Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sayılar Teorisine GirişMAT116235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüMurat Alan
Dersi Veren(ler)Murat Alan
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere sayıların yapısını ve aritmetiğin temel kavramlarını tanıtarak matematiğin en eski ve en önemli dallarından biri olan Sayılar Teorisi’ne giriş yapmalarını sağlamaktır. Ders boyunca öğrenciler, doğal sayılar, tam sayılar ve asal sayılar gibi temel kavramların yanı sıra bölünebilirlik, EBOB, EKOK, kongruans aritmetiği ve aritmetik fonksiyonlar gibi konularla tanışacaklardır. Ayrıca dersin amacı sadece teknik bilgi aktarmak değil, aynı zamanda öğrencilerin matematiksel düşünme ve ispat yapma becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, klasik teoremlerin (Euclid’in algoritması, Fermat’ın küçük teoremi, Euler teoremi, Çin Kalan Teoremi gibi) ispatlarını öğrenerek, ispat kültürü kazanacak ve problem çözme yeteneklerini geliştireceklerdir. Dersin bir diğer önemli amacı, sayıların aritmetik özelliklerinden yola çıkarak öğrencilerin modern matematiğin ve kriptografi, bilgisayar bilimleri, algoritmalar ve şifreleme gibi disiplinlerarası uygulamalarını gerçekleştirebilme becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBölünebilirlik kuralları ve Euclid algoritması; asal sayılar ve aritmetiğin temel teoremi; lineer diofant denklemler; modüler aritmetik ve lineer kongruans denklemleri; Çin Kalan Teoremi; Fermat’ın Küçük Teoremi ve Wilson Teoremi; Euler fonksiyonu ve aritmetik fonksiyonlar; ilkel kökler ve indeksler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Burton, David M. Elementary Number Theory. 8. baskı, McGraw Hill, 2011.
  • Koshy, Thomas. Elementary Number Theory with Applications. 2. baskı, Academic Press, 2007.
  • Rosen, Kenneth H. Elementary Number Theory and Its Applications. 6. baskı, Pearson, 2010.
  • Yeşilot, Gürsel, Yeşilot, Sevim, Sayılar Teorisi Çözümlü Problemleri. Birsen Yayınevi, 2019.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bölünebilirlik, EBOB, EKOK ve asal sayılar gibi temel sayı teorisi kavramlarını tanımlayarak bu kavramların özelliklerini ve uygulamalarını sınıflandırabileceklerdir.
  2. Euclid algoritması ve lineer Diophantine denklemleri aracılığıyla sayılar arasındaki ilişkileri analiz edebileceklerdir.
  3. Lineer kongruans denklemlerini çözebileceklerdir.
  4. Çin Kalan Teoremi, Fermat’ın Küçük Teoremi ve Wilson Teoremi’ni yorumlayıp uygulayabileceklerdir.
  5. Euler fonksiyonu, Möbius fonksiyonu ve bölen fonksiyonları gibi temel aritmetik fonksiyonların özelliklerini açıklayarak bu fonksiyonların problem çözümündeki rolünü değerlendirebileceklerdir.
  6. İlkel kökler ve indeks kavramlarını tanımlayarak bunların uygulamalarını örneklendirebileceklerdir.
  7. Teorik kavramları kullanarak farklı sayı teorisi problemlerini çözerek, soyut matematiksel düşünme ve ispat yapma becerisi geliştirebileceklerdir.
  8. Sayıların aritmetik özelliklerini ve temel teoremleri kullanarak çeşitli Diofant denklemleri çözebileceklerdir.
  9. Klasik teoremlerin ispatlarını inceleyerek, ispat kültürü kazanarak ve farklı ispat yöntemlerini karşılaştırarak analitik düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Sayılar teorisine giriş – tarihsel gelişim, temel kavramlar, doğal sayılar ve tam sayılar, tümevarım ve binom formülü

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tümevarım ile basit ispatlar 1+2+...+n = n(n+1)/2 ispatı vb. yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sayılar teorisinin bilgisayar bilimi ve kriptografi ile ilişkisinin tartışılması

1. Sayılar teorisine giriş, tarihsel gelişim, temel kavramlar, doğal sayılar ve tam sayılar, tümevarım ve Binom formülü konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 1–15.
2Konu Anlatımı: Bölünebilirlik – tanımlar, temel özellikler, tam bölenler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çeşitli sayıların 3, 11 gibi sayılar ile bölünebilirliği ile ilgili ders kitabından seçme alıştırmalar yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bölünebilirlik kurallarının günlük hayatta ve algoritmalarda kullanımı üzerine bir tartışma yapılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması

1. Sayılar Teorisinin tarihsel gelişiminin internetten araştırılması

2. Bölünebilirlikle ilgili tanımlar ve temel özellikleri içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 16–23.
3Konu Anlatımı: EBOB ve EKOK, Euclid algoritması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): 1252 ve 298 sayılarının EBOB’unun Euclid algoritması ile bulunması ve 1252x+298y=d şeklindeki en az bir x, y sayılarının bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Euclid algoritmasının modern kriptografide rolü üzerine bir tartışma yapılması
1. EBOB ve EKOK, Euclid algoritması konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 23–35.
4Konu Anlatımı: Lineer diophantine denklemleri (ax+by=c)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Örnek uygulama: 567x+72y=d denkleminin çözümünün yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Diophantine denklemlerinin günlük yaşamdaki uygulamaları üzerine bir tartışma yapılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması

1. Lineer diophantine denklemleri (ax+by=c) içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 36–48.
5Konu Anlatımı: Asal sayılar – tanım, özellikler, Euclid’in asal sayılar sonsuzluğu ispatı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Küçük asal testlerinin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Asalların güncel rolü üzerine bir tartışma yapılması

1. Asal sayılar tanım ve özelliklerini içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 49–61.
6Konu Anlatımı: Aritmetiğin Temel Teoremi (asal çarpanlara ayırma teoremi)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çeşitli sayıların asal çarpanlara ayrılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tek türlü sal çarpanlara ayırmanın obeb ve okek hesaplanmasındaki önemi üzerine bir tartışma yapılması

1. Aritmetiğin Temel Teoremi (asal çarpanlara ayırma teoremi) konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 61–70.
7Konu Anlatımı: Kongruanslar ve modüler aritmetik – tanım, temel özellikler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): 20262027 ≡ ? (mod 11) örneği, vb. örneklerin çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Modüler aritmetiğin günlük hayatta ve bilgisayar bilimindeki kullanımı üzerine bir tartışma yapılması.

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması

1. Kongruanslar ve modüler aritmetik konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 71–86. 8 Ara Sınav 1 Sınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmesi
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Lineer kongruans denklemleri ve Çin Kalan Teoremi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çeşitli ax ≡ b (mod c) ve Çin Kalan Teoremi örneklerinin çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çin Kalan Teoreminin antik çağda sorulmuş tarihsel problemlerdeki kullanımı üzerine bir tartışma yapılması

1. Lineer kongruans denklemleri ve Çin Kalan Teoremi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 86–108.
10Konu Anlatımı: Fermat’ın Küçük Teoremi, Wilson Teoremi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çeşitli alıştırmaların yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fermat Teoremi ve Wilson Teoremi’nin asallık testlerindeki rolünün tartışılması

Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.

1. Fermat’ın Küçük Teoremi, Wilson Teoremi konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 109-124. 2. Kısa Sınav 4: (Fermat’ın Küçük Teoremi ve Wilson Teoreminin uygulamaları)
11Konu Anlatımı: Euler fonksiyonu ve Euler Teoremi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çeşitli n sayıları için φ(n) hesaplanması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Euler teoreminin modüler aritmetikte sağladığı kolaylıklar üzerine bir tartışma yapılması
1. Euler ve Fermat’ın matematiğe katkılarının internetten araştırılması

2. Euler fonksiyonu ve Euler Teoremi konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 125-137.
12Konu Anlatımı: Aritmetik fonksiyonlar – bölen fonksiyonları, Möbius fonksiyonu, Möbius tersleme formülü

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çeşitli sayılar için temel bölen fonksiyonlarının hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Möbius fonksiyonunun tanımının nedenleri üzerine bir tartışma yapılması

Kısa Sınav 5 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Aritmetik fonksiyonlar konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 138–155.

2. Kısa Sınav 5: (aritmetik fonksiyonlar)
13Konu Anlatımı: Aritmetik fonksiyonların özellikleri – toplamsallık, çarpımsallık, Euler Teoreminin ispatı

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Çarpımsal fonksiyon örneklerinin çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Aritmetik fonksiyonların analitik sayılar teorisindeki rolünün tartışılması.
1. Aritmetik fonksiyonların özellikleri – toplamsallık, çarpımsallık, Euler Teoreminin ispatı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 155–170.
14Konu Anlatımı: İlkel kökler ve indeksler (tanım, özellikler, uygulamalar)

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) 7 ve 11 modülünde ilkel kökün bulunması.

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) İlkel köklerin daha ileri problemlerde nasıl kullanılacağı üzerine bir tartışma yapılması

Kısa Sınav 6 (15 dk.) Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması

1. İlkel kökler ve indeksler (tanım, özellikler, uygulamalar) konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 171–190.
15Genel tekrar ve final hazırlığı Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Sayılar teorisinde programlama dillerinin tanıtılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Programlama dillerinin bilinmesinin öneminin tartışılması

1. Matlab, Maple veya Python dillerinin birinde dersin konuları üzerine yapılacak bir uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1410
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği620
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği63
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok