Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Yöneylem AraştırmasıMAT324035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüFatma Tiryaki
Dersi Veren(ler)Fatma Tiryaki
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin karmaşık sistemlerde karşılaşılan karar verme ve optimizasyon problemlerini bilimsel yöntemlerle modelleme, çözme ve yorumlama konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmalarına yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriğiYöneylem araştırmasının tanıtılması ve tarihsel gelişimi; karar teorisi ve karar modelleri; tamsayılı lineer programlama: dal-sınır algoritması ve Gomory kesen düzlem algoritması; şebeke analizi: maksimum akış problemi, en kısa yol problemi ve PERT-CPM ile proje programlama; envanter (stok kontrol) modelleri; kuyruk (bekleme hattı) modelleri; dinamik programlama; Markov zinciri; geometrik programlama.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı:
    Camm, Jeffrey D., Cochran, James J., Fry, Michael J., Ohlmann, Jeffrey W., Anderson, David R., Sweeney, Dennis J., ve Williams, Thomas A. An Introduction to Management Science: Quantitative Approaches to Decision Making. 16. baskı, Cengage Learning, 2022.
  • Zorunlu Kaynaklar:
    [1] Mendenhall, William, Beaver, Robert J. and Beaver, Barbara M. Introduction to Probability and Statistics. 15. baskı (Metric Version), Cengage Learning, 2020.
    [2] Sharma, J. K. Operations Research Theory and Application. 6. baskı, Laxmi Publications, 2016.
    [3] Stewart, James. Single Variable Calculus: Early Transcendentals. 8. baskı. Cengage Learning, 2015.
  • Önerilen Kaynaklar:
    Ahlatçıoğlu, Mehmet, Tiryaki, Fatma. Kantitatif Karar Verme Teknikleri. YTÜ Yayınları, 1998.
    Hillier, Frederick S., Lieberman, Gerald J. Introduction to Operations Research. 12. baskı, McGraw-Hill, 2024.
    Taha, Hamdy A. Operations Research: An Introduction. 10. baskı, Pearson Education Limited, 2017.
    Timor, Mehpare. Yöneylem araştırması. 2. baskı, Türkmen Kitabevi, 2020.
    Winston, Wayne L. Operations Research: Applications and Algorithms. 4. baskı, Cengage Learning, 2022.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler optimal karar verme gereği olan her alanda mevcut bilginin en verimli şekilde kullanılmasını öğrenirler.
  2. Öğrenciler karar vermede karşılaşılan bir problemi formüle etme, matematik modelini kurma, modelden çözümünü elde etme, modeli ve çözümünü kontrol etme, değerlendirme, gerekirse değişiklikler yapma, ve nihayet, elde edilen çözümü uygulama bilgi ve becerisini kazanırlar.
  3. Öğrenciler ele alınan sistemlerin ya da problemlerin çoğunun fiziki, biyolojik, psikolojik, sosyal, ekonomik ve mühendislik cephelerinin bulunması nedeniyle de grup halinde çalışma fikrini ve becerisini edinirler.
  4. Öğrenciler problemleri dinamik olarak planlayabilir ve çözebilirler.
  5. Öğrenciler proje planlamasını ve yönetimini yapabilirler.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Yöneylem araştırmasının tanıtılması ve tarihsel gelişimi
Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Yöneylem araştırmasının temel yaklaşımının basit bir karar verme problemi üzerinden gösterilmesi ve sistematik problem çözme adımlarının uygulanması
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Yöneylem araştırmasının günümüz iş dünyasındaki rolü ve matematiksel yaklaşımların karar verme süreçlerine katkısının tartışılması
1. Karar verme süreçlerinde kantitatif yaklaşımlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 3-17.
2Konu Anlatımı: Karar teorisi ve karar modelleri
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Belirsizlik altında karar verme kriterlerinin karşılaştırılması ve farklı karar modellerinin aynı problem üzerinde uygulanarak sonuçlarının analiz edilmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Deterministik ve stokastik karar ortamlarının özelliklerinin karşılaştırılması ve gerçek yaşamda hangi durumlarda hangi yaklaşımların tercih edildiğinin tartışılması
1. Olasılık teorisinin temel kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 127-155.
2. Karar teorisi ve karar modelleri, belirsizlik altında karar verme konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 563-576. [2], 340-345.
3Konu Anlatımı: Tamsayılı lineer programlama: dal-sınır algoritması
Sınıf-içi Uygulama (30 dk): Dal-sınır algoritmasının adımlarının takip edilerek tamsayı kısıtlı problemin sistematik olarak çözülmesi ve dal ağacının oluşturulması
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Sürekli ve tamsayılı çözümler arasındaki farkların değerlendirilmesi ve dal-sınır yönteminin hesaplama karmaşıklığının tartışılması
1. Lineer programlama temellerinin ve simpleks yöntemi konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 101-138.
2. Lineer programlamada tamsayı kısıtlarının kullanılması ve dal-sınır algoritması konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 299-304. [2], 221-227.
4Konu Anlatımı: Tamsayılı lineer programlama: Gomory kesen düzlem algoritması
Sınıf-içi Uygulama (25 dk): Gomory kesen düzlem algoritmasının uygulanması ve kesme kısıtlarının sistematik olarak eklenerek tamsayı çözümüne ulaşılması
Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Dal-sınır ve kesen düzlem yöntemlerinin etkinliğinin karşılaştırılması ve hangi problem türlerinde hangisinin tercih edildiğinin tartışılması
1. Simpleks tablolarının okunması ve dual çözümün yorumlanması konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 145-168; 855-867.
2. Gomory kesen düzlem algoritması konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [2], 203-220.
5Konu Anlatımı: Şebeke analizi: maksimum akış problemi
Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Maksimum akış algoritmasının adım adım uygulanması ve artırılabilir yolların belirlenerek optimal akış değerinin bulunması
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Maksimum akış problemlerinin gerçek yaşamdaki uygulamalarının değerlendirilmesi ve kapasite kısıtlarının sistem performansına etkisinin tartışılması
Kısa Sınav 1 (20 dk.): Dersten önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Ağ yapılarının matematiksel gösterimi, akış kavramı ve maksimum akış problemi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 240-257.
2. Kısa Sınav 1: (yöneylem araştırmasının tanıtılması ve tarihsel gelişimi; karar teorisi ve karar modelleri; tamsayılı lineer programlama: dal-sınır algoritması ve Gomory kesen düzlem algoritması) Kaynaklar: Ders Kitabı, 3-17; 299-304; 563-576. [2], 203-220.
6Konu Anlatımı: Şebeke analizi: en kısa yol problemi
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): En kısa yol algoritmalarının uygulanması ve farklı başlangıç-hedef noktaları için optimal rotaların belirlenmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Dijkstra ve Floyd-Warshall algoritmalarının karşılaştırılması ve hangi durumlarda hangisinin daha uygun olduğunun tartışılması
1. En kısa yol problemi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 258-261.
7Konu Anlatımı: Şebeke analizi: PERT-CPM ile proje programlama
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): PERT ve CPM yöntemlerinin temel prensiplerinin karşılaştırılması ve basit bir proje örneği üzerinden şebeke diyagramının çizilmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Deterministik (CPM) ve stokastik (PERT) yaklaşımların hangi proje türlerinde tercih edildiği ve zaman tahminlerindeki belirsizliğin proje yönetimine etkisi üzerine değerlendirme yapılması
Kısa Sınav 2 (30 dk.): Dersten önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Proje çizelgelemede kritik yolun belirlenmesi ve PERT-CPM yöntemleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 391-398.
2. Kısa Sınav 2: (PERT-CPM ile proje programlamaya kadar tüm konular) Kaynaklar: Ders Kitabı, 3-17; 240-261; 299-304; 563-576; [2], 203-220.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Şebeke analizi: PERT-CPM ile proje programlama
Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Kritik yol belirleme algoritmasının uygulanması ve float hesaplamalarının yapılması, proje süresinin optimize edilmesi yöntemlerinin incelenmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Kritik yol analizinin proje kaynak tahsisinde nasıl kullanıldığı ve proje gecikme risklerinin yönetilmesinde bu yöntemlerin pratik faydaları üzerine tartışılması
1. Ayrık rastgele değişkenlerin olasılık dağılımları konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 168-174.
2. PERT-CPM ile proje programlamada proje bitiş süresindeki değişimler ve zaman-maliyet ödünleşimi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 399-411.
10Konu Anlatımı: Envanter (stok kontrol) modelleri
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Temel envanter modellerinin uygulanması ve optimal sipariş miktarının hesaplanarak toplam maliyetin minimize edilmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Sipariş maliyetleri ve depolama maliyetleri arasındaki dengenin değerlendirilmesi ve bu dengenin işletme kararlarına etkisinin tartışılması
1. Türev uygulamalarında optimizasyon problemleri konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [3], 330-336.
2. Temel ekonomik sipariş modeli ve gecikmeli üretim modeli konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 428-436.
11Konu Anlatımı: Envanter (stok kontrol) modelleri
Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Temel envanter modellerinin uygulanması ve optimal sipariş miktarının hesaplanarak toplam maliyetin minimize edilmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Deterministik ve stokastik talep durumlarının envanter yönetimine etkisinin değerlendirilmesi ve güvenlik stoku kavramının öneminin tartışılması
Kısa Sınav 3 (30 dk.): Dersten önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Normal dağılım konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 212-232.
2. İndirimli ve üretimli sipariş modeli konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 437-444.
3. Kısa Sınav 3: (envanter modellerine kadar tüm konular) Kaynaklar: Ders Kitabı, 3-17; 240-261; 299-304; 391-411; 563-576; [2], 203-220.
12Konu Anlatımı: Kuyruk (bekleme hattı) modelleri
Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Temel kuyruk modellerinin uygulanması ve sistem performans ölçütlerinin hesaplanarak bekleme süreleri ve kuyruk uzunluklarının belirlenmesi
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Hizmet kapasitesi ve müşteri memnuniyeti arasındaki dengenin değerlendirilmesi ve farklı kuyruk disiplinlerinin sistem performansına etkisinin tartışılması
1. Poisson dağılımı konusuna ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 189-194.
2. Kuyruk modelleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 475-487.
13Konu Anlatımı: Dinamik programlama
Sınıf-içi Uygulama (35 dk.): Dinamik programlama yaklaşımının uygulanması ve çok aşamalı karar problemlerinde optimal politikanın geriye doğru çözüm ile belirlenmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Dinamik programlamanın diğer optimizasyon yöntemlerine göre avantajlarının değerlendirilmesi ve hangi problem türlerinde etkili olduğunun tartışılması
1. Bayes teoremine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 158-161.
2. Lineer programlama probleminin tanımlanması ve model kurma konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 26-55.
3. Dinamik programlama konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [2], 746-774.
14Konu Anlatımı: Markov zinciri
Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Markov zinciri modellerinin uygulanması ve geçiş matrislerinden yararlanarak uzun dönem durağan olasılıklarının hesaplanması
Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Markov özelliğinin gerçek yaşam sistemlerindeki geçerliliğinin değerlendirilmesi ve farklı durum sayılarının model karmaşıklığına etkisinin tartışılması
Kısa Sınav 4 (30 dk.): Dersten önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik kısa sınavın yapılması
1. Koşullu olasılık konusuna ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 144-154.
2. Markov zinciri konusuna ait bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 723-735.
3. Kısa Sınav 4: (Dinamik programlama konusuna kadar tüm konular) Kaynaklar: Ders Kitabı, 3-17; 240-261; 299-304; 391-444; 475-487; 563-576; [2], 203-220.
15Konu Anlatımı: Geometrik programlama
Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Geometrik programlama modellerinin uygulanması ve özel yapıdaki fonksiyonların logaritmik dönüşümlerle lineer forma getirilmesi
Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Geometrik programlamanın mühendislik tasarım problemlerindeki uygulamalarının değerlendirilmesi ve konveks olmayan problemlere yaklaşım yöntemlerinin tartışılması
1. Logaritma ve üstel fonksiyonların özelliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [3], 45-68.
2. Konveks optimizasyon kavramları ve Karush-Kuhn-Tucker koşullarına ait bölümlerin okunması. Kaynaklar: [2], 813-815; 838-843.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği430
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok