Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Öklid Dışı GeometriMAT447035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüFatma KARACA
Dersi Veren(ler)Salim Yüce, Nurten Gürses
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin Öklid geometrisinin dışında Öklid-dışı geometriler olarak isimlendirilen yeni geometrilerin de varlığını ve Öklid dışı geometrilere ait temel özellikleri kavramasına yardımcı olmaktır. Ders ayrıca, öğrencilerin soyut matematiksel yapıların temel özelliklerini anlamalarına yardımcı olmakta ve metriklerin değiştirilmesiyle yeni geometrilerin tanımlanabileceğini göstermekte, bunlar sayesinde bazı özellikleri elde etme becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiÖklid geometrisinin postulatları, Öklid dışı geometrilerin doğuşu ve bu geometriler hakkında temel bilgiler; Cayley-Klein dokuz farklı düzlem geometrisi; Cayley-Klein geometrilerine ait uzaklık ve açı ölçümleri, afin Cayley-Klein düzlem geometrileri, Minkowski (Lorentz) geometrisine ait temel kavramlar, Galile geometrisine ait temel kavramlar: uzaklık, açı, üçgenler, dörtgenler, afin Cayley-Klein düzlemlerinde temel lineer cebir bilgileri, afin Cayley-Klein düzlemlerinde eğriler, genelleştirilmiş kompleks düzlem ve geometrisi, düzlem geometrileri ve sayı geometrileri arasındaki ilişki.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Yaglom, Isaak M. A Simple Non-Euclidean Geometry and Its Physical Basis. Springer-Verlag, New York, 1979
  • Zorunlu Kaynak [1] Coxeter, Harold S. M. Non-Euclidean geometry. 5. baskı, University of Toronto Press, Toronto, Canada, 1978.
  • Zorunlu Kaynak [2] Gans, David. Transformations and geometries. Appleton-Century-Crofts, 1969.
  • Zorunlu Kaynak [3] Helzer, Garry. Special relativity with acceleration. The American Mathematical Monthly, 107(3), 219-237, 2000.
  • Zorunlu Kaynak [4] Yaglom, Isaak M. Complex Numbers in Geometry. Springer-Verlag, New York, 1968.
  • Zorunlu Kaynak [5] Yüce, Salim. Analitik Geometri. 9. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Zorunlu Kaynak [6] Yüce, Salim. Lineer Cebir. 8. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2025.
  • Zorunlu Kaynak [7] Yüce, Salim. Sayılar ve Geometri. 1. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Zorunlu Kaynak [8] Yüce, Salim. Öklid Uzayında Diferansiyel Geometri. 10. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Kisil, Vladimir V. Geometry of Möbius Transformations: Eliptic, Parabolic and Hyperbolic Actions of SL_2(R). Imperial College Press, London, 2012.
  • Barrett, O’ Neill. Semi Riemanian Geometry. Academic Press, New York 1983.
  • Ratcliffe, John G. Foundation of Hyperbolic Manifolds. Springer 1994.
  • Rosenfeld, Brian A. A history of non-Euclidean geometry: evolution of the concept of a geometrical space. Springer, New York, 1988.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öklid geometrisinin postulatları, Öklid dışı geometrilerin doğuşu ve bu geometriler hakkındaki temel bilgileri ifade edebileceklerdir.
  2. Cayley-Klein'in dokuz farklı düzlem geometrisini ve bu geometrilere karşılık gelen ait uzaklık ve açı ölçümlerini analiz edebileceklerdir.
  3. Afin Cayley-Klein düzlem geometrileri ve bu geometrilerin özelliklerini açıklayabileceklerdir.
  4. Minkowski (Lorentz) geometrisine ve Galile geometrisine ait temel kavramları ifade edebileceklerdir.
  5. Afin Cayley-Klein düzlemlerinde temel lineer cebir bilgilerini kullanarak yorumlarda bulunabileceklerdir.
  6. Afin Cayley-Klein düzlemlerinde eğrileri analiz edebileceklerdir.
  7. Genelleştirilmiş kompleks düzlem ile genelleştirilmiş kompleks sayılar arasındaki ilişki yardımıyla düzlem geometrileri ile sayı geometrileri arasındaki ilişkileri ifade edebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Öklid geometrisinin postulatları, Öklid dışı geometrilerin doğuşu ve bu geometriler hakkında temel bilgiler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Öklid dışı geometriye neden ihtiyaç duyulduğunun açıklanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öklid dışı geometrilerle ilgili temel farkları, paralellik aksiyomunun geometri üzerindeki etkileri ve “Bilim tarihi açısından Öklid dışı geometrinin ortaya çıkışı ve etkileri” hakkında tartışma yapılması
1. Afin uzay ve Öklid uzayı kavramlarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2-7.

2. Öklid ve Öklid dışı geometriler hakkında temel bilgileri içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: [1], 1-13. [2], 1-5.
2Konu Anlatımı: Cayley-Klein dokuz farklı düzlem geometrisi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Cayley-Klein dokuz farklı düzlem geometrisinden belirli örnekler verilerek öğrencilerin bu örnekler üzerinden hangi geometrinin söz konusu olduğunu tespit etmeleri

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cayley-Klein dokuz farklı düzlem geometrisini sınıflandırarak, her birinin temel özelliklerinin kavranması ve bu geometrilerin doğa, fizik ve günlük yaşamla olası ilişkileri üzerine tartışma yapılması
1. Cayley-Klein dokuz farklı düzlem geometrisi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 214-242.
3Konu Anlatımı: Cayley-Klein geometrilerine ait uzaklık (eliptik, parabolik, hiperbolik) ve açı (eliptik, parabolik, hiperbolik) ölçümleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Eliptik, parabolik ve hiperbolik Cayley-Klein geometrilerinde uzaklık ve açı ölçümünü formül ve model kullanarak hesaplayabilmeleri üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Geometriye göre açı ve uzaklık değişir mi?” konusu üzerine tartışma yapılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda
1. Öklid uzayında temel metrik kavramların hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [6], 49-53.

2. Cayley-Klein geometrilerine ait uzaklık (eliptik, parabolik, hiperbolik) ve açı (eliptik, parabolik, hiperbolik) ölçümleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 214-242.

3. Kısa Sınav 1: (1. ve 2. hafta derste işlenen konular) Kaynak: Ders Kitabı, 214-242. [1], 1-13. [2], 1-5
4Konu Anlatımı: Afin Cayley-Klein düzlem geometrileri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Afin Cayley-Klein düzlem geometrilerinin türleri üzerine uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Afin Cayley-Klein düzlem geometrilerinin hangisinin gerçek dünyaya daha yakın olduğunun tartışılması
1. Afin Cayley-Klein düzlem geometrilerini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [3], 219-237.
5Konu Anlatımı: Minkowski (Lorentz) geometrisine ait temel kavramlar: özel doğrular, uzaklık, çember

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Öğrencilerin Minkowski düzleminde verilen vektörlerin türünü (zaman-benzer, uzay-benzer, ışık-benzer) belirleyebilmeleri ve Minkowski metriğini uygulayarak temel hesaplamalar yapabilmeleri üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İkizler paradoksunun Minkowski uzayında çözümü üzerine tartışma yapılması
1. Minkowski uzayı ve temel cebirsel özelliklerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [6], 548-569.

2. Minkowski (Lorentz) geometrisine ait temel kavramlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 174-182.
6Konu Anlatımı: Minkowski (Lorentz) geometrisine ait temel kavramlar: açı, üçgenler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Minkowski (Lorentz) geometrisinin klasik geometriden farklarının ayırt edilmesi amacıyla ışık konisi kavramıyla Minkowski düzleminde çizilmiş çeşitli vektörlerin sınıflandırılması üzerine uygulamalar yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Minkowski (Lorentz) geometrisi ile Genel Görelilik Teorisi arasındaki ilişki üzerine tartışmanın yapılması

Kısa Sınav 2 (15
1. Minkowski (Lorentz) geometrisine ait temel kavramlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 182-201.

2. Kısa Sınav 2: (5. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynaklar: Ders Kitabı, 174-182; 214-242. [1], 1-13. [2], 1-5. [3], 219-237.
7Konu Anlatımı: Galile geometrisine ait temel kavramlar: uzaklık, açı, üçgenler, dörtgenler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Galile dönüşüm formüllerinin örnekler üzerinde uygulanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Galile geometrisinde zaman tüm gözlemciler için aynıdır.” başlığı üzerine tartışmanın yapılması
1. Galile düzlemine ait temel kavramların hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [7], 147-162.

2. Galile geometrisine ait temel kavramlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 33-77.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Galile geometrisine ait temel kavramlar: çemberler ve döngüler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Galile dönüşümlerini kullanarak çeşitli problemlerin (örneğin hareket problemi) çözümü üzerine uygulamalar yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çeşitli teknolojiler ile (örneğin GPS teknolojisi) Galile geometri arasındaki ilişkinin tartışmanın yapılması
1. Galile geometrisine ait temel kavramlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 77-90.
10Konu Anlatımı: Afin Cayley-Klein düzlemlerinde temel lineer cebir bilgileri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Afin Cayley-Klein düzlemlerinde lineer dönüşümler ile ilgili uygulamaların yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Afin Cayley-Klein düzlemlerinde lineer dönüşümlerin geometrik etkileri, özellikle doğrular ve noktalar üzerindeki etkileri üzerine tartışmanın yapılması

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, 9. haftanın sonuna kadar derste işlenen konuları içeren bir k
1. Afin Cayley-Klein düzlem geometrilerini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [3], 219-237.

2. Kısa Sınav 3: (9. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynaklar: Ders Kitabı, 33-90; 174-201; 214-242. [1], 1-13. [2], 1-5. [3], 219-237.
11Konu Anlatımı: Afin Cayley-Klein düzlemlerinde eğriler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Afin Cayley-Klein düzlemlerinde eğrilerin Frenet vektör alanlarının bulunması konusunda uygulamasının yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Afin Cayley-Klein düzlemlerindeki eğrilerin hangi geometrik özelliklerinin korunup hangilerinin değiştiğinin üzerine tartışma yapılması
1. Öklid düzleminde eğriler hakkında temel bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [8], 173-191.

2. Afin Cayley-Klein düzlem geometrilerini içeren bölümlerin okunması Kaynak: [3], 219-237.
12Konu Anlatımı: Genelleştirilmiş kompleks düzlem

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Genelleştirilmiş kompleks sayıların temel tanımlarını kullanarak bu sayıların cebirsel işlemlerini kavramaları üzerine uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): “Genelleştirilmiş kompleks sayılar kompleks sayılardan nasıl farklılaşır? Bu değişim matematikte ve fizikte ne tür uygulamalara yol açabilir?” konularının tartışmasının yapılması
1. Genelleştirilmiş kompleks düzlemin özelliklerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [7], 14-21.

2. Genelleştirilmiş kompleks düzlem konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: [4], 1-22.
13Konu Anlatımı: Genelleştirilmiş kompleks düzlem ve geometrisi

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Genelleştirilmiş kompleks sayılar ile yapılan işlemleri tanıması ve bu sayıların düzlemde tanımladığı geometrik yapıları anlaması için örneklemesinin yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) “Sayı sistemi değişirse geometri de değişir mi?” konusunun tartışmasının yapılması

Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğren
1. Genelleştirilmiş kompleks düzlem ve geometrisi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [4], 1-22.

2. Kısa Sınav 4: (genelleştirilmiş kompleks düzlem ve geometrisi) Kaynak: [4], 1-22.
14Konu Anlatımı: Düzlem geometrileri ve sayı geometrileri arasındaki ilişki

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Farklı sayı sistemlerinin düzlem geometrilerindeki etkisini anlamaları ve sayı-geometri ilişkisinin temelini kavramaları için örneklemesinin yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) “Bir sayı sistemi değiştiğinde, ona bağlı olan düzlem geometrisi nasıl değişir?” konusunun tartışmasının yapılması
1. Genelleştirilmiş kompleks sayılar ve afin Cayley-Klein düzlemi konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: [7], 218-257.

2. Düzlem geometrileri ve sayı geometrileri arasındaki ilişkisi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [4], 26-95.
15Konu Anlatımı: Öklid dışı geometriye programlama destekli yaklaşım

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Programlama dillerinin tanıtılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Programlama dillerinin bilinmesinin öneminin tartışılması
1. Matlab, Maple, Mathematica veya Python dillerinin birinde afin Cayley-Klein düzlemindeki lineer cebir üzerine yapılacak uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği43
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok