Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Kodlama Teorisine GirişMAT322035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüMehmet Emin Köroğlu
Dersi Veren(ler)Emre Kolotoğlu, Mehmet Emin Köroğlu
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere hata düzelten kodların cebirsel temellerini kavratmak ve farklı amaçlar için kullanılan kodlama tekniklerine ilişkin temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler, sonlu cisimler ve vektör uzayları üzerindeki lineer cebir kavramlarını uygulamalı olarak kullanacak, kodlama teorisinin temel problemini anlayarak; blok kodlar, lineer kodlar, ağırlık, uzaklık, bir kodun duali, hata fark etme, hata düzeltme, kodlama, dekodlama, üreteç ve parite kontrol matrisleri, en yakın komşu dekodlaması, maksimum olasılık dekodlaması, sendrom dekodlaması, küre örtme sınırı, küre paketleme sınırı gibi kavramları öğrenerek yorumlayabileceklerdir. Ayrıca, Hamming ve Golay gibi klasik kod yapılarının cebirsel özelliklerini inceleyerek bu kodların kodlama ve dekodlama algoritmalarını uygulamalı olarak gerçekleştirme becerisi kazanacaklardır.
Dersin İçeriğiHata düzelten kodlara giriş, sonlu cisimler, sonlu cisimler üzerinde vektör uzayları, lineer kodlar, üreteç ve parite kontrol matrisleri, lineer kodların kodlama ve dekodlaması, kodlama teorisinde sınırlar, ikili Hamming kodları, ikili olmayan cisimler üzerinde Hamming kodları, Golay kodları, MDS kodlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ling, S., & Xing, C. (2004). Coding theory: A first course. Cambridge University Press.
  • Hill, R. (1986). A first course in coding theory. Oxford University Press.
  • Roman, S. (1996). Introduction to coding and information theory. Springer Science & Business Media.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sonlu cisimler ve sonlu cisimler üzerindeki vektör uzaylarının temel özelliklerini kavrayarak bu yapıların kodlama teorisindeki uygulamalarını açıklayabileceklerdir.
  2. Alfabe, kod, blok kod, lineer kod, söz, kodsöz gibi kavramları tanımlayabilecek ve bu tanımlar arasındaki farkı ayırt edebileceklerdir.
  3. Ağırlık ve uzaklık arasındaki ilişkiyi ifade edebilecek ve minimum uzaklık ile bir kodun hata fark etme veya hata düzeltme yeteneği arasındaki ilişkiyi açıklayabileceklerdir.
  4. Lineer kodları üreteç ve parite kontrol matrisleri yardımıyla tanımlayabilecek ve bu kodların tüm kod sözlerini listeleyerek minimum uzaklıklarını bulabileceklerdir.
  5. Lineer kodlarda kodlama ve dekodlama süreçlerini cebirsel yöntemlerle gerçekleştirebilecek ve yorumlayabileceklerdir.
  6. Kodlama teorisinin temel problemini tanımlayabilecek ve bu probleme yönelik çözüm yaklaşımlarını açıklayabileceklerdir.
  7. Kodlama teorisindeki küre paketleme, küre örtme, Griesmer ve singleton gibi sınırları yorumlayabilecek ve bu sınırların kod tasarımındaki etkilerini analiz edebileceklerdir.
  8. Hamming ve Golay kodlarının yapısını açıklayabilecek ve bu kodların kodlama-dekodlama algoritmalarını uygulayabileceklerdir.
  9. Kodlama teorisindeki kavramları ve teknikleri disiplinlerarası problemlerde uygulayabilecek ve iletişim sistemleri gibi gerçek dünya senaryolarına entegre edebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Hata düzelten kodlara giriş (Hata düzelten kodların amacı, tarihsel gelişimi ve uygulama alanları)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): İkili alfabe üzerinde basit bir kodlama planı oluşturulması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dijital bilgi, kanal, hata, hatayı fark etme gibi kavramlar ile ilgili tartışma yapılması
Hata düzelten kodlara giriş ile ilgili konuların okunması. Ders Kitabı, 1-4.
2Konu Anlatımı: İkili tekrarlı kod, blok kodlar, Hamming uzaklığı, en yakın komşu dekodlaması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tekrarlı kod, Hamming uzaklığı ve en yakın komşu dekodlaması kavramlarının örneklemelerinin yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hata düzeltme ile Hamming uzaklığı arasındaki ilişkinin tartışılması
İkili tekrarlı kod, blok kodlar, Hamming uzaklığı ve en yakın komşu dekodlaması konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 5-14.
3Konu Anlatımı: Sonlu cisimlerin cebirsel yapısı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Bir polinomun indirgenemez olup olmadığını test etme ve ikili cisim üzerinde 8 elemanlı sonlu bir cisim inşa etme

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sonlu cisimler ile indirgenemez polinomlar arasındaki ilişkinin tartışılması
Sonlu cisimler ile ilgili konuları içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 17-36.
4Konu Anlatımı: Sonlu cisimler üzerinde vektör uzayları

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Vektör uzayı, alt uzay, lineer kombinasyon, lineer bağımlılık/bağımsızlık, baz ve boyut, baz sayısı gibi kavramların örneklerinin oluşturulması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kodlara dair kavramlar ile vektör uzayları arasındaki ilişkisi tartışılması.
Sonlu cisimler üzerinde vektör uzayları ile ilişkili konuları içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 39-45.
5Konu Anlatımı: Lineer kodlar, Hamming ağırlığı, lineer kodlar için taban

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir kodun lineer olup olmadığını belirlemesi ve bir kodsözün Hamming ağırlığını hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Lineer ve lineer olmayan kodların minimum ağırlık ve maksimum kodsöz sayısı açısından karşılaştırılması üzerine bir tartışma yapılması
1. Lineer kodlar, Hamming ağırlığı, lineer kodlar için taban konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 45-52

2. Kısa Sınav 1: Beşinci haftaya kadar olan konuları kapsayan bir kısa sınav yapılacaktır.
6Konu Anlatımı: Üreteç matrisi, kontrol matrisi, lineer kodların denkliği

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kısa uzunlunğa sahip ikili bir lineer kodun tüm üreteç matrislerinin listelenerek standart forma getirilmeye çalışılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Üreteç matrisi ile kodlama ve kodsözler arasındaki ilişki üzerine tartışmanın yapılması
Üreteç matrisi, kontrol matrisi, lineer kodların denkliği ile ilgili tanım ve özelliklerin önceden okunulması ve öğrenilmesi. Ders Kitabı, 52-56.
7Konu Anlatımı: Lineer kodlarda kodlama, dekodlama ve en yakın komşu dekodlaması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Lineer kodlarda kodlama ve dekodlama örnekleri oluşturulması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): En yakın komşu dekodlaması ile maksimum olasılık dekodlamasının neden çakıştığı üzerine tartışma yapılması
Lineer kodlarda kodlama, dekodlama ve en yakın komşu dekodlaması konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 57-61.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Kosetler ve özellikleri, sendrom dekodlaması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Hamming uzaklığı 3 olan bir ikili lineer kod için koset tablosu oluşturması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Koset liderleri ile tamamlanmış dekodlama arasındaki ilişki üzerine tartışma yapılması
Kosetler ve özellikleri, sendrom dekodlaması konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 62-66.
10Konu Anlatımı: Kodlama teorisinde sınırlar, kodlama teorisinin esas problemi, genişletilmiş kodlar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sabit uzunluk ve minimum uzaklık için maksimum eleman sayısına sahip kod bulma üzerine uygulamanın yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kodlama teorisinde sınırların önemi üzerine tartışma yapılması
Kodlama teorisinde sınırlar, kodlama teorisinin ana problemi, genişletilmiş kodlar konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 75-80.
11Konu Anlatımı: Küre örtme sınırı, Gilbert-Varshamov, Hamming sınırı ve mükemmel kodlar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alt sınırlarla bazı kısa kod parametrelerinin mümkün olmadığını gözlemlemek için uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir kürenin eleman sayısı ile küre paketleme ve örtme sınırı arasındaki ilişkinin tartışılması
Küre örtme sınırı, Gilbert-Varshamov, Hamming sınırı ve mükemmel kodlar konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 80-83.
12Konu Anlatımı: İkili Hamming kodları, ikili Hamming kodları için dekodlama, genişletilmiş ikili Hamming kodları

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): r = 4 için ikili Hamming kodunun kontrol matrisini inşa etme uygulamasının yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hatanın oluştuğu koordinatın yeri ile kontrol matrisinin sütunları arasındaki ilişki üzerine tartışma yapılması
1. İkili Hamming kodları, ikili Hamming kodları için dekodlama, genişletilmiş ikili Hamming kodları konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 84-87.

2. Kısa Sınav 2: Altıncı haftadan on ikinci haftaya kadar olan konuları kapsayan bir kısa sınav yapılacaktır.
13Konu Anlatımı: q-lu Hamming kodları, q-lu Hamming kodların dekodlaması

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) r = 2, 3, 4 için üç elemanlı sonlu cisim üzerindeki Hamming kodları için kontrol matrisinin oluşturulması

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Hamming kodlarının uygulamaları üzerine tartışmasının yapılması
q-lu Hamming kodları, q-lu Hamming kodların dekodlaması konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 87-88.
14Konu Anlatımı: Genişletilmiş Golay kodları, ikili ve üçlü Golay kodları ve özellikleri, mükemmel kodlara dair bazı notlar

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Üreteç matrisi yardımıyla ikili Golay kodundaki olası ağırlıkları bulma ile ilgili uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Golay kodlarının genelleştirilmesi ve uygulamaları ile ilgili tartışmasının yapılması
Genişletilmiş Golay kodları, ikili ve üçlü Golay kodları ve özellikleri, mükemmel kodlara dair bazı notlar konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 88-92.
15Konu Anlatımı: Singleton sınırı ve MDS kodları

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Hamming ve Golay kodlarının MDS olup olmadığını belirleme ile ilgili uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Kodlama teorisinde MDS kodların önemi ve bu konudaki güncel araştırmalar ile ilgili tartışmasının yapılması
Singleton sınırı ve MDS kodları konularını içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 92-95.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım15
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği215
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği211
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok