Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Tensör CebiriMAT438035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüFatma KARACA
Dersi Veren(ler)Salim Yüce, Mustafa Düldül, Fatma KARACA
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin çoklu lineer yapılar ve tensör kavramı etrafında şekillenen temel cebirsel yapıları kavramalarını sağlamaktır. Vektör uzayları, lineer dönüşümler ve tensörlerle ilişkili cebirsel işlemler aracılığıyla, ileri matematiksel düşünme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu sayede öğrencilerin, ileri düzey lineer cebir ve diferansiyel geometri gibi alanlarda kullanılabilecek tensörel yapılar hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiVektör uzayları, lineer dönüşümler, dual vektör uzayı ve dual dönüşüm; tensörler ve çok lineer formlar, iki çok lineer fonksiyonun tensörel çarpımı, vektör uzaylarının tensörel çarpımı; tensör çeşitleri; kontraksiyon operatörü (daraltma fonksiyonu); iki tensör uzayınının tensörel çarpımı, tensör cebiri; simetrik tensörler ve simetrileyen operatör; simetrik çarpım ve simetrik cebir; alterne tensör ve alterneleyen operatör; dış çarpım; dış cebir; dış çarpım uzayı ve dış cebirin boyutları, ikinci mertebeden reel dış çarpım uzayı; özel bir dış çarpım örneği (vektörel çarpım).
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Hacısalihoğlu, H. Hilmi, Ekmekçi, Nejat. Tensör Geometri. Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi, Matematik Bölümü, 2003.
  • Zorunlu Kaynak- [1] Hacısalihoğlu, H. Hilmi. Diferensiyel Geometri. Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi, Matematik Bölümü, 2000.
  • Zorunlu Kaynak- [2] Hacısalihoğlu, H. Hilmi. Lineer Cebir. Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi, Matematik Bölümü, 2000.
  • Zorunlu Kaynak- [3] Yüce, Salim. Lineer Cebir. 8. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2025.
  • Zorunlu Kaynak- [4] Yüce, Salim. Öklid Uzayında Diferansiyel Geometri. 10. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Önerilen Kaynak- Dodson, Christopher T. J., Poston, Timothy. Tensor Geometry. Springer -Verlag 1997.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Çok lineer dönüşümler ve tensörleri analiz ederek değerlendirmelerde bulunabileceklerdir.
  2. Tensör tanımı ve iki çok lineer fonksiyonun tensörel çarpımını ifade ederek uygulayabileceklerdir.
  3. İki ve ikiden fazla vektör uzayının tensörel çarpımını ifade ederek tensör çeşitleri, kontraksiyon operatörü (daraltma fonksiyonu) tanımını yapabileceklerdir.
  4. Tensör cebiri, simetrik tensörler ve simetrileyen operatör tanımlarını yorumlayarak uygulamalarda kullanabileceklerdir.
  5. Simetrik çarpım, simetrik cebir, alterne tensör ve alterneleyen operatör tanımlarını yorumlayarak uygulamalarda kullanabileceklerdir.
  6. Dış çarpım, dış cebir, dış çarpım uzayı, dış cebirin boyutları ve özel bir dış çarpım örneği olarak vektörel çarpım kavramlarını ifade ederek ilgili matematiksel hesaplamaları gerçekleştirebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Vektör uzayları, lineer dönüşümler, dual vektör uzayı ve dual dönüşüm

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Vektör uzayı ve lineer dönümlere ilişkin basit örnekleme yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Lineer dönüşüm kavramının Matematik içinde ve diğer disiplinlerde kullanım alanıyla ilgili
1. Grup, halka ve cisim kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 2-10.

2. Vektör uzayları, lineer dönüşümler, dual vektör uzayı ve dual dönüşüm konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 1-12.
2Konu Anlatımı: Tensörler ve çok lineer formlar, iki çok lineer fonksiyonun tensörel çarpımı, vektör uzaylarının tensörel çarpımı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Tensörel çarpımın hesaplanması üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Çok lineerlik, lineerlikten ne kadar farklıdır?” ile "Tensörel çarpım, çarpmanın ne tür bir genellemesidir?" konuları üzerine tartışma yapılması
1. Çok lineer fonksiyon (iç çarpım, determinant, vb.) kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 215-222; 226-235.

2. Tensörler ve çok lineer formlar, İki Çok Lineer Fonksiyonun Tensörel çarpımı, Vektör uzaylarının tensörel çarpımı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 13-18.
3Konu Anlatımı: Tensör çeşitleri: kovaryant tensörler, kovaryant tensörlerin bileşenleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kovaryant tensörleri belirleme üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Reel vektör uzayı üzerinde tanımlanan iç çarpım fonksiyonunun ne tür bir tensör olduğu üzerine tartışma yapılması

Kısa Sınav 1 (15-20 dk.): Ders sonunda, 1-3. haftalarda derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Matris transpozu ve tersinin nasıl çalıştığına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 107-110.

2. Tensör çeşitleri: kovaryant tensörler, kovaryant tensörlerin bileşenleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 18-20.

3. Kısa Sınav 1: (vektör uzayları, lineer dönüşümler, dual vektör uzayı ve dual dönüşüm, tensörler ve çok lineer formlar, iki çok lineer fonksiyonun tensörel çarpımı, vektör uzaylarının tensörel çarpımı, tensör çeşitleri) Kaynak: D
4Konu Anlatımı: Tensör çeşitleri: kontravaryant tensörler, kontravaryant tensörlerin bileşenleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kontravaryant tensörleri belirleme üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dual vektör uzayının elemanları ile kontravaryant tensörlerin ilişkisi üzerine tartışma yapılması
1. Matrislerin tersinin rolüne ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 107-110.

2. Tensör çeşitleri: kontravaryant tensörler, kontravaryant tensörlerin bileşenleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 21-23.
5Konu Anlatımı: Tensör çeşitleri: karışık tensörler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tensör tiplerini belirleme üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): "Tensörlerin tipi (r,s) bize ne anlatır?" konusu üzerine tartışma yapılması
1. Baz ve dual baz arasındaki ilişkiye ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 70-84.

2. Tensör çeşitleri: karışık tensörler, konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 23-24.
6Konu Anlatımı: Kontraksiyon operatörü (daraltma fonksiyonu)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kontraksiyon üzerine uygulamalar yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): "Kontraksiyon işlemi, tensörün hangi özelliklerini korur?" konusu üzerine tartışmanın yapılması

Kısa Sınav 2 (15-20 dk.): Ders sonunda, 4-6. haftalarda derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Kronecker deltanın anlamına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 56-65.

2. Kontraksiyon operatörü (Daraltma fonksiyonu) konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 28-29.

3. Kısa Sınav 2: (tensör çeşitleri ve Kontraksiyon operatörü) Kaynak: Ders Kitabı, 21-24; 28-29.
7Konu Anlatımı: İki tensör uzayınının tensörel çarpımı, tensör cebiri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tensör cebirinin örnekler üzerinde uygulanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Tensör cebirinde yer alan tüm elemanlar fiziksel veya geometrik anlam taşır mı?” başlığı üzerine tartışmanın yapılması
1. Direkt toplam ve direkt çarpım kavramına ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 90-95; 552-557.

2. Tensör cebiri konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 29-31.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Simetrik tensörler ve simetrileyen operatör

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Simetrileyen operatör ile ilgili uygulamaların yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Matematik ve fizikte hangi kavramlar simetrik tensörlerle ifade edilir? başlığı üzerine tartışmanın yapılması
1. Permütasyon fonksiyonu kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 212-215.

2. Simetrik tensörler ve simetrileyen operatör içeren bölümlerin okunması Kaynak: Ders Kitabı, 32-36.
10Konu Anlatımı: Simetrik çarpım ve simetrik cebir

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Simetrik cebir konusunda uygulamasının yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Simetrik cebir ile tensör cebir arasındaki fark nedir?” konusu üzerine tartışma yapılması

Kısa Sınav 3 (15-20 dk.): Ders sonunda, 9-10. haftalarda derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Permütasyon ve indislerin yer değiştirmesi kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 212-215.

2. Simetrik çarpım ve simetrik cebir konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 37-39.

3. Kısa Sınav 3: (simetrik tensörler ve simetrileyen operatör, simetrik çarpım, simetrik cebir) Kaynak: Ders Kitabı, 32-39.
11Konu Anlatımı: Alterne tensör ve alterneleyen operatör

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alterneleyen operatör ile ilgili uygulamaların yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): "Alterneleme işlemi neden geometri ve fizik için önemlidir?" başlığı üzerine tartışmanın yapılması
1. Çok lineer fonksiyonlarda simetri/antisimetri kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 215-220.

2. Alterne tensör ve alterneleyen operatör konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 41-46.
12Konu Anlatımı: Dış çarpım

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dış çarpımın hesaplanması üzerine uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Dış çarpımın geometrik anlamı nedir?” konusu üzerine tartışmasının yapılması
1. Determinantın antisimetri özelliğine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 226-233.

2. Dış çarpım konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 46-51.
13Konu Anlatımı: Dış cebir

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dış cebir üzerine uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Dış cebir ile tensör cebiri arasındaki ilişki nedir?” konusunun tartışmasının yapılması

Kısa Sınav 4 (15-20 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Permütasyonlar ve işaretlerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 212-215.

2. Dış cebir konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 51-56.

3. Kısa Sınav 4: (dış cebir) Kaynak: Ders Kitabı, 51-56.
14Konu Anlatımı: Dış çarpım uzayı ve dış cebirin boyutları, ikinci mertebeden reel dış çarpım uzayı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dış çarpım uzayı ve dış cebirin boyutları üzerine uygulama yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Reel dış çarpım uzayı ne ifade eder üzerine tartışma yapılması
1. Dış çarpım ile geometrik büyüklük (alan, hacim) arasındaki ilişkiye ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [1], 124-133.

2. Dış çarpım uzayı ve dış cebirin boyutları, ikinci mertebeden reel dış çarpım uzayı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 57-64.
15Konu Anlatımı: Özel bir dış çarpım örneği (vektörel çarpım)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dış çarpımdan vektörel çarpıma geçiş ile ilgili uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): "Vektörel çarpım sadece 3-boyutlu uzayda mı tanımlıdır?" ve “Vektörel çarpımın geometrik anlamı neyi ifade eder?” konularının tartışmasının yapılması
1. Skaler çarpım ve determinant kavramlarına ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: [3], 226-235; 347-348.

2. Özel bir dış çarpım örneği (vektörel çarpım) konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 65-67.

3. Matlab, Maple, Mathematica veya Python dillerini kullanarak vektörel çarpımın hesaplanması ve vektörel çarpımın 3B görselleştirilmesini yapan kodların hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok