Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Bitirme ÇalışmasıMAT9000410080
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüErdoğan Mehmet Özkan
Dersi Veren(ler)A. Göksel Ağargün, Fatma Tiryaki, Salim Yüce, Gürsel Yeşilot, Servet Es, Mustafa Düldül, Sultan Çelik, Nuran Güzel, Selmahan Selim, Salih Çelik, Erdal Gül, Mehmet Emin Köroğlu, Pınar Albayrak, Bayram Ali Ersoy, Erdoğan Mehmet Özkan, Filiz Kanbay, Ayten Özkan, Murat Alan, Özlem Bakşi, Seda Çalışkan, Yasemin Alagöz, Yusuf Zeren, Yonca Sezer, Sebahat Ebru DAŞ, Serpil Karayel, Mutlu Akar, Muttalip Özavşar, Elif Demir, Özgür Yıldırım, Eyüp Kızıl, Nurten Gürses, Adem Cengiz Çevikel, Emre Kolotoğlu, Canan Çelik Karaaslanlı, Sema AKIN BAŞ, Gülsüm Yeliz SAÇLI, İsmail Aydoğdu, Mustafa Sarı, Neslihan ÖZDEMİR, Fatma KARACA, Okan DUMAN
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin bağımsız çalışma alışkanlığı edinmelerini sağlamak,matematiksel bir problemi detaylı şekilde araştırarak çözüm üretmelerini teşvik etmek ve elde ettikleri sonuçları akademik bir çerçevede sözlü olarak etkili biçimde sunabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders kapsamında her öğrenciye bireysel bir bitirme projesi konusu verilir. Öğrenciden, kendisine verilen araştırma konusuyla ilgili kaynak taraması yapması, konuyu derinlemesine incelemesi ve bu inceleme doğrultusunda ilgili bir uygulama gerçekleştirmesi beklenir. Yürütülen çalışma, danışman öğretim üyesinin onayını takiben, bölüm başkanlığınca belirlenen program çerçevesinde jüri üyeleri önünde poster sunumu şeklinde sözlü olarak sunulur.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Matematikle ilgili konularda araştırma yöntemlerini kavrayabileceklerdir
  2. Matematiksel bir problemle ilgili akademik kaynakları tarayarak konuyla ilişkili literatürü derleyebileceklerdir.
  3. Verilen araştırma konusunu bağımsız şekilde ele alarak, süreci etik kuralları çerçevesinde planlı bir biçimde yürütebileceklerdir
  4. Araştırma doğrultusunda matematiksel uygulama tasarlayarak elde ettiği sonuçları bilimsel yazım kurallarına uygun bir çalışma olarak hazırlayabileceklerdir
  5. Hazırladıkları çalışmayı sözlü olarak sunabileceklerdir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Öğrenciye bitirme çalışmasının hazırlanması, yazımı, sunumu ve etik ilkeler hakkında bilgi verilmesi. Öğrencinin çalışma konusu kapsamında kapsamlı kaynak araştırmasına yönlendirilmesi

Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Öğrencilere, örnek bir bitirme çalışma başlığı verilerek belirli anahtar kelimelerle nasıl akademik kaynak taraması yapılacağı gösterilmesi. Ardından öğrencilerden, kendi konularına ilişkin 1–2 anahtar kelime belirlemeleri istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Bitirme çalışması sürecinde araştırma etiğinin ve akademik dürüstlüğün önemi üzerine tartışma yapılması
2Konu Anlatımı: Akademik kaynakların bilimsel geçerlilik, güncellik, atıf durumu ve çalışmayla ilişkisi açısından nasıl değerlendirileceği açıklanması. Kaynak taraması sonucunda elde edilen literatürün analiz edilerek çalışmada nasıl kullanılacağı örneklerle gösterilmesi

Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Öğrencilerden, daha önce taradıkları kaynaklardan birini seçmeleri ve kaynağın neden güvenilir/güncel olduğunu kısaca açıklamaları istenmesi. Ardından bu kaynaklardan bir tanesinin, çalışmanın neresinde ve nasıl kullanılabileceği üzerine yönlendirme yapılması

Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): "Her kaynak kullanılabilir mi?" sorusu üzerine tartışma yapılması. Dergi makaleleri, tezler, internet içerikleri gibi farklı kaynak türlerinin güvenilirlik düzeyleri ve bilimsel araştırmadaki rolleri üzerine fikir alışverişi yapılması
3Konu Anlatımı: Bitirme çalışmasının yürütülme sürecinde yapılan ilerlemelerin danışman tarafından nasıl izlendiği ve değerlendirildiği açıklanması. Süreç izleme ve geri bildirim mekanizmaları üzerinden araştırma sürecinin nasıl denetlendiğine dair bilgi verilmesi Sınıf-içi Uygulama (20 dk): Öğrencilerden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında bugüne kadar yaptıkları çalışmaları kısa notlar halinde listelemelerinin istenmesi. Ardından, danışmanın nasıl bir denetim ve geri bildirim süreci yürüttüğü hakkında kısa bir paylaşım yapması Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): “Denetim, bağımsız araştırma sürecini nasıl etkiler?” sorusu üzerinden tartışma başlatılması. Öğrencilerin danışman geri bildirimiyle çalışma süreçlerinde nasıl yönlendikleri ve bu süreçte yaşadıkları olumlu/olumsuz deneyimler paylaşması. Denetimin araştırma kalitesine etkisi üzerine görüş alışverişinin yapılması
4Konu Anlatımı: Bitirme çalışmasının yürütülme sürecinde yapılan ilerlemelerin danışman tarafından nasıl izlendiği ve değerlendirildiği açıklanması. Süreç izleme ve geri bildirim mekanizmaları üzerinden araştırma sürecinin nasıl denetlendiğine dair bilgi verilmesi Sınıf-içi Uygulama (20 dk): Öğrencilerden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında bugüne kadar yaptıkları çalışmaları kısa notlar halinde listelemelerinin istenmesi. Ardından, danışmanın nasıl bir denetim ve geri bildirim süreci yürüttüğü hakkında kısa bir paylaşım yapması Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): “Denetim, bağımsız araştırma sürecini nasıl etkiler?” sorusu üzerinden tartışma başlatılması. Öğrencilerin danışman geri bildirimiyle çalışma süreçlerinde nasıl yönlendikleri ve bu süreçte yaşadıkları olumlu/olumsuz deneyimler paylaşması. Denetimin araştırma kalitesine etkisi üzerine görüş alışverişinin yapılması
5Konu Anlatımı: Öğrencinin araştırma konusu hakkında edindiği bilgileri nasıl doğrulayabileceği, tutarlılığını nasıl test edebileceği ve konuyla ilgili derinleşme yollarının açıklanması. Bilginin güvenilirliğini değerlendirmek, çelişkili kaynaklar arasında seçim yapmak ve kavramsal netliği sağlamak gibi beceriler üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrencilerden, araştırma konuları hakkında edindikleri temel bir bilgiyi (örneğin bir tanım, teori veya yöntem) paylaşmaları ve bu bilginin hangi kaynaktan elde edildiğini, neden güvenilir olduğunu dair açıklamaların istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): “Araştırma sürecinde edindiğimiz bilgilerin doğruluğunu nasıl test edebiliriz?” sorusu üzerinden tartışma başlatılması. Farklı kaynaklarda yer alan çelişkili bilgilerin nasıl ele alınacağı, akademik şüphecilik ve eleştirel düşünmenin önemi üzerine fikir alışverişi yapılması
6Konu Anlatımı: Bitirme çalışması sürecinde yapılan ara sunumların amacı, kapsamı ve akademik katkısının açıklanması. Öğrencinin çalışmasının o ana kadarki ilerlemesini sözlü olarak ifade etmesi, yapılandırılmış biçimde sunum yapabilmesi ve danışmandan/arkadaşlardan geri bildirim almasının öneminin vurgulanması. Etkili sunum teknikleri, zaman yönetimi ve görsel destek kullanımı üzerinde durulması Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Öğrencilerden, çalışmalarının mevcut durumunu özetleyen 10-15 dakikalık kısa bir sözlü sunum yapmalarının istenmesi. Sunum sırasında temel kavramlar, yapılan ilerleme ve karşılaşılan problemler üzerinde durmalarının beklenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Ara sunumların öğrenciye ne kazandırdığı ve sürece nasıl katkı sağladığı üzerine tartışma yapılması. Sunum yaparken yaşanan zorluklar ve etkili iletişim stratejileri üzerine fikir alışverişi gerçekleştirilmesi
7Konu Anlatımı: Bir araştırma konusuna yapılabilecek akademik katkı türlerinin (örneğin: yöntemsel katkı, uygulamalı katkı, literatürde boşluk doldurma, özgün yaklaşım sunma) açıklanması

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında "Benim çalışmam neye katkı sağlıyor olabilir?" sorusuna yönelik kısa bir sözlü açıklama yapmasının istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Akademik bir çalışmanın “özgünlük” ve “katkı” niteliği üzerine tartışma yapılması. “Her bitirme tezi mutlaka yeni bir şey söylemeli mi?”, “Literatüre katkı ne kadar ölçülebilir?” gibi sorular üzerinden fikir alışverişi gerçekleştirilmesi
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Bir araştırma konusuna yapılabilecek akademik katkı türlerinin (örneğin: yöntemsel katkı, uygulamalı katkı, literatürde boşluk doldurma, özgün yaklaşım sunma) açıklanması

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi bitirme çalışmaları kapsamında "Benim çalışmam neye katkı sağlıyor olabilir?" sorusuna yönelik kısa bir sözlü açıklama yapmasının istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Akademik bir çalışmanın “özgünlük” ve “katkı” niteliği üzerine tartışma yapılması. “Her bitirme tezi mutlaka yeni bir şey söylemeli mi?”, “Literatüre katkı ne kadar ölçülebilir?” gibi sorular üzerinden fikir alışverişi gerçekleştirilmesi
10Konu Anlatımı: Bitirme tezinde kullanılacak uygulama modelinin nasıl kurulacağının açıklanması. Kuramsal çerçeve oluşturma, yöntem ve teknik belirleme, veri yapısının veya işlem adımlarının tanımlanması gibi aşamalar üzerinde durulması

Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Öğrencilerden, kendi bitirme çalışmaları için oluşturmayı planladıkları uygulama modelinin temel bileşenlerini (örneğin, giriş verileri, işlem adımları, beklenen çıktılar) kısa bir şekilde yazmalarının istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): “Her çalışma bir model içermek zorunda mıdır?” sorusu üzerine tartışılması
11Konu Anlatımı: Bitirme tezi kapsamında yürütülen uygulama sürecinin nasıl izleneceği ve denetleneceğinin açıklanması. Uygulama adımlarının belirlenen modelle ne derece uyumlu yürütüldüğü, sürecin planlanan zaman çizelgesine uygun olup olmadığı ve yapılan uygulamanın amaca hizmet edip etmediği gibi değerlendirme ölçütleri üzerinde durulması

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi uygulama süreçlerine dair kısa bir durum değerlendirmesi yapmasının istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Süreç denetiminin önemi, öğrenci– danışman etkileşiminde düzenli geri bildirimin rolü ve uygulama sürecindeki aksaklıkların nasıl fark edilip düzeltilebileceği konularının ele alınması
12Konu Anlatımı: Bitirme tezi kapsamında yürütülen uygulama sürecinin nasıl izleneceği ve denetleneceğinin açıklanması. Uygulama adımlarının belirlenen modelle ne derece uyumlu yürütüldüğü, sürecin planlanan zaman çizelgesine uygun olup olmadığı ve yapılan uygulamanın amaca hizmet edip etmediği gibi değerlendirme ölçütleri üzerinde durulması

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi uygulama süreçlerine dair kısa bir durum değerlendirmesi yapmasının istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Süreç denetiminin önemi, öğrenci– danışman etkileşiminde düzenli geri bildirimin rolü ve uygulama sürecindeki aksaklıkların nasıl fark edilip düzeltilebileceği konularının ele alınması
13Konu Anlatımı: Bitirme tezi kapsamında yürütülen uygulama sürecinin nasıl izleneceği ve denetleneceğinin açıklanması. Uygulama adımlarının belirlenen modelle ne derece uyumlu yürütüldüğü, sürecin planlanan zaman çizelgesine uygun olup olmadığı ve yapılan uygulamanın amaca hizmet edip etmediği gibi değerlendirme ölçütleri üzerinde durulması

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrenciden, kendi uygulama süreçlerine dair kısa bir durum değerlendirmesi yapmasının istenmesi

Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Süreç denetiminin önemi, öğrenci– danışman etkileşiminde düzenli geri bildirimin rolü ve uygulama sürecindeki aksaklıkların nasıl fark edilip düzeltilebileceği konularının ele alınması
14Konu Anlatımı: Bitirme çalışmasında elde edilen uygulama sonuçlarının geçerliliği, güvenilirliği ve çalışma konusuyla uyumu açısından nasıl denetleneceğinin açıklanması. Sonuçların değerlendirilmesinin ardından, akademik yazım sürecine geçiş yapılması. Yazımda dikkat edilmesi gereken yapısal unsurlar, biçimsel kurallar (sayfa düzeni, atıf sistemi, kaynakça) ve yazım dili üzerinde durulması

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Örnek çalışmaların incelenmesi

Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Akademik yazım sürecinde doğruluk, tarafsızlık ve etik sorumlulukların önemi üzerinde durulması
15Konu Anlatımı: Bitirme tezinin yazım sürecinin tamamlanması ve son halinin danışmana sunulması aşamalarının açıklanması. Danışman onayının önemi, tezde yapılan düzenlemelerin değerlendirilmesi ve geri bildirim alma süreçleri anlatılması Ayrıca, teslim öncesi son kontroller ve düzenleme önerileri üzerinde durulması

Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Danışman onay sürecinde dikkat edilmesi gereken hususların tartışılması
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri140
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar115
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati148
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması1410
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler115
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok