Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Diferansiyel Denklemler 2MAT217235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüSelmahan Selim
Dersi Veren(ler)Selmahan Selim
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıDersin amacı matematiksel düşünceyi geliştirme ve matematik, fizik ve mühendislikte karşılaşılan problemleri çözebilmek.
Dersin İçeriğiLineer Diferansiyel Denklem Sistemleri. Temel Matris. Homojen Sabit Katsayılı Birinci Mertebeden Lineer Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri: Reel ve Farklı Özdeğerler, Kompleks Özdeğerler, Tekrarlı Özdeğerler. Üstel Matris. Homojen Olmayan Sabit Katsayılı Lineer Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri: Belirsiz Katsayılar Yöntemi. Lineer Diferansiyel Denklemlerin Seri Çözümleri: Kuvvet Serileri Hakkında Kısa Bilgi, Adi Noktalar, Tekil Noktalar, Adi Nokta Civarında Seri Çözümler, Düzgün Tekil Noktalar, Euler Denklemleri. Düzgün Tekil Nokta Civarında Seri Çözümleri: Frobenius Yöntemi. Laplace Dönüşümü: Tanımı, Varlığı ve Temel Özellikleri. Ters Laplace dönüşümü ve konvolüsyon. Sabit Katsayılı Lineer Diferansiyel Denklemlerin Laplace Dönüşümü İle Çözümleri. Sabit Katsayılı Lineer Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Laplace Dönüşümü İle Çözümleri. Sturm-Liouville Sınır Değer Problemleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: [1] Ross, Shepley L. Differential Equations. cilt 3, John Wiley and Sons Inc., New York, 1984. [2] Boyce, William E., Diprima, Richard C. and Meade, Douglas B. Elementary differential equations and boundary value problems. cilt 1, Wiley, New York, 2018. ISBN: 978- 1-119- 50397-2. Önerilen Kaynaklar: [1] Goode, Stephen W. An introduction Differential Equations and Linear Algebra. PrenticeHall International, Inc., 1991. [2] Kreyszig, E. Advanced Engineering Mathematics. 10. baskı, Wiley, 2011. [3] Edwards, Henry C., Penney, David E. Elementary Differential Equations with Boundary Value Problems. cilt 6, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. ISBN: 9780136006138, 2003.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler adi diferansiyel denklem sistemlerinin çözüm yöntemlerini öğrenecektir.
  2. Öğrenciler Laplace dönüşümü yardımıyla diferansiyel denklemlerin çözümlerini elde edebilecektir.
  3. Öğrenciler Laplace dönüşümü yardımıyla diferansiyel denklem sistemlerinin çözümlerini elde edebilecektir.
  4. Öğrenciler Sturm-Liouville sınır değer probleminin çözümlerini elde edebilecektir.
  5. Öğrenciler lineer diferansiyel denklemlerin seri çözümlerini öğrenecektir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Lineer diferansiyel denklemlerin (LDD) seri çözümleri: analitik fonksiyon, adi nokta, seri çözümünün varlık teoremi, tekil nokta civarında seri çözümü: düzgün tekil nokta

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): LDD düzgün adi nokta civarında seri çözümü ve tekil noktaların sınıflandırılmasına ilişkin örnekleme yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kuvvet serisi yönteminin diğer yöntemlerden farkı ile ilgili tartışmanın yapılması, tekil noktaların sınıflandırılmasına dair soru cevap yapılması
1. Seriler, yakınsak seriler ve lineer diferansiyel denklemlerin adi noktalar civarımdaki seri çözümleri kavramlarına dair önceki bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı [1], 221–233.

2. Lineer diferansiyel denklemlerin tekil noktalarının sınıflandırılması konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı [1], 234–235; 251; Alıştırmalar 1–4. Ders Kitabı [2], 280; Problemler 1–34.
2Konu Anlatımı: LDD’nin düzgün tekil nokta civarında seri çözümünün varlık teoremi, Frobenius methodu: İndis denkleminin ve köklerinin belirlenmesi, köklere karşılık gelen 1. durum

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): 1. duruma karşılık gelen uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İndis denkleminin ve köklerine karşılık gelen durumların belirlenmesi ve uygun yönteme karar verilmesine dair soru cevap yapılması
1. Frobenius Metodunun konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 236-240.

2. İndis denkleminin köklerine karşılık gelen durumlarda uygulanacak yöntemler konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 240-245.
3Konu Anlatımı: Frobenius methodu: İndis denkleminin ve köklerine karşılık gelen 2. ve 3. durum

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): 2. ve 3. durumlara karşılık gelen uygulamaların yaptırılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Seri çözümlerini içeren bir kısa sınavın yapılması
1. İndis denkleminin köklerine karşılık gelen durumlarda uygulanacak yöntemler konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı [1], 245-251. Ders Kitabı [2], 286-287.

2. Kısa Sınav 1: (seri çözümü) Kaynaklar: Ders Kitabı [1]. Ders Kitabı, 251-252.
4Konu Anlatımı: Sabit katsayılı homojen LDD sistemleri için matris yönteminin verilmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Karakteristik değerlerin reel ve farklı olması durumuna karşılık gelen uygulamaların yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): LDD Sistemlerinin uygulamalarının tartışılması
1. Lineer denklem sistemlerinin temel teorisi ile ilgili ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı [1], 264- 278.

2. Sabit katsayılı homojen LDD sistemlerin çözümleri konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 337- 346.

3. Sabit katsayılı homojen LDD sistemleri için matris yöntemi konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 346- 351.
5Konu Anlatımı: Sabit katsayılı homojen LDD sistemleri için matris yönteminde karakteristik değerlerin tekrarlı ve kompleks olması durumunda izlenmesi gereken yöntemin anlatılması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sabit katsayılı homojen LDD sistemleri için matris yönteminde karakteristik değerlerin tekrarlı ve kompleks olması durumuna karşılık gelen uygulamaların yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): LDD Sisteminin temel matrisinin tartışılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.): LDD sistemleri için matris yöntemi konusunda kısa sınavın yapılması
1. Sabit katsayılı homojen LDD sistemleri için matris yöntemi konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 351- 376 2.

Kısa Sınav 2: (matris yöntemi) Kaynaklar: Ders Kitabı [1], 354-355; 376. Ders Kitabı [2], 427-428; Problemler 1-12.
6Konu Anlatımı: BDP’ nin Laplace dönüşümü ile çözümünün varlığı için gerekli şartların anlatılması, konvolüsyon tanımının ve özelliklerinin verilmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): BDP’ nin Laplace yöntemi ile çözümüne ve konvülüsyondan yararlanarak ters Laplace dönüşümüne dair uygulamaların yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Laplace dönüşümü yönteminin diğer yöntemlerden farkının tartışılması
1. Laplace dönüşümünün tanımı varlığı ve özelliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı [1], 411-424.

2. Ters Laplace dönüşümünün hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Ders Kitabı [1], 431-437.

3. Konvolüsyon konusunu içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı [1], 437-440.
7Konu Anlatımı: Süreksiz homojen olmayan terimli LDD’ nin Laplace dönüşümü: basamak fonksiyonunun tanımının verilmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Basamak fonksiyondan yararlanarak bir fonksiyonun Laplace dönüşümünün hesaplanmasına dair uygulamaların yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk): Laplace dönüşümü yönteminin diğer yöntemlerden farkının tartışılması
1. Basamak fonksiyona ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı [1], 424-428.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Periyodik fonksiyonunun Laplace dönüşümünün anlatılması, LDD sisteminin Laplace dönüşümü ile çözüm yönteminin verilmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sınır değer probleminin (SDP) Laplace yöntemi ile çözümünün yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk): Konunun tartışılması
1. Periyodik fonksiyonunun Laplace dönüşümünün konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 428- 430.
10Konu Anlatımı: LDD sisteminin Laplace dönüşümü ile çözüm yönteminin verilmesi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SDP’ nin Laplace yöntemi ile çözümünün yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk): Konunun tartışılması

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Laplace Dönüşümünü içeren bir kısa sınavın yapılması
1. LDD Sisteminin Laplace dönüşümü ile çözüm yönteminin konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 453-456.

2. Kısa Sınav 3: (BDP’ lerin Laplace dönüşümü kullanılarak çözümleri) Kaynak: Ders Kitabı [1], 418; 423; 431; 436-437; 440; 452-453; 456-457.
11Konu Anlatımı: Sturm Liouville probleminin (SLP) tanımının ve SLP’nin çözüm yönteminin verilmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir problemin SLP olup olmadığının ayırt ettirilmesi ve SLP’nin çözümüne dair uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): SLP çeşitlerinin ve uygulama alanlarının tartışılması
1. Sturm Liouville problemi (SLP) konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 588-592.
12Konu Anlatımı: SLP’nin karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonunun tanımları

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SLP’nin çözümünün hesaplatılması karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının tespit ettirilmesi
1. SLP’ nin karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının tanımları konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 592-595.
13Konu Anlatımı: SLP’nin karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının özelliklerinin verilmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SLP’nin çözümünün hesaplatılması karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının özellikleri sağladığının ispat ettirilmesi
1. SLP’ nin karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının özellikleri konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 595-599.
14Konu Anlatımı: SLP’nin çözümü

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SLP’nin çözümünün hesaplatılması karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının özellikleri sağladığının ispat ettirilmesi
1. SLP’ nin karakteristik değerleri ve karakteristik fonksiyonlarının özelliklerinin konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı [1], 601-602.
15Öğrenci sunumlarının dinlenmesi1. Sturm Liouville problemleri ile ilgili verilen ödev sorularının öğrenciler tarafından tahtada çözülmesi
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği315
Ödev15
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar135
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev13
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği38
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok