| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bulanık Gruplar | MAT3340 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Ayten Özkan |
| Dersi Veren(ler) | Ayten Özkan, Bayram Ali Ersoy |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, grup teorisi kavramlarının bulanık mantık çerçevesinde genişletilmesi ve belirsizlik içeren cebirsel yapıların matematiksel analizi konusunda öğrencilerin yetkinlik kazanmasını sağlamaktır |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Cebirin temel kavramları; bulanık mantık; bulanık alt küme; bulanık grup; bulanık alt grup; bulanık normal alt grup; bulanık koset; bulanık bölüm grubu; bulanık gruplarda homomorfizma; bulanık gruplarda izomorfizma teoremleri; bulanık cebirsel yapıların kartezyen çarpımları; bulanık halkalara giriş. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Klasik grup yapılarını bulanık ortamlarda yeniden tanımlayarak temel cebirsel ilişkileri yorumlayabileceklerdir.
- Belirsizlik içeren matematiksel sistemleri uygun analitik araçlarla modelleyerek, çözümleyebileceklerdir.
- Bulanık cebirsel yapıların temel özelliklerini karşılaştırarak geçerlilik koşullarını değerlendirebileceklerdir.
- Farklı bulanık grup türlerinin yapısal özelliklerini analiz ederek uygun bağlamda uygulayabileceklerdir.
- Bulanık cebirsel sistemlerin matematiksel temellerini kullanarak pratik problemlere çözüm üretebileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Cebirin temel kavramları Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Grup, halka ve cisim tanımlarının örnekler üzerinden karşılaştırılması ve bu yapıların temel özelliklerinin gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Cebirsel yapıların günlük matematikte neden gerekli olduğu ve farklı yapıların hangi matematiksel problemlere çözüm sunduğu üzerine değerlendirme yapılması | 1. Küme teorisi konusuna ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], Ek-2, 505-511. |
| 2 | Konu Anlatımı: Bulanık mantık Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Klasik mantık ile bulanık mantık arasındaki farkların örnekler üzerinden gösterilmesi ve üyelik fonksiyonlarının temel özelliklerinin incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Kesin doğru-yanlış ayrımının olmadığı durumların matematiksel modellemede neden önemli olduğu ve bulanık yaklaşımın hangi alanlarda avantaj sağladığı üzerine tartışılması | 1. Klasik mantık konusuna ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 193-200. 2. Bulanık mantık konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, [1], 201-212. |
| 3 | Konu Anlatımı: Bulanık alt küme Sınıf-içi Uygulama (15 dk): Klasik alt küme tanımlarının bulanık ortama genişletilmesi ve üyelik fonksiyonları üzerinden bulanık alt küme özelliklerinin gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Bulanık alt kümelerin klasik alt kümelerden hangi durumlarda daha esnek çözümler sunduğu ve bu esnekliğin matematiksel analizdeki rolü üzerine değerlendirme yapılması | 1. Klasik alt küme konusuna ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 1-7. 2. Bulanık alt küme konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 1-5. |
| 4 | Konu Anlatımı: Bulanık grup Sınıf-içi Uygulama (20 dk): Klasik grup aksiyomlarının bulanık ortamda nasıl yeniden tanımlandığının incelenmesi ve bulanık grup özelliklerinin örnekler üzerinden gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Bulanık grup yapısının klasik gruplara göre hangi avantajları sunduğu ve belirsizlik içeren cebirsel sistemlerin modellemede neden gerekli olduğu üzerine tartışılması | 1.Klasik grup tanımı ve grup aksiyomlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 11-27. 2.Bulanık grup konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 5-6. |
| 5 | Konu Anlatımı: Bulanık alt grup Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Bulanık grup içindeki bulanık alt grup yapılarının tanımlanması ve alt grup koşullarının bulanık ortamda nasıl sağlandığının örnekler üzerinden incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Bulanık alt grupların klasik alt gruplara göre daha esnek yapılar sunmasının cebirsel analizde hangi durumları kolaylaştırdığı üzerine değerlendirme yapılması Kısa Sınav 1 (15-30 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara | 1.Klasik alt grup tanımı ve alt grup testine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 47-53. 2.Bulanık alt grup tanımı ve temel özelliklerine konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 6-8. 3. Kısa Sınav 1: (bulanık mantık; bulanık alt küme; bulanık grup) Kaynak: Ders Kitabı, 1-8. |
| 6 | Konu Anlatımı: Bulanık normal alt grup Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Bulanık normal alt grup koşullarının incelenmesi ve konjugasyon işleminin bulanık ortamda nasıl tanımlandığının örnekler üzerinden gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Normal alt grup özelliğinin bulanık yapılarda hangi anlamları taşıdığı ve bu yapının bölüm grup oluşturmadaki rolü üzerine değerlendirme yapılması | 1.Klasik normal alt grup tanımı ve konjugasyon kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 145-153. 2.Bulanık normal alt grup konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 9-12. |
| 7 | Konu Anlatımı: Bulanık koset Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Bulanık alt gruplar kullanılarak bulanık koset yapılarının oluşturulması ve koset özelliklerinin bulanık ortamda nasıl genişletildiğinin örnekler üzerinden incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Bulanık kosetlerin klasik kosetlere göre daha esnek sınıflandırma imkanları sunmasının grup analizindeki faydaları üzerine değerlendirme yapılması Kısa Sınav 2 (15-30 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara yön | 1.Klasik koset tanımı ve koset özelliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 132-140. 2.Bulanık koset konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 12-13. 3.Kısa Sınav 2: (bulanık mantık; bulanık alt küme; bulanık grup; bulanık alt grup; bulanık normal alt grup) Kaynak: Ders Kitabı, 1-12. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Bulanık bölüm grubu Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Bulanık normal alt grup kullanılarak bulanık bölüm grubu yapısının oluşturulması ve bu yapının grup özelliklerini nasıl koruduğunun incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Bulanık bölüm gruplarının klasik bölüm gruplarına göre hangi ek esneklikleri sunduğu ve belirsizlik içeren sistemlerde bu yapının önemi üzerine tartışılması | 1.Klasik bölüm grubu kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 155-159. 2.Bulanık bölüm grubu konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 13-14. |
| 10 | Konu Anlatımı: Bulanık gruplarda homomorfizma Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Klasik homomorfizma tanımının bulanık gruplara genişletilmesi ve bulanık homomorfizma koşullarının örnekler üzerinden gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Bulanık homomorfizmanın klasik homomorfizmaya göre hangi ek özellikleri taşıdığı ve yapı korumanın bulanık ortamda nasıl sağlandığı üzerine değerlendirme yapılması | 1.Klasik grup homomorfizması tanımı ve özelliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 68-71. 2.Bulanık homomorfizma konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 15-18. |
| 11 | Konu Anlatımı: Bulanık gruplarda homomorfizma Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Bulanık homomorfizma özelliklerinin detaylı incelenmesi ve bu yapıların çekirdek ve görüntü kümelerinin bulanık ortamda nasıl davrandığının analiz edilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Bulanık homomorfizmaların grup teorisindeki temel teoremleri nasıl genişlettiği ve bu genişletmelerin matematiksel analizdeki önemi üzerine tartışılması Kısa Sınav 3 (15-30 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yönte | 1. Homomorfizmalarda çekirdek ve görüntü kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 71-78. 2. Bulanıkhomomorfizmalarda çekirdekve görüntü kümesi konusunuiçeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 44-52. 3. Kısa Sınav 3: (bulanık alt küme; bulanık grup; bulanık alt grup; bulanık normal alt grup; bulanık koset; bulanık bölüm grubu) Kaynak: Ders Kitabı, 1-14. |
| 12 | Konu Anlatımı: Bulanık gruplarda izomorfizma teoremleri Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Klasik izomorfizma teoremlerinin bulanık gruplara uyarlanması ve bulanık ortamda temel izomorfizma teoremlerinin nasıl işlediğinin örnekler üzerinden incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Bulanık izomorfizma teoremlerinin klasik teoremlere göre hangi yeni yaklaşımlar sunduğu ve belirsizlik içeren yapılarda denklik kavramının nasıl genişlediği üzerine değerlendirme yapılması | 1. Klasik izomorfizma teoremleri ve ispatlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 166-172. 2. Bulanık gruplarda izomorfizmateoremleri kavramı konusunu içerenbölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 18-20. |
| 13 | Konu Anlatımı: Bulanık cebirsel yapıların kartezyen çarpımları Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): Bulanık grupların kartezyen çarpımının nasıl oluşturulduğunun incelenmesi ve temel yapısal özelliklerin gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Bulanık cebirsel yapıların kartezyen çarpımlarının tek yapılara göre hangi avantajları sunduğu üzerine değerlendirme yapılması | 1.Klasik kartezyen çarpım tanımı ve özelliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 120-124. 2.Bulanık cebirsel yapıların kartezyen çarpımları konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 20-25. |
| 14 | Konu Anlatımı: Bulanık cebirsel yapıların kartezyen çarpımları Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Bulanık alt grupların ve normal alt grupların kartezyen çarpımlarının detaylı analizi ve bu yapıların homomorfizma özelliklerinin incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Kartezyen çarpım yapılarının karmaşık bulanık sistemlerin modellemesindeki rolü ve pratik uygulamalardaki önemi üzerine tartışılması Kısa Sınav 4 (15-30 dk.): Ders sonunda, derste önceki haftalarda işlenmiş konulara yönelik k | 1. Bulanık alt grupların ve normal altgrupların kartezyen çarpımları konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 26-31. 2. Kısa Sınav 4: (bulanık alt küme; bulanık grup; bulanık alt grup; bulanık normal alt grup; bulanıkkoset; bulanık bölüm grubu; bulanıkhomomorfizma) Kaynak: Ders Kitabı, 1-20; 44-52. |
| 15 | Konu Anlatımı: Bulanık halkalara giriş Sınıf-içi Uygulama (20 dk.): Klasik halka yapısının bulanık ortama genişletilmesi ve bulanık halka aksiyomlarının grup yapısından farklı özelliklerinin örnekler üzerinden incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Diğer cebirsel yapıların bulanık olarak genişlemesinin tartışılması | 1. Klasik halka tanımı ve halka aksiyomlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 189-200. |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 3 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 25 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|