| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bitirme Çalışması | MAT9000 | 4 | 10 | 0 | 8 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Matematik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Erdoğan Mehmet Özkan |
| Dersi Veren(ler) | A. Göksel Ağargün, Fatma Tiryaki, Salim Yüce, Gürsel Yeşilot, Servet Es, Mustafa Düldül, Sultan Çelik, Nuran Güzel, Selmahan Selim, Salih Çelik, Erdal Gül, Mehmet Emin Köroğlu, Pınar Albayrak, Bayram Ali Ersoy, Erdoğan Mehmet Özkan, Filiz Kanbay, Ayten Özkan, Murat Alan, Özlem Bakşi, Seda Çalışkan, Yasemin Alagöz, Yusuf Zeren, Yonca Sezer, Sebahat Ebru DAŞ, Serpil Karayel, Mutlu Akar, Muttalip Özavşar, Elif Demir, Özgür Yıldırım, Eyüp Kızıl, Nurten Gürses, Adem Cengiz Çevikel, Emre Kolotoğlu, Canan Çelik Karaaslanlı, Sema AKIN BAŞ, Gülsüm Yeliz SAÇLI, İsmail Aydoğdu, Mustafa Sarı, Neslihan ÖZDEMİR, Fatma KARACA, Okan DUMAN |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin bağımsız çalışma alışkanlığı edinmelerini sağlamak,matematiksel bir problemi detaylı şekilde araştırarak çözüm üretmelerini teşvik etmek ve elde ettikleri sonuçları akademik bir çerçevede sözlü olarak etkili biçimde sunabilme becerisi kazandırmaktır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında her öğrenciye bireysel bir bitirme projesi konusu verilir. Öğrenciden, kendisine verilen araştırma konusuyla ilgili kaynak taraması yapması, konuyu derinlemesine incelemesi ve bu inceleme doğrultusunda ilgili bir uygulama gerçekleştirmesi beklenir. Yürütülen çalışma, danışman öğretim üyesinin onayını takiben, bölüm başkanlığınca belirlenen program çerçevesinde jüri üyeleri önünde poster sunumu şeklinde sözlü olarak sunulur. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Matematikle ilgili konularda araştırma yöntemlerini kavrayabileceklerdir
- Matematiksel bir problemle ilgili akademik kaynakları tarayarak konuyla ilişkili literatürü derleyebileceklerdir.
- Verilen araştırma konusunu bağımsız şekilde ele alarak, süreci etik kuralları çerçevesinde planlı bir biçimde yürütebileceklerdir
- Araştırma doğrultusunda matematiksel uygulama tasarlayarak elde ettiği sonuçları bilimsel yazım kurallarına uygun bir çalışma olarak hazırlayabileceklerdir
- Hazırladıkları çalışmayı sözlü olarak sunabileceklerdir
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Öğrenciye bitirme çalışmasının hazırlanması, yazımı, sunumu ve etik ilkeler hakkında bilgi verilmesi. Öğrencinin çalışma konusu kapsamında kapsamlı kaynak araştırmasına yönlendirilmesi Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Öğrencilere, örnek bir bitirme çalışma başlığı verilerek belirli anahtar kelimelerle nasıl akademik kaynak taraması yapılacağı gösterilmesi. Ardından öğrencilerden, kendi konularına ilişkin 1–2 anahtar kelime belirlemeleri istenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Bitirme çalışması sürecinde araştırma etiğinin ve akademik dürüstlüğün önemi üzerine tartışma yapılması | |
| 2 | Konu Anlatımı: Akademik kaynakların bilimsel geçerlilik, güncellik, atıf durumu ve çalışmayla ilişkisi açısından nasıl değerlendirileceği açıklanması. Kaynak taraması sonucunda elde edilen literatürün analiz edilerek çalışmada nasıl kullanılacağı örneklerle gösterilmesi Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Öğrencilerden, daha önce taradıkları kaynaklardan birini seçmeleri ve kaynağın neden güvenilir/güncel olduğunu kısaca açıklamaları istenmesi. Ardından bu kaynaklardan bir tanesinin, çalışmanın neresinde ve nasıl kullanılabileceği üzerine yönlendirme yapılması Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): "Her kaynak kullanılabilir mi?" sorusu üzerine tartışma yapılması. Dergi makaleleri, tezler, internet içerikleri gibi farklı kaynak türlerinin güvenilirlik düzeyleri ve bilimsel araştırmadaki rolleri üzerine fikir alışverişi yapılması | |
| 3 | Konu Anlatımı: Bitirme çalışmasının yürütülme sürecinde yapılan ilerlemelerin danışman tarafından nasıl izlendiği ve değerlendirildiği açıklanması. Süreç izleme ve geri bildirim mekanizmaları üzerinden araştırma sürecinin nasıl denetlendiğine dair bilgi verilmesi Sınıf-içi Uygulama (20 dk): Öğrencilerden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında bugüne kadar yaptıkları çalışmaları kısa notlar halinde listelemelerinin istenmesi. Ardından, danışmanın nasıl bir denetim ve geri bildirim süreci yürüttüğü hakkında kısa bir paylaşım yapması Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): “Denetim, bağımsız araştırma sürecini nasıl etkiler?” sorusu üzerinden tartışma başlatılması. Öğrencilerin danışman geri bildirimiyle çalışma süreçlerinde nasıl yönlendikleri ve bu süreçte yaşadıkları olumlu/olumsuz deneyimler paylaşması. Denetimin araştırma kalitesine etkisi üzerine görüş alışverişinin yapılması | |
| 4 | Konu Anlatımı: Bitirme çalışmasının yürütülme sürecinde yapılan ilerlemelerin danışman tarafından nasıl izlendiği ve değerlendirildiği açıklanması. Süreç izleme ve geri bildirim mekanizmaları üzerinden araştırma sürecinin nasıl denetlendiğine dair bilgi verilmesi Sınıf-içi Uygulama (20 dk): Öğrencilerden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında bugüne kadar yaptıkları çalışmaları kısa notlar halinde listelemelerinin istenmesi. Ardından, danışmanın nasıl bir denetim ve geri bildirim süreci yürüttüğü hakkında kısa bir paylaşım yapması Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): “Denetim, bağımsız araştırma sürecini nasıl etkiler?” sorusu üzerinden tartışma başlatılması. Öğrencilerin danışman geri bildirimiyle çalışma süreçlerinde nasıl yönlendikleri ve bu süreçte yaşadıkları olumlu/olumsuz deneyimler paylaşması. Denetimin araştırma kalitesine etkisi üzerine görüş alışverişinin yapılması | |
| 5 | Konu Anlatımı: Öğrencinin araştırma konusu hakkında edindiği bilgileri nasıl doğrulayabileceği, tutarlılığını nasıl test edebileceği ve konuyla ilgili derinleşme yollarının açıklanması. Bilginin güvenilirliğini değerlendirmek, çelişkili kaynaklar arasında seçim yapmak ve kavramsal netliği sağlamak gibi beceriler üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrencilerden, araştırma konuları hakkında edindikleri temel bir bilgiyi (örneğin bir tanım, teori veya yöntem) paylaşmaları ve bu bilginin hangi kaynaktan elde edildiğini, neden güvenilir olduğunu dair açıklamaların istenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): “Araştırma sürecinde edindiğimiz bilgilerin doğruluğunu nasıl test edebiliriz?” sorusu üzerinden tartışma başlatılması. Farklı kaynaklarda yer alan çelişkili bilgilerin nasıl ele alınacağı, akademik şüphecilik ve eleştirel düşünmenin önemi üzerine fikir alışverişi yapılması | |
| 6 | Konu Anlatımı: Bitirme çalışması sürecinde yapılan ara sunumların amacı, kapsamı ve akademik katkısının açıklanması. Öğrencinin çalışmasının o ana kadarki ilerlemesini sözlü olarak ifade etmesi, yapılandırılmış biçimde sunum yapabilmesi ve danışmandan/arkadaşlardan geri bildirim almasının öneminin vurgulanması. Etkili sunum teknikleri, zaman yönetimi ve görsel destek kullanımı üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Öğrencilerden, çalışmalarının mevcut durumunu özetleyen 10-15 dakikalık kısa bir sözlü sunum yapmalarının istenmesi. Sunum sırasında temel kavramlar, yapılan ilerleme ve karşılaşılan problemler üzerinde durmalarının beklenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Ara sunumların öğrenciye ne kazandırdığı ve sürece nasıl katkı sağladığı üzerine tartışma yapılması. Sunum yaparken yaşanan zorluklar ve etkili iletişim stratejileri üzerine fikir alışverişi gerçekleştirilmesi | |
| 7 | Konu Anlatımı: Bir araştırma konusuna yapılabilecek akademik katkı türlerinin (örneğin: yöntemsel katkı, uygulamalı katkı, literatürde boşluk doldurma, özgün yaklaşım sunma) açıklanması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında "Benim çalışmam neye katkı sağlıyor olabilir?" sorusuna yönelik kısa bir sözlü açıklama yapmasının istenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Akademik bir çalışmanın “özgünlük” ve “katkı” niteliği üzerine tartışma yapılması. “Her bitirme tezi mutlaka yeni bir şey söylemeli mi?”, “Literatüre katkı ne kadar ölçülebilir?” gibi sorular üzerinden fikir alışverişi gerçekleştirilmesi | |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Bir araştırma konusuna yapılabilecek akademik katkı türlerinin (örneğin: yöntemsel katkı, uygulamalı katkı, literatürde boşluk doldurma, özgün yaklaşım sunma) açıklanması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında "Benim çalışmam neye katkı sağlıyor olabilir?" sorusuna yönelik kısa bir sözlü açıklama yapmasının istenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Akademik bir çalışmanın “özgünlük” ve “katkı” niteliği üzerine tartışma yapılması. “Her bitirme tezi mutlaka yeni bir şey söylemeli mi?”, “Literatüre katkı ne kadar ölçülebilir?” gibi sorular üzerinden fikir alışverişi gerçekleştirilmesi | |
| 10 | Konu Anlatımı: Bitirme tezinde kullanılacak uygulama modelinin nasıl kurulacağının açıklanması. Kuramsal çerçeve oluşturma, yöntem ve teknik belirleme, veri yapısının veya işlem adımlarının tanımlanması gibi aşamalar üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Öğrencilerden, kendi bitirme çalışmaları için oluşturmayı planladıkları uygulama modelinin temel bileşenlerini (örneğin, giriş verileri, işlem adımları, beklenen çıktılar) kısa bir şekilde yazmalarının istenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): “Her çalışma bir model içermek zorunda mıdır?” sorusu üzerine tartışılması | |
| 11 | Konu Anlatımı: Bitirme tezi kapsamında yürütülen uygulama sürecinin nasıl izleneceği ve denetleneceğinin açıklanması. Uygulama adımlarının belirlenen modelle ne derece uyumlu yürütüldüğü, sürecin planlanan zaman çizelgesine uygun olup olmadığı ve yapılan uygulamanın amaca hizmet edip etmediği gibi değerlendirme ölçütleri üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi uygulama süreçlerine dair kısa bir durum değerlendirmesi yapmasının istenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Süreç denetiminin önemi, öğrenci– danışman etkileşiminde düzenli geri bildirimin rolü ve uygulama sürecindeki aksaklıkların nasıl fark edilip düzeltilebileceği konularının ele alınması | |
| 12 | Konu Anlatımı: Bitirme tezi kapsamında yürütülen uygulama sürecinin nasıl izleneceği ve denetleneceğinin açıklanması. Uygulama adımlarının belirlenen modelle ne derece uyumlu yürütüldüğü, sürecin planlanan zaman çizelgesine uygun olup olmadığı ve yapılan uygulamanın amaca hizmet edip etmediği gibi değerlendirme ölçütleri üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi uygulama süreçlerine dair kısa bir durum değerlendirmesi yapmasının istenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Süreç denetiminin önemi, öğrenci– danışman etkileşiminde düzenli geri bildirimin rolü ve uygulama sürecindeki aksaklıkların nasıl fark edilip düzeltilebileceği konularının ele alınması | |
| 13 | Konu Anlatımı: Bitirme tezi kapsamında yürütülen uygulama sürecinin nasıl izleneceği ve denetleneceğinin açıklanması. Uygulama adımlarının belirlenen modelle ne derece uyumlu yürütüldüğü, sürecin planlanan zaman çizelgesine uygun olup olmadığı ve yapılan uygulamanın amaca hizmet edip etmediği gibi değerlendirme ölçütleri üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi uygulama süreçlerine dair kısa bir durum değerlendirmesi yapmasının istenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Süreç denetiminin önemi, öğrenci– danışman etkileşiminde düzenli geri bildirimin rolü ve uygulama sürecindeki aksaklıkların nasıl fark edilip düzeltilebileceği konularının ele alınması | |
| 14 | Konu Anlatımı: Bitirme çalışmasında elde edilen uygulama sonuçlarının geçerliliği, güvenilirliği ve çalışma konusuyla uyumu açısından nasıl denetleneceğinin açıklanması. Sonuçların değerlendirilmesinin ardından, akademik yazım sürecine geçiş yapılması. Yazımda dikkat edilmesi gereken yapısal unsurlar, biçimsel kurallar (sayfa düzeni, atıf sistemi, kaynakça) ve yazım dili üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Örnek çalışmaların incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Akademik yazım sürecinde doğruluk, tarafsızlık ve etik sorumlulukların önemi üzerinde durulması | |
| 15 | Konu Anlatımı: Bitirme tezinin yazım sürecinin tamamlanması ve son halinin danışmana sunulması aşamalarının açıklanması. Danışman onayının önemi, tezde yapılan düzenlemelerin değerlendirilmesi ve geri bildirim alma süreçleri anlatılması Ayrıca, teslim öncesi son kontroller ve düzenleme önerileri üzerinde durulması Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Danışman onay sürecinde dikkat edilmesi gereken hususların tartışılması | |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | 1 | 40 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 15 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 8 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 1 | 15 | |
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|