Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Matematik Analiz 2MAT114246320
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüSalih Çelik
Dersi Veren(ler)Salih Çelik, Pınar Albayrak, Seda Çalışkan
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin integral hesaplama, seriler ve fonksiyon serileri konularında sağlam bir teorik ve uygulamalı altyapı kazanmalarını sağlamaktır. Riemann integrali ve özelliklerinden başlayarak, integralin temel teoremi ve çeşitli integrasyon teknikleri aracılığıyla öğrencilerin analitik problem çözme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Belirli integralin uygulamaları ile matematiğin farklı alanları ve mühendislik problemlerine bağlantılar kurulurken, improper integraller ve yakınsaklık testleri aracılığıyla sonsuz süreçlerin analizi öğretilir. Ayrıca, fonksiyon dizileri ve serilerinin yakınsaklık türleri, kuvvet serileri ve Taylor serileri gibi konularla öğrencilerin soyutlama yeteneğinin artırılması, analizin ileri konularına hazırlık yapılması amaçlanmaktadır. Parametrik denklemler ve kutupsal koordinatlar ise öğrencilerin farklı matematiksel temsilleri tanıyarak çok yönlü düşünme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
Dersin İçeriğiRiemann integrali, integre edilebilir fonksiyonlar, Riemann integralinin özellikleri; Kalkülüsün Temel Teoremi; integrasyon teknikleri; improper integral; belirli integralin uygulamaları; sonsuz diziler, yakınsaklık, yakınsaklık testleri, mutlak ve şartlı yakınsaklık; fonksiyon dizi ve serileri, noktasal yakınsaklık, düzgün yakınsaklık, düzgün yakınsaklığın özellikleri; serilerin noktasal ve düzgün yakınsaklığı; kuvvet serileri; Taylor serileri; parametrik denklemler ve kutupsal koordinatlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • W.A.J. KOSMALA, A Friendly Introduction to ANALYSIS, Person Edu. Inc., 2004.
  • K.A. ROSS, Elementary Analysis, Springer Science+Business Media New York 2013.
  • S. ÇELİK, Kısa Teori ve Çözümlü Problemlerle MATEMATİK ANALİZ I, Birsen Yayınevi, 2011.
  • S. ÇELİK, Kısa Teori ve Çözümlü Problemlerle MATEMATİK ANALİZ II, Birsen Yayınevi, 2017.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Riemann integrali ve integrallenebilir fonksiyon kavramlarını açıklayabileceklerdir.
  2. Riemann integralinin temel özelliklerini kullanabileceklerdir.
  3. Kalkülüsün Temel Teoremi’ ni ifade ederek uygulayabileceklerdir
  4. İntegrasyon tekniklerini (parçalı integrasyon, değişken dönüşümü vb.) kullanarak integral hesaplayabileceklerdir.
  5. İmproper integrallerin yakınsaklıklarını test edebileceklerdir.
  6. Belirli integrallerin uygulamalarını (alan, hacim vb.) gerçekleştirebileceklerdir
  7. Sonsuz dizilerin yakınsaklık ve ıraksaklık durumlarını belirleyebileceklerdir.
  8. Yakınsaklık testlerini kullanarak sayı dizileri ve serilerin davranışını analiz edebileceklerdir.
  9. Mutlak ve şartlı yakınsaklık arasındaki farkı açıklayabileceklerdir.
  10. Fonksiyon dizi ve serilerinin noktasal ve düzgün yakınsaklığını inceleyebileceklerdir.
  11. İntegrasyon teknikleri, dizi ve serilerin yakınsaklığı gibi kavramları problem çözme ve ileri analiz derslerinde etkin şekilde uygulayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9DÖÇ-10DÖÇ-11

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Riemann İntegrali, İntegre Edilebilir Fonksiyonlar,Riemann İntegralinin Özellikleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sürekli bir fonksiyonun Riemann integralinin hesabının örneğinin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Riemann integrali kavramının, alan hesabı ve limit süreçleri bağlamında nasıl ortaya çıktığının, matematik içinde (özellikle analiz derslerinde) ve diğer disiplinlerde (örneğin fizik, mühendislik, ekonomi) kullanım alanlarıyla ilgili tartışmanın yapılması
1. Riemann toplamları ve alan hesapları konularını içeren bölümün okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 241–245. [1], 325 382.
2 İntegral Hesabın Temel Teoremi, İntegrasyon Teknikleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir fonksiyonun belirli integralinin Riemann toplamlarıyla yaklaşık hesabının örneğinin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir fonksiyonun hangi koşullarda Riemann integrallenebilir olduğu ve süreksizliklerin integrallenebilirliğe etkisi üzerine tartışma yapılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. İntegral Hesabın Temel Teoremi konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 256–264.

2. Temel integrasyon teknikleri konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: [2], 383–444.

3. Kısa Sınav 1: (integral Hesabın Temel Teoremi ve integrasyon teknikleri) Kaynak: [2], 383-444.
3İntegrasyon Teknikleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Basit fonksiyonların integrallerinin değişken değiştirme yöntemiyle veya parça integrali yöntemiylehesaplatılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hangi tür fonksiyonlarda hangi integrasyon tekniğinin daha uygun olacağı üzerine tartışma yapılması
1. Temel integrasyon kurallarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 383-468.

2. Değişken değiştirme ve kısmi integrasyon teknikleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [2], 383-468.
4İntegrasyon Teknikleri, İmproper integraller

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Basit bir improper integral örneğinin hesaplatılması ve sonucunun yorumlatılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hangi tür improper integrallerin yakınsadığı, hangilerinin ıraksadığı üzerine tartışma yapılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.): Derste işlenen integrasyon teknikleri ve improper integrallerle ilgili kısa sınav yapılması
1. Basit kesirlere ayırma ve trigonometrik dönüşümler konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: [2], 383-444.

2. İmproper integral konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 261-274.

3. Kısa Sınav 2: (integrasyon teknikleri ve improper integraller) Kaynak: [2], 383-444.
5Belirli İntegralin Uygulamaları: Alan, Hacim

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir fonksiyonun eğrisinin altında kalan alanın belirli integral ile hesaplatılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Belirli integralin alan ve hacim hesaplamalarında nasıl kullanılabileceği ve farklı disiplinlerde (fizik, mühendislik, ekonomi) hangi problemlere uygulanabileceği üzerine tartışma yapılması
1. Belirli integral yardımıyla alan hesabına dair bilgilerin okunması. Kaynak: [2], 469 526.

2. Belirli integral yardımıyla hacim hesaplamaları (disk ve kabuk teknikleri) konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: [2], 469–526.
6Hacim, Eğri uzunluğu , Yüzey alanı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen basit bir fonksiyonun belirli aralıkta eğri uzunluğunun integral yardımıyla hesaplatılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Belirli integralin hacim ve yüzey alanı hesaplamalarında nasıl kullanıldığı, özellikle dönel cisimlerin hacimlerinin farklı yöntemlerle (disk, kabuk yöntemi) bulunmasının tartışılması
1. Belirli integral yardımıyla eğri uzunluğu ve yüzey alanı hesaplamaları konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: [2], 469-526.
7Sonsuz Seriler , Karşılaştırma Testleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen basit bir serinin yakınsaklık ıraksaklık durumunun karşılaştırma testi ile incelenmesine dair uygulama yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bazı özel seriler (örneğin harmonik seri, p-serileri) ele alınarak hangi koşullarda yakınsadıkları veya ıraksadıkları üzerine tartışma yapılması
1. Sonsuz serilerin yakınsaklığı ve ıraksaklığı konularına ilişkin bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 294-316.

2. Karşılaştırma testleri konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 294-316.
8Ara Sınav 1
9 Karşılaştırma Testleri, Mutlak ve Şartlı Yakınsaklık

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir serinin mutlak yakınsak veya şartlı yakınsak olup olmadığının test edilmesine dair uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Mutlak ve şartlı yakınsaklık arasındaki farkların, matematiksel teori ve uygulamalardaki öneminin tartışılması
1. Serilerin mutlak ve şartlı yakınsaklığı konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 317–324.
10Kuvvet Serileri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Basit bir kuvvet serisinin yakınsaklık yarıçapının ve yakınsaklık aralığının bulunmasına dair uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kuvvet serilerinin hangi koşullarda fonksiyonları temsil edebildiği ve Taylor/Maclaurin serileri ile ilişkisi üzerine tartışma yapılması
1. Kuvvet serilerinin tanımı ve yakınsaklık aralığı konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 360-374.
11Taylor Serileri, Noktasal Yakınsaklık, Düzgün Yakınsaklık

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Basit fonksiyonların Taylor serilerinin bulunmasına dair uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Noktasal yakınsaklık ile düzgün yakınsaklık arasındaki farkların ve Taylor serilerinin fonksiyonları temsil etmedeki rolünün tartışılması
1. Taylor serileri konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 335-359; 370-374.

2. Noktasal ve düzgün yakınsaklık konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 335-359; 370-374.

3. Fonksiyonların Taylor serisine açılımı konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 335-359; 370-374.
12Ara Sınav 2, Parametrik Denklemler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen basit parametrik denklemlerle tanımlanmış eğrilerin çizilmesi ve bu eğrilerin özelliklerinin incelenmesine dair uygulama yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Parametrik denklemlerin hangi durumlarda kullanıldığı (örneğin hareket problemleri, mühendislik uygulamaları) üzerine tartışma yapılması
1. Parametrik denklemlere giriş ve parametrik eğriler konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: [3], 1-22.

2. Parametrik denklemlerle tanımlı eğrilerin türev ve teğet doğruları konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: [3], 1-22.
13Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk.): Basit kutupsal denklemlerle tanımlanan eğrilerin çizdirilmesi ve özelliklerinin incelenmesi

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.): Parametrik ve kutupsal denklemlerin günlük hayattaki ve mühendislikteki kullanım alanları (örneğin yörüngeler, mekanik hareketler) üzerine tartışma yapılması
1. Parametrik denklemler ve kutupsal koordinatlar kavramlarına ilişkin bilgilerin okunması. Kaynak: [3], 1-46.

2. Parametrik eğrilerin türevleri ve kutupsal koordinatlarda eğri çizimleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [3], 1-46.
14 Kutupsal Koordinatlar

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Basit fonksiyonların Maclaurin serilerinin bulunması ve yakınsaklık özelliklerinin incelenmesi

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Taylor ve Maclaurin serilerinin fonksiyonların yaklaşık değerlerinin hesaplanmasında ve belirsizliklerin çözümünde nasıl kullanıldığının tartışılması
1. Taylor ve Maclaurin serilerinin tanımı ve temel özelliklerine ilişkin bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 23-46; 136-141.

2. Bazı fonksiyonların Taylor ve Maclaurin serilerine açılımı konusunu içeren bölümüm okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 23-46; 136-141.
15Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Genel tekrar ve uygulamalar

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Soru-cevap
1. Kutupsal koordinatlar ve Taylor/Maclaurin serilerine dair temel kavramların örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği220
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar135
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği210
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok