polinomun parçalanış cismi olup olmadığı) ve ayrılabilir (elemanların minimal polinomlarının katlı köke sahip olup olmadığı) olup olmadığını analiz ederek, bu iki özelliğin Galois teorisinin temelini oluşturmadaki rolünü açıklayabileceklerdir.
  7. Belirli bir cisim genişlemesinin Galois grubunu (yani, taban cismi sabit bırakan otomorfizmalar grubunu) hesaplayarak, bu grubun elemanlarının, genişlemeyi üreten polinomun kökleri üzerindeki etkisini analiz edebileceklerdir.
  8. Galois Teorisinin Temel Teoremi'ni ifade edip, bu teoremi kullanarak bir Galois genişlemesinin ara cisimleri ile Galois grubunun alt grupları arasında birebir bir eşleme (Galois correspondence) kurup, bu eşlemeyi kullanarak ara cisimlerin derecelerini ve normal genişlemelere karşılık gelen normal

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Polinom halkaları ve özellikleri, bölme algoritması, Faktör Teoremi, Kalan Teoremi, Kök Teoremi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Teoremlerin nasıl uygulandığı ile ilgili küçük örnekler verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Polinom halkalarının öneminin tartışılması
1. Halkalarla ilgili temel bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 269-317.

2. Polinom halkası ve özellikleriyle ilgili bölümün okunması Kaynak: Ders Kitabı, 293-300.
2Konu Anlatımı: Polinom halkalarında çarpanlarına ayrılış, tek türlü çarpanlarına ayrılabilen bölgeler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tek türlü çarpanlarına ayrılabilen bölge örneklerinin verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tek türlü çarpanlarına ayrılabilen bölgelerin avantajlarının tartışılması
1. Polinom halkalarındaki özel yapıların hatırlanması. Kaynak: [3], 335-395.

2. Polinom halkalarında çarpanlarına ayrılma ile ilgili bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 305-308.
3Konu Anlatımı: Verilen bir halka üzerinde bir polinomun indirgenemezliğinin araştırılması, indirgenemezlik yöntemleri, Eisenstein İndirgenemezlik Kriteri

Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Bazı polinom örnekleri üzerinden indirgenemezlik kriterlerinin uygulanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İndirgenemez bir polinom elde etmenin öneminin tartışılması
1. İndirgenemezlik kriterleri ile ilgili bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 308-314.
4Konu Anlatımı: Cisim genişlemeleri, genişlemenin derecesi, tabanı, cebirsel ve transandant eleman kavramları

Sınıf-içi Uygulama (10 dk): Çeşitli cisim genişlemeleri örneği verilmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cebirsel ve transandant elemanların ilişkisinin araştırılması üzerine bir tartışma yapılması
1. Cisim genişlemesinin tabanını anlamak için vektör uzayları ve ilgili kavramların hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 345-349.

2. Cisim genişlemeleri ve özellikleri ile ilgili kısımların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 370-378.
5Konu Anlatımı: Cebirsel bir elemanın minimal polinomu, minimal polinomun özellikleri

Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Bazı cebirsel elemanların minimal polinomlarının belirlenmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Minimal polinomun tekliğinin tartışılması
1. Cebirsel eleman kavramının hatırlanması Kaynak: Ders Kitabı, 370.

2. Minimal polinom ve özellikleri ile ilgili bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 370-378.
6Konu Anlatımı: Cebirsel genişlemeler, sonlu genişlemeler ve aralarındaki ilişkiler

Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Cebirsel ve sonlu genişlemeler arasındaki ilişkinin araştırılması ve ters örnekler verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cebirsel genişlemelerin olası uygulamalarının araştırılması üzerine bir tartışma yapılması
1. Cebirsel, sonlu genişlemeler ve aralarındaki ilişkiyle ilgili bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 372-378.
7Konu Anlatımı: Parçalanış cismi, varlığı, izomorfizma altında tekliği

Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Bir polinomun parçalanış cisminin bulunarak kavramın derinleştirilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Parçalanış cisminin tekliğinin tartışılması i
1. Halka ve cisim homomorfizma, izomorfizmalarının hatırlanması. Kaynak: [3], 309-315.

2. Parçalanış cismi tanımı, hangi koşullarda nasıl var olduğu ve teklik teoremlerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 356-366.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Normal genişlemeler; ayrılabilir genişlemeler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Normal ve ayrılabilir genişleme örneklerinin verilmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Normal genişleme ve parçalanış cismi arasında nasıl bir ilişki vardır? sorusu üzerine bir tartışma yapılması
1. Normal ve ayrılabilir genişleme kısımlarının okunması. Kaynak: [3], 500-501.
10Konu Anlatımı: Cisim otomorfizmaları, otomorfizma grubunun belirlenmesi, Galois genişlemesinin tanımlanması

Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Verilen cisim genişlemesinin otomorfizma grubunun bulunması ile ilgili örnek verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Galois genişlemesinin özellikleri nelerdir? sorusu üzerine bir tartışma yapılması
1. Grup kavramının hatırlanması ve grupların bazı cebirsel özellikleriyle birlikte sınıflandırabilmak için küçük mertebeden bazı grupların incelenmesi. Kaynak: [3], 57 94.

2. Galois genişlemelerine giriş kısımlarının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 545-551.
11Konu Anlatımı: Bir cisim genişlemesinin Galois grubunun bulunması ve izormorf olduğu sınıfın belirlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Verilen cisim genişlemesinin Galois grubunu bulma ile ilgili örnek verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Galois gruplarını nasıl sınıflandırırız? sorusu üzerine bir tartışma yapılması
1. Halka ve cisim homomorfizma, izomorfizmalarının hatırlanması. Kaynak: [3], 309-315.

2. Galois genişlemesi kısımlarının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 545-551.
12II. ArasınavSınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmes
13Konu Anlatımı: Galois grubunun altgrupları ve karşılık gelen altcisimler, Galois temel teorem

Sınıf-içi Uygulama: (60 dk.) Verilen cisim genişlemesinin Galois grubunu, altgruplarını, altcisimlerini bulmayla ilgili örnek verilmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Galois Teoremi yardımıyla altgrup ve altcisim ilişkisi nasıl kurulur? sorusu üzerine bir tartışma yapılması
1. Grup kavramının hatırlanması ve grupların bazı cebirsel özellikleriyle birlikte sınıflandırabilmak için küçük mertebeden bazı grupların incelenmesi. Kaynak: [3], 57 94.

2. Galois genişlemelerine giriş kısımlarının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 545-551.
14Konu Anlatımı: Sonlu cisim inşası, elemanların temsili ve bu cisim üzerindeki işlemler

Sınıf-içi Uygulama: (30 dk.) Verilen mertebeden bir sonlu cisim inşasının verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Verilen herhangi bir tamsayı için bir sonlu cisim inşa edebilir miyiz? sorusu üzerine bir tartışma yapılması
1. Cisimlerle ilgili genel bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 274-278.

2. Sonlu cisimlerle ilgili bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 382-388.
15Konu Anlatımı: Genel tekrar

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): İşlenen tüm konular ile ilgili çeşitli örneklerin çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Dersin genel kazanımlarının değerlendirilmesi ve tartışılması
İşlenen tüm kavramların hatırlanması ve önceki haftalardaki kısımların okumalarının yapılması.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar260
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması142
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)225
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok