Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Finans ve Yönetim MatematiğiMAT432035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüFatma Tiryaki
Dersi Veren(ler)Fatma Tiryaki
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, faiz hesaplamaları, anüiteler ve borç ödeme sistemlerine ilişkin temel kavramların matematiksel olarak modellenmesi ve çözümlenmesi konusunda öğrencilerin yetkinlik kazanmasını sağlamaktır. Finansal işlemlerin bugünkü ve gelecekteki değerlerinin hesaplanması, farklı faiz yapılarının karşılaştırılması ve nakit akışlarının yönetilmesinde kullanılan yöntemlerin hem kuramsal hem uygulamalı yönleriyle öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiFaizin ölçümü: birikim ve tutar fonksiyonları, efektif faiz oranı, basit ve bileşik faiz; bugünkü değer; efektif iskonto oranı; nominal faiz ve iskonto oranları; anlık basit ve bileşik faiz oranı; değişken faiz; faiz ile ilgili uygulamalar: temel problem, değerlerin eşitliği, bilinmeyen ödeme zamanı, bilinmeyen faiz oranı, zaman periyotlarının belirlenmesi, genel uygulama; temel anüiteler: dönem sonu anüiteler, dönem başı anüiteler, bir anüitenin herhangi bir tarihteki değeri, sonsuz sayıda ödeme yapılan anüiteler, bilinmeyen dönem sayısı, bilinmeyen faiz oranı, değişken faiz oranlı anüiteler; genel anüiteler: faiz dönüşüm döneminden farklı sıklıkta yapılan ödemeler, sürekli anüiteler, aritmetik ve geometrik seri biçiminde değişen ödemeli anüiteler; amortisman ödemeleri: borç ödeme fonu dengesinin belirlenmesi, ödenmemiş borç tutarı.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı:
    Kellison, Stephen G. The Theory of Interest. 3. baskı (Uluslararası baskı), McGraw-Hill Education, 2009.
  • Zorunlu Kaynaklar:
    [1] Stewart, James. Single Variable Calculus: Early Transcendentals. 8. baskı, Cengage Learning, 2015.
  • Önerilen Kaynaklar:
    Alhabeeb, Musaddak J. Mathematical Finance. John Wiley & Sons, 2012.
    Bradley, Teresa. Essential Mathematics for Economics and Business. 4. baskı, John Wiley & Sons, 2013.
    Cipra, Tomas. Financial and Insurance Formulas. Springer Science & Business Media, 2010.
    McLaney, Eddie. Business Finance: Theory and Practice. 11. baskı, Pearson Education Limited, 2017.
    Sadr, Amir. Mathematical Techniques in Finance: An Introduction. John Wiley & Sons, 2022.
    Sucu, Meral, Kul, Funda. Finans Matematiği. 5. baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, 2022.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Finansal işlemlerin temelinde yer alan zaman-değer ilişkisini kuramsal ve sayısal düzeyde kavrayarak yorumlayabileceklerdir.
  2. Belirli bir zaman dilimi boyunca meydana gelen nakit hareketlerini uygun matematiksel araçlarla analiz edebileceklerdir.
  3. Finansal karar süreçlerinde karşılaşılan belirsiz ya da eksik parametreleri nicel yaklaşımlarla çözümleyebileceklerdir.
  4. Düzenli ya da değişken yapıda gerçekleşen ödemelerin finansal değerini belirleyerek, bu yapılar üzerinden hesaplamalar yapabileceklerdir.
  5. Sürekli veya dönemsel ödeme planlarına bağlı olarak borç yönetimi ve geri ödeme stratejileri oluşturabileceklerdir.
  6. Matematiksel finansın temel yapı taşlarını yönetimsel kararlar doğrultusunda yorumlayarak uygulama becerisi kazanabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Faizin ölçümü: birikim ve tutar fonksiyonları, efektif faiz oranı, basit ve bileşik faiz
Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Faiz hesaplama yöntemleri arasındaki yapısal farkların fonksiyonel biçimde ifade edilmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Basit ve bileşik faiz yaklaşımlarının uzun vadeli işlemler üzerindeki yansımaları ve efektif faiz oranının karşılaştırmalarda neden tercih edildiği üzerine değerlendirmelerde bulunulmasının tartışılması
1. Lise düzeyindeki yüzde hesapları, oran-katsayı dönüşümleri ve üstel artış gibi temel matematiksel ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi.
2. Birikim ve tutar fonksiyonları, efektif faiz, basit ve bileşik faiz konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2-12.
2Konu Anlatımı: Bugünkü değer; efektif iskonto oranı; nominal faiz ve iskonto oranları
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Bugünkü değer ve iskonto hesaplamalarında kullanılan formülleri karşılaştırılarak oranların dönemsel yapıdaki etkileri üzerinde durulması
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Efektif ve nominal oranların farklı dönem yapılarında nasıl yorumlandığı ve bu farkların finansal tercihlere etkisi üzerine değerlendirme yapılması ve tartışılması
1. Nominal ve efektif oranlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 13-27.
3Konu Anlatımı: Anlık basit ve bileşik faiz oranı; değişken faiz
Sınıf-içi Uygulama (20 dk): Anlık faiz kavramı üzerinden sürekli bileşik faiz formülünün elde edilmesi ve değişken faiz durumlarına uygulanabilirliğinin değerlendirilmesi
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Sabit ve değişken faiz oranlarının uzun vadeli finansal hesaplamalara etkisi ile anlık faiz kavramının finansal modellemelerdeki anlamının karşılaştırılması üzerine bir tartışma yapılması
1. Üstel ve logaritmik fonksiyon kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 45-67.
2. Anlık faiz ve değişken faiz konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 28-37.
4Konu Anlatımı: Faiz ile ilgili uygulamalar: temel problem, değerlerin eşitliği, bilinmeyen ödeme zamanı
Sınıf-içi Uygulama (30 dk): Nakit akışlarının eşdeğerliğine dayalı problemlerde, bilinmeyen zaman değişkeninin hesaplanmasına yönelik yapıların analiz edilmesi
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Ödemelerin zamanlamasının finansal eşdeğerlik üzerindeki etkisi ve karar süreçlerinde zaman faktörünün ne ölçüde belirleyici olduğu üzerine değerlendirme yapılması ve tartışılması
1. İntegral kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 378-410.
2. Değerlerin eşitliği ve bilinmeyen ödeme zamanı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 50-57.
5Konu Anlatımı: Faiz ile ilgili uygulamalar: bilinmeyen faiz oranı, zaman periyotlarının belirlenmesi
Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Verilen nakit akışı değerlerinden hareketle bilinmeyen faiz oranının ya da zaman periyodunun belirlenmesine yönelik denklemlerin yapısal çözümüne odaklanılması
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Finansal sistemlerde faiz oranı ya da sürenin bilinmemesi durumunda ne tür varsayımların yapıldığı ve bu belirsizliklerin karar alma süreçlerine etkisinin tartışılması
Kısa Sınav 1 (20 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Bilinmeyen faiz oranı ve zaman periyotlarının belirlenmesi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 58-67.
2. Kısa Sınav 1: (faizin ölçümü: birikim ve tutar fonksiyonları, efektif faiz oranı, basit ve bileşik faiz; bugünkü değer; efektif iskonto oranı; nominal faiz ve iskonto oranları; anlık basit ve bileşik faiz oranı; değişken faiz; faiz ile ilgili uygulamalar: temel problem, değerlerin eşitliği, bilinmeyen ödeme zamanı) Kaynak: Ders Kitabı, 2-57.
6Konu Anlatımı: Faiz ile ilgili uygulamalar: genel uygulama
Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Farklı faiz yapılarının bir arada kullanıldığı örneklerin çözümünde, uygun yöntemlerin seçilerek hesaplama sürecinin modellenmesine odaklanılması
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Gerçek hayattaki faiz hesaplamalarında karşılaşılan farklılıkların, finansal modelleme ve hesaplama sonuçları üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi ve tartışılması
1. Türev kurallarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 172-224.
7Konu Anlatımı: Temel anüiteler: dönem sonu anüiteler, dönem başı anüiteler
Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Dönem başı ve dönem sonu anüiteler için formüllerin yapısal olarak karşılaştırılması ve hesaplama farklarının gösterilmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Ödeme zamanlamasının birikimli değer üzerindeki etkisi ile bu farkın finansal tercihlerde nasıl değerlendirilmesi gerektiği üzerine tartışılması
Kısa Sınav 2 (30 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Dizi kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 694-706.
2. Dönem sonu ve dönem başı anüiteler konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 74-82.
3. Kısa Sınav 2: (temel anüitelere kadar tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 2-57.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Temel anüiteler: bir anüitenin herhangi bir tarihteki değeri, sonsuz sayıda ödeme yapılan anüiteler
Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Belirli bir tarih için anüitenin değerinin hesaplanması ve sonsuz ödemeli yapıların limit yaklaşımıyla nasıl modellenebileceğinin incelenmesi
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Ödeme süresinin uzamasıyla anüite değerinin nasıl değiştiği ve sonsuz ödemeli yapıların pratikte neyi temsil ettiği üzerine tartışılması
1. Limit ve sonsuz seriler konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 83-103; 707-718.
2. Bir anüitenin herhangi bir tarihteki değeri ve sonsuz sayıda ödeme yapılan anüiteler konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 83-88.
10Konu Anlatımı: Temel anüiteler: bilinmeyen dönem sayısı, bilinmeyen faiz oranı
Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Anüite yapılarında zaman ya da faiz oranının bilinmediği senaryolarda çözüm yöntemlerinin formül üzerinden nasıl geliştirileceğinin değerlendirilmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Dönem sayısı veya faiz oranının belirsiz olduğu durumların finansal planlama üzerindeki etkisi ve bu belirsizliklerin nasıl yönetilebileceğinin tartışılması
1. Bilinmeyen dönem sayısı ve bilinmeyen faiz oranı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 89-94.
11Konu Anlatımı: Temel anüiteler: değişken faiz oranlı anüiteler
Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Her ödeme dönemine farklı faiz oranı uygulandığında, anüite değerinin parça parça hesaplanarak elde edilmesi
Sınıf-içi Tartışma (40 dk.): Faiz oranlarındaki değişimin anüite hesaplamalarını nasıl karmaşıklaştırdığı ve finansal öngörüleri nasıl etkileyebileceği üzerine tartışılması
Kısa Sınav 3 (30 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Değişken faiz oranlı anüiteler konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 95-106.
2. Kısa Sınav 3: (değişken faiz oranlı anüitelere kadar tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 2-106.
12Konu Anlatımı: Genel anüiteler: faiz dönüşüm döneminden farklı sıklıkta yapılan ödemeler
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Ödeme aralığı ile faiz dönüşüm sıklığının farklı olduğu durumlarda, uygun dönüştürmelerle anüitenin toplam değerinin nasıl hesaplanacağının incelenmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Faiz hesaplama sıklığı ile ödeme sıklığı farklı olduğunda ortaya çıkan hesaplama farklarının finansal sonuçlar üzerine tartışılması
1. Geometrik seri konusuna ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 709-715.
2. Faiz dönüşüm döneminden farklı sıklıkta yapılan (daha az sıklıkta ve daha çok sıklıkta ödenebilen anüiteler) anüite ödemeleri konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 114-124.
13Konu Anlatımı: Genel anüiteler: sürekli anüiteler
Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Ödeme tutarlarının dönemler boyunca değiştiği ve sürekli anüitelerin, her dönemin ayrı hesaplanarak toplam değerinin bulunması yönteminin incelenmesi
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Sürekli ödeme yapılarının finansal planlama üzerindeki etkileri ve öngörü zorlukları üzerine tartışılması
Kısa Sınav 4 (30 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Sürekli anüiteler konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 125-127. 2.
Kısa Sınav 4: (sürekli anüitelere kadar tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 2-124.
14Konu Anlatımı: Genel anüiteler: aritmetik ve geometrik seri biçiminde değişen ödemeli anüiteler
Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Aritmetik ve geometrik olarak değişen ödemelerin her dönem için hesaplanarak toplam değerin bulunması sürecinin incelenmesi
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Seri biçiminde değişen ödeme yapılarının, sabit ödemelere kıyasla finansal projeksiyonlarda ne gibi avantaj ve zorluklar sunduğunun tartışılması
1. Seri toplamları ve integral testi kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 719-724.
2. Aritmetik ve geometrik seri biçiminde değişen ödemeli anüiteler konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 127-137.
15Konu Anlatımı: Amortisman ödemeleri: borç ödeme fonu dengesinin belirlenmesi, ödenmemiş borç tutarı
Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Borç ödeme fonu yöntemi ile denge hesaplarının yapılması ve belirli bir tarihteki ödenmemiş borç miktarının hesaplanmasının incelenmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Borç ödeme planı yapısının, ödeme süresi ve faiz oranı değişimlerine göre nasıl etkilendiğinin tartışılması
1. Amortisman ödemeleri, borç ödeme fonu dengesi ve ödenmemiş borç tutarı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 152-169.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği430
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok