Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Diferansiyel Geometri 1MAT315135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüGülsüm Yeliz SAÇLI
Dersi Veren(ler)Salim Yüce, Mustafa Düldül, Gülsüm Yeliz SAÇLI, Nurten Gürses
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin E^n Öklid uzayında Öklid çatısı, koordinat sistemi, diferansiyellenebilir fonksiyonlar, diffeomorfizmler, teğet vektör, teğet uzay, yöne göre türev, vektör alanı, bir vektör alanı yönünde türev, bir eğri yönünde yöne göre türev, kovaryant türev, paralel vektör alanı, jeodezik eğri, integral eğri, Lie operatörü, kotanjant uzay, 1-form, diferansiyel operatör, gradient, divergens, rotasyonel fonksiyon ve türev dönüşümü gibi diferansiyel geometri kavramlarını kavramalarına ve bu kavramları geometrik bir bakış açısı ile değerlendirmelerine yardımcı olmaktır. Ayrıca, hız vektörleri, yay uzunluğu ve parametre değişimi gibi eğrilerin temel özellikleri açıklanarak, üç boyutlu Öklid uzayındaki (E³) eğrilerin yapısı Frenet vektörleri, Frenet formülleri, Frenet düzlemleri, eğrilikler, eğrilerin küresel gösterge eğrileri ve özel eğri çiftleri aracılığıyla ayrıntılandırılmaktadır. Ders, öğrencilere diferansiyel geometriye özgü soyut kavramları görselleştirme, geometrik analiz becerileri geliştirme ve teorik bilgilerini bilgisayar destekli uygulamalar yoluyla pekiştirme yetkinliği kazandırmaktadır.
Dersin İçeriğiÖklid uzayı, Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi; diferansiyellenebilir fonksiyonlar, diffeomorfizm; tanjant vektör, tanjant uzay, yöne göre türev; vektör alanı, vektör alanı yönünde türev; eğri yönünde yöne göre türev; kovaryant türev; paralel vektör alanı; jeodezik eğri; integral eğrisi; kotanjant uzay, 1-formlar; diferansiyel operatör, gradient, divergens, rotasyonel fonksiyonları; türev dönüşümü; eğriler teorisi, birim hızlı eğri, birim hızlı olmayan eğri, regüler eğri, hız vektörü, yay uzunluğu, parametre değişimi; Lie operatörü; Frenet çatısı, Frenet formülleri, Frenet düzlemleri; helisler, involüt-evolüt eğri çifti, Bertrand eğri çifti, bir eğrinin küresel göstergeleri; diferansiyel formlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Yüce, Salim. Öklid Uzayında Diferansiyel Geometri. 10. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Zorunlu Kaynak: [1] Hacısalihoğlu, H. Hilmi. Diferensiyel Geometri 1. Ankara, 2000.
  • Zorunlu Kaynak: [2] Barrett, O'Neill. Elementary Differential Geometry. Academic Press, Inc., 1966.
  • Zorunlu Kaynak: [3] Thomas, George B., Weir, Maurice D. ve Hass, Joel R. Thomas Kalkülüs. 12.baskı, cilt 1, Pearson, 2013.
  • Zorunlu Kaynak: [4] Thomas, George B., Weir, Maurice D. ve Hass, Joel R. Thomas Kalkülüs. 12.baskı, cilt 2, Pearson, 2012.
  • Zorunlu Kaynak: [5] Yüce, Salim. Lineer Cebir. 8. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2025.
  • Zorunlu Kaynak: [6] Yüce, Salim. Analitik Geometri. 9. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Önerilen Kaynak: Gray, Alfred, Abbena, Elsa, ve Salamon, Simon. Modern Differential Geometry of Curves and Surfaces with Mathematica. Chapman & Hall/CRC (Taylor & Francis Group), 2006.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler E^n Öklid uzayında Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi, Öklid metriği, diferansiyellenebilir fonksiyonlar ve diffeomorfizm kavramlarını açıklayabileceklerdir.
  2. Öğrenciler tanjant vektör, tanjant uzayı, vektör alanı kavramlarını tanımlayarak yöne göre türev, vektör alanı ve eğri yönünde türev hesaplamaları yapabileceklerdir.
  3. Öğrenciler kovaryant türev, Lie operatörü, kotanjant uzay, 1-form, diferansiyel operatör, paralel vektör alanı, integral eğrisi ve jeodezik eğri kavramlarını açıklayabileceklerdir.
  4. Öğrenciler gradient, divergens, rotasyonel fonksiyonlar ve türev dönüşümünün matrisi ile ilgili uygulamaları yapabileceklerdir.
  5. Öğrenciler E^n uzayında eğri kavramını ve temel özelliklerini açıklayabileceklerdir.
  6. Öğrenciler 6. E^3 Öklid uzayında Frenet çatısını ve Frenet formüllerini, eğrilikleri, eğri boyunca özel düzlemleri, özel eğrileri ve eğriliklerin geometrik yorumunu ifade edebileceklerdir.
  7. Öğrenciler eğriler teorisinde edindiği teorik bilgileri örnek problemlerin çözümünde uygulayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: E^n Öklid uzayı: Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi, Öklid metriği; Öklid uzayında diferansiyellenebilir fonksiyonlar, diffeomorfizm

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Verilen bir nokta sisteminin E^3 uzayında bir Öklid çatısı olduğunun gösterilmesi, verilen bir fonksiyonun diffeomorfizm olup olmadığının araştırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir fonksiyonun diferansiyellenebilir olmasının uygulamalardaki öneminin irdelenmesi,
1. Afin uzayı, reel iç çarpım uzayı ile türev kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı, 2-5. [5], 46-48. [3], 106-108; 115-122. [4],764-772.

2. E^n Öklid uzayı: Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi, Öklid metriği, Öklid uzayında diferansiyellenebilir fonksiyonlar, diffeomorfizm konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 6-10; 14-21.
2Konu Anlatımı: Tanjant vektörler ve tanjant uzayı, yöne göre türev ve yöne göre türevin geometrik yorumu

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Tanjant vektör örnekleri ve yöne göre türev değerinin hem tanım hem de farklı yollar kullanılarak hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yöne göre türevin geometrik yorumu üzerine tartışılması
1. Vektör uzayına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [5], 26-33.

2. Tanjant vektörler, tanjant uzayı, yöne göre türev konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 23-34.
3Konu Anlatımı: Vektör alanları, vektör alanlarının uzayı vektör alanı yönünde türev ve eğri yönünde yöne göre türev

Sınıf-içi Uygulama (30 dk): Verilen vektör alanı yönünde yöne göre türevin hem tanım hem de teoremden hesaplanması ve verilen eğri yönünde yöne göre türev sorularının çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir tanjant vektörü yönündeki yöne göre türev ile bir vektör alanı yönündeki yöne göre türevin karşılaştırılması

Kısa Sınav 1 (20 dk.): Ders sonunda, sınav
1. Tanjant vektör ve yöne göre türeve ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 23-34.

2. Vektör alanları, vektör alanlarının uzayı, vektör alanı yönünde türev ve eğri yönünde yöne göre türev kavramlarının ders öncesinde çalışılması. Kaynak: Ders Kitabı, 34-43.

3. Kısa Sınav 1: (sınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmesi) Kaynak: Ders Kitabı, 6-10; 14-21; 23-43.
4Konu Anlatımı: E^n de kovaryant türev: paralel vektör alanı, jeodezik eğri, integral eğrisi

Sınıf-içi Uygulama (30 dk): Bir diferansiyellenebilir vektör alanının diğer bir vektör alanı yönündeki kovaryant türevinin hem tanım hem de teorem kullanılarak hesaplanması ve nokta değeri verildiğinde elde edilen sonucun geometrik olarak yorumlanması

Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Bir eğri boyunca paralel vektör alanının geometrik yorumu, bir vektör alanına ait integral eğrilerinin o vekt
1. Bir diferansiyellenebilir fonksiyonun bir tanjant vektörü doğrultusundaki türevi, vektör alanlarının uzayının özellikleri, reel değerli bir fonksiyon ile bir vektör alanının çarpımı ve reel değerli bir fonksiyonun bir vektör alanı yönündeki türevine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 26-43.

2. Bir vektör alanının bir diğer vektör alanına göre kovaryant türevi konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 44-49.
5Konu Anlatımı: Lie operatörü; kotanjant uzay ve 1-formlar

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Lie operatörü ve 1-formlar ile ilgili örnek soru çözümleri

Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Kotanjant uzay, 1-formlar, tanjant uzay, tanjant vektör, vektör alanı, vektör alanları uzayı gibi şu ana kadar öğrenilen tanımların farkları üzerine tartışılması ve öğrencilerin kavramları pekiştirmesinin sağlanması
1. Vektörel çarpım ve özellikleri ile dual uzaya ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: [5], 168-172; 246-247. [6], 21-23.

2. Lie operatörü, kotanjant uzay ve 1-formlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 50-57; 62-63.
6Konu Anlatımı: Diferansiyel operatör; gradient, divergens, rotasyonel fonksiyonları

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Gradient, divergens ve rotasyonel fonksiyonlar üzerine karma örnekler ve diferansiyel operatör sorusu çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir diferansiyellenebilir fonksiyonun gradientinin rotasyonelinin neden sıfır olduğunun sezgisel olarak yorumlanması

Kısa Sınav 2 (20 dk.): Ders sonunda, sınav haftasına kadar işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yap
1. Kısmi türev ile determinant hesaplamalarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: [4], 764-772. [5], 233-238.

2. Gradient, divergens ve rotasyonel fonksiyonları ile diferansiyel operatör konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 64-70; 72-73; 76-79.

3. Kısa Sınav 2: (sınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmesi) Kaynak: Ders Kitabı, 6-10; 14-21; 23-57; 62-70; 72-73; 76-79.
7Konu Anlatımı: Türev dönüşümü ve matrisi, regüler dönüşüm

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Türev dönüşümü ve Jacobien matrisinin hem tanım hem de teorem kullanılarak hesaplanması ve yorumlanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Türev dönüşümünün geometrik olarak yorumlanması
1. Lineer dönüşüme karşılık gelen matrise ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [5], 179-184.

2. Türev dönüşümü ve matrisi, regüler dönüşüm konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 81-99.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: E^n uzayında eğriler teorisi: tanım ve örnekler; hız vektörü ve geometrik anlamı; yay uzunluğu; parametre değişimi

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Verilen bir eğrinin hız vektörünün, hızının, teğet vektörünün, yay uzunluk fonksiyonunun ve birim hızlı parametrik gösteriminin bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Eğrilerde parametre değişiminin tercih edilme sebeplerinin, eğride değiştirmeyeceği özelliklerin, geometrik ve hesaplamaya yönelik avantajlarının tartışılmas
1. R^n uzayında bir vektörün uzunluğu, vektörel fonksiyonun türevi ile parametrik denklemlere ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: [5], 49. [4], 610-613; 710-711.

2. Eğrinin tanımı, hız vektörü, skaler hız fonksiyonu, skaler hız ve parametre değişimi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 128-143.
10Konu Anlatımı: E^3 Öklid uzayında eğriler teorisi: Frenet vektörleri, Frenet formülleri, eğrilikler ve Frenet düzlemleri

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Verilen bir birim hızlı eğrinin Frenet vektörlerinin, eğriliklerinin ve Frenet düzlemlerinin bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Frenet vektörlerinin ve Frenet formüllerinin, bir eğrinin geometrik yapısının anlaşılmasındaki yerinin tartışılması

Kısa Sınav 3 (20 dk.): Ders sonunda, sınav haftasına kadar işlenen konuları
1. Düzlem denkleminin bulunmasına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [6], 100-108.

2. E^3 Öklid uzayında Frenet vektörleri, Frenet formülleri, eğrilikler ve Frenet düzlemleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 173-181.

3. Kısa Sınav 3: (sınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmesi) Kaynak: Ders Kitabı, 6-10; 14-21; 23-57; 62-70; 72-73; 76-79; 81-99; 128-143; 173-181.
11Konu Anlatımı: Eğriliklerin geometrik yorumu, birim hızlı olmayan eğriler için Frenet formülleri

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Verilen birim hızlı olmayan bir eğrinin Frenet vektörlerinin, Frenet formüllerinin ve eğriliklerinin bulunması

Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Eğrinin eğriliklerinin geometrik yorumunun detaylı olarak tartışılması
1. Tek değişkenli bir fonksiyonun seriye açılımına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [3], 584-588.

2. Eğriliklerin geometrik yorumu ve birim hızlı olmayan eğriler için Frenet formülleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 182-190.
12Konu Anlatımı: E^3 Öklid uzayında eğriler teorisinin temel teoremi, helisler

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Verilen bir eğrinin helis olup olmadığının araştırılması ve helis olması durumunda ekseninin bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Helislerin temel geometrik özelliklerinin tartışılması
1. İki vektör arasındaki açı ile birim hızlı eğrilerde Frenet çatısı ve Frenet formüllerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı, 173-179. [5], 50.

2. E^3 Öklid uzayında eğriler teorisinin temel teoremi ve helisler konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 190; 222-225.
13Konu Anlatımı: İnvolüt-evolüt eğri çifti, Bertrand eğri çifti, bir eğrinin küresel göstergeleri

Sınıf-içi Uygulama (30 dk): Verilen eğriler için küresel göstergelerinin, involüt-evolüt veya Bertrand eğri çiftlerinin bulunması ve Frenet vektörlerinin elde edilmesi,

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İnvolüt–evolüt ve Bertrand eğri çiftlerinin geometrik ilişkileri, ayrıca bir eğrinin küresel göstergelere sahip olmasının ne anlama geldiğinin tartışılması
1. İki vektörün dikliği, iki vektör arasındaki açı, lineer bağımlılık ile birim hızlı eğrilerde Frenet çatısı ve Frenet formüllerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı, 173-179. [5], 23; 50-51.

2. İnvolüt-evolüt eğri çifti, Bertrand eğri çifti, bir eğrinin küresel göstergeleri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 227-231; 254-258.
14Konu Anlatımı: E^3 Öklid uzayında diferansiyel formlar

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Diferansiyel formlar üzerine karışık örnek çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Diferansiyel formların geometrik anlamı üzerine tartışılması.

Kısa Sınav 4 (20 dk.): Ders sonunda, sınav haftasına kadar işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Kısmi türev ile determinant hesaplamalarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: [4], 764-772. [5], 233-238.

2. E^3 Öklid uzayında diferansiyel formlar konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 100-116.

3. Kısa Sınav 4: (sınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmesi) Kaynak: Ders Kitabı, 6-10; 14-21; 23-57; 62-70; 72-73; 76-79; 81-99; 128-143; 173-190; 222-225; 227-231; 254-258; 100-116.
15Konu Anlatımı: Bilgisayar destekli uygulamalar

Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): MATLAB, Maple veya Python gibi program ve uygulamalar kullanılarak helis, involüt-evolüt eğri çifti, Bertrand eğri çifti vb. eğrilerin görsellerinin çizdirilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bilgisayar destekli uygulamaları kullanmanın diferansiyel geometri 1 dersinin daha iyi anlaşılması konusundaki katkılarının tartışılması
1. Derste MATLAB, Maple veya Python dillerinin birinde dersin konuları üzerine yapılacak bir uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği42
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok