Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Lineer Operatörlere GirişMAT451035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüErdal Gül
Dersi Veren(ler)Erdal Gül
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin sürekli lineer dönüşümler, sınırlı lineer operatörün normu, operatörler uzayı, ters operatör, dual uzay ve Hilbert uzayında lineer operatörler gibi fonksiyonel analiz kavramlarını derinlemesine anlamalarına ve uygulamalarına yardımcı olmaktır. Özellikle, öğrenciler Hilbert uzayındaki operatörlerin tersinirliğinin daha basit bir karakterizasyonu olan "adjoint" kavramını tanıyacak ve nasıl elde edileceğini öğrenecektir. Yine öğrenciler, üç önemli operatör türünü (normal, kendine eşlenik ve üniter operatörler) tanıyacak ve adjointin bu operatörlerin özelliklerini vermek için nasıl kullanıldıklarını göreceklerdir. Ayrıca bir matrisin özdeğer kümesinin sonlu boyutlu uygulamalardaki kullanımlarında olduğu gibi sonsuz boyutlu uzaylardaki operatörler için de benzer kullanımların olduğunu öğreneceklerdir.
Dersin İçeriğiLineer vektör uzayları; sürekli lineer dönüşümler, sınırlı lineer operatörün normu; sınırlı operatörlerin uzayı, operatörlerin tersleri, dual uzaylar; Hilbert uzaylarda lineer operatörler, operatörün adjointi, normal, kendine eşlenik ve üniter operatörler, bir operatörün spektrumu; pozitif operatörler, izdüşümler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Rynne, Bryan P., Youngson, Martin A. Linear Functonal Analysis, Springer, 2008.
  • Zorunlu Kaynak: [1] Gök, Ömer. Fonksiyonel Analize Giriş, YTÜ Basım-Yayın Merkezi, 2021.
  • Zorunlu Kaynak: [2] Kreyszig, Erwin. Introductory Functional Analysis with Applications, J. Wiley S., New York, Singapore, 1978.
  • Önerilen Kaynak: Maddox, I.J. Elements of Functional Analysis, Camb. Univ. Press, New York, Sydney, 1988.
  • Önerilen Kaynak: Gül, Erdal. Topolojiye Giriş, Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2018.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler analitik düşünme yeteneği kazanabileceklerdir.
  2. Öğrenciler lineer operatör kavramını öğrenebileceklerdir.
  3. Öğrenciler ters operatörleri ve özelliklerini öğrenebileceklerdir.
  4. Öğrenciler dual uzaylar hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
  5. Öğrenciler bir operatörün adjointinin nasıl bulunduğunu öğrenebileceklerdir.
  6. Öğrenciler tersinirliğin karakterizasyonunun elde edilmesi açısından önemli bir sonuç öğrenebileceklerdir.
  7. Öğrenciler Hilbert uzaylarında operatörlerin özel bir sınıflandırılmasını öğrenebileceklerdir.
  8. Öğrenciler bir operatörün spektrumu hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
  9. Öğrenciler pozitif operatörler hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Lineer vektör uzayları: Vektör uzayı ve alt vektör uzayı, lineer dönüşümler ve özellikleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Vektör uzayı ve alt vektör uzayı kavramları ve fonksiyonlarda 1-1 ve örten tanımlarına ilişkin basit örneklemelerin yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Lineer dönüşüm kavramının Matematik içinde ve diğer disiplinlerde kullanım alanıyla ilgili tartışmanın yapılması.
1. Küme, bağıntı ve fonksiyon kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:[1], 2-9, [2], 9-22.

2. Vektör uzayı ve alt-vektör uzayı, lineer dönüşümler ve özelliklerini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2-9.
2Konu Anlatımı: Lineer operatörler: Sürekli lineer operatörler, sınırlı lineer operatör

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sürekli ve sınırlı lineer operatörlerin eşdeğerliğine dair örneklemelerin yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sınırlı lineer operatörün sonlu ve sonsuz boyutlarda karşılaştırılmasına ilişkin tartışmanın yapılması.
1. Normlu uzaylar ve örneklerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:Ders Kitabı, 31-39.

2. Sürekli lineer operatörler, sınırlı lineer operatör kavramlarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 87-95.
3Konu Anlatımı: Sınırlı bir lineer operatörün normu

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Farklı uzaylar üzerinde normların oluşturulması uygulamasının yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Normu 1 olan her lineer operatörün bir izometri olup olmayacağının tartışılması.

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.
1. Normlu uzaylarda dizilerin ve Hilbert uzaylarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:Ders Kitabı, 31 39, 61-54; [1], 49-52, 127-136.

2. Sınırlı bir lineer operatörün normunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 97-103.

3. Kısa Sınav 1: Ders Kitabı, 2-103.
4Konu Anlatımı: Sınırlı operatörler uzayı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Sınırlı operatörün normunun uygulamasının yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Operatör çarpımlarının tartışılması.
1. Metrik uzay ve Banach uzayı tanımlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:Ders Kitabı, 31-39, 61-54.

2. Sınırlı operatörler uzayını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 104-108.
5Konu Anlatımı: Operatörlerin tersleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tersinirliğin farklı karakterizasyonlarının kullanılmasının yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tersinir olmayan operatör örneğinin tartışılması.
1. Vektör uzayları arasında tanımlı fonksiyonlarda 1-1 ve örten tanımlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 2-9.

2. Operatörlerin tersleri, izomorfizma, açık tasvir teoremi, kapalı grafik teoremi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 108-119.
6Konu Anlatımı: Dual uzaylar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dual uzayın elde edilmesinin uygulamasının yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Ayrılabilir uzay yapısının tartışılması.

Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, son üç hafta derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.
1. Sonlu boyutlu normlu lineer uzaylar, lineer dönüşümün çekirdeği ve ortogonal tümleyen kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:Ders Kitabı, 2-9, 32, 65.

2. Dual uzayları içeren bölümlerin okunması. Kaynak:Ders Kitabı, 121-126.

3. Kısa Sınav 2: Ders Kitabı, 104-126.
7Konu Anlatımı: Hahn Banach Teoremi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir fonksiyonun genişlemesinin bulunmasının yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hangi koşullar altında genişleme mevcut olurun tartışılması.
1. Altlineer fonksiyonel ve yarı-norm kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 127-129.

2. Normlu uzaylar için Hahn Banach Teoremi ve teoremin sonuçlarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 127-138.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Operatörün adjointi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir operatörün adjointinin bulunmasının yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir operatörün çekirdeğinin adjoint operatörü ile ilişkisinin tartışılması.
1. İç çarpım ve Cauchy-Schwarz eşitsizliği kavramlarının hatırlanması ve etkinleştiril- mesi. Kaynak: Ders Kitabı, 51-58.

2. Operatörün adjointini içeren bölümlerin okunması. Kaynak:Ders Kitabı, 167-175.
10Konu Anlatımı: Normal, kendine eşlenik operatörler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Normal matris testinin yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kendine eşlenik operatörün Hilbert uzayları dışında tanımlanabilirliğinin tartışılması.
1. Kompleks Hilbert uzayları üzerinde sınırlı lineer operatörlerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 96, 104, 127.

2. Normal ve kendine eşlenik operatörleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 176-180.
11Konu Anlatımı: Üniter operatörler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir matrisin üniter olmasına ilişkin uygulamanın yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir üniter operatör ya da matris için adjointin ne anlama geldiğine ilişkin tartışmanın yapılması.

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.
1. Kendine eşlenik operatör ve izometri kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 179-100.

2. Üniter operatörleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 180-183.

3. Kısa Sınav 3: Ders Kitabı, 183.
12Konu Anlatımı: Bir operatörün spektrumu

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Matrislerin normlarının bulunması üzerine uygulama yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tek noktadan oluşan kendine eş operatörün formuna ilişkin tartışmasının yapılması.
1. Özdeğer ve tersinirlik kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 8, 109.

2. Bir operatörün spektrumunun tanımlanması ve bulunmasını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 183-191.
13Konu Anlatımı: Pozitif operatörler

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Hilbert uzayı üzerinde tanımlanan sınırlı, tersinir ve pozitif operatörden bir pozitif operatörün elde edilmesi.

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Ortoganal operatörlerin çarpımının ortogonal olup olmayacağı tartışmasının yapılması.
1. Kendine eşlenik operatör ve spektrum kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı,179, 184.

2. Pozitif operatörleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı,192-197.
14Konu Anlatımı: Pozitif operatörler ve izdüşümler

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Ortogonal izdüşümlerinin eşdeğer özelliklerinin belirlenmesinin yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Bir matrisin pozitif karekökü hakkındaki tartışmanın yapılması.

Kısa Sınav 4 (15 dk.) Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.
1. Pozitif operatörlerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 192.

2. Pozitif operatörleri ve izdüşümleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 195-203.

3. Kısa Sınav 4: Ders Kitabı, 203-204.
15Konu Anlatımı: Genel tekrar ve bir uygulama

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Kutupsal ayrışımla ilgili bir uygulamanın yaptırılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kutupsal ayrışımın bilinmesinin öneminin tartışılması.
1. Geçmiş konuların hatırlanması ve etkinleştirilmesi.

2. Bir B matrisinin kutupsal ayrışımını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 203-204.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği43
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok