Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Bilgisayar Destekli Matematiksel HesaplamalarMAT329035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüMutlu Akar
Dersi Veren(ler)Mutlu Akar
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere matematik problemlerinin çözümlerini sembolik diller ile oluşturabilme, sembolik dilleri kullanarak grafik çizebilme, döngüler ve şartlı ifadeleri sembolik diller yardımı ile kullanabilme becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiMaple'a giriş; sayılar ve polinomlar, temel grafik çizim komutları; denklem ve denklem sistemi çözümleri; eşitsizlikler; Maple ile programlamaya giriş; for, while, for-while döngüsü; if…then komutu, prosedürler; Maplet; kümeler, bağıntı ve fonksiyon; diziler ve seriler; limit ve süreklilik; türev ve uygulamaları; integral ve uygulamaları; vektörler ve vektörlerde işlemleri; matrisler ve matrislerde işlemleri; adi diferansiyel denklemler; eğri uydurma, en küçük kareler yöntemi; bazı faydalı programlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Çelik, Basri. Maple ve Maple ile Matematik. Dora Basım Yayın, 2010.
  • Adams, Peter. Smith, Ken. Vyborny, Rudolf. Introduction to Mathematics with Maple. World Scientific Publishing, 2004.
  • Betounes, David, Redfern, Mylan. Mathematical Computing, An Introduction to Programming Using Maple. Springer-Verlag, New York, 2002.
  • Heck, Andre. Introduction to Maple. Springer-Verlag, New York, 2003.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Maple kullanarak farklı alanındaki sorulara çözümler oluşturma yeteneğini kazanacaklardır.
  2. Algoritma kurma ve bilgisayara aktarma becerisini kazanacaklardır.
  3. Bilgisayar çıktılarını yorumlayabileceklerdir.
  4. Bir matematikçinin ihtiyacı olduğu düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olabileceklerdir.
  5. Bazı problemleri kodlayıp çözme yeteneğine sahip olabileceklerdir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Maple'a giriş
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Temel cebirsel işlemlerin ve denklem çözümlerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 1-24.
2Konu Anlatımı: Sayılar ve polinomlar
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Sayılar ve polinomlarla ilgili özellikleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 25-74.
3Konu Anlatımı: Temel grafik çizim komutları
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Çizim için bazı fonksiyonlara ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 75-116.
4Konu Anlatımı: Temel grafik çizim komutları
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
Kısa Sınav 1 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Çizim için bazı fonksiyonlara ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 117-166.
2. Kısa Sınav 1: (temel komutlar, sayılar ve polinomlar) Kaynak: Ders Kitabı, 1-74.
5Konu Anlatımı: Denklem ve denklem sistemi çözümleri; Eşitsizlikler
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Denklem, denklem sistemleri ve eşitsizliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 167-194.
6Konu Anlatımı: Maple ile programlamaya giriş: for, while, forwhile döngüsü, if…then komutu, prosedürler; Maplet
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
Kısa Sınav 2 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Program yazmak ve maplet oluşturmak için temel komutları konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 195-250.
2. Kısa Sınav 2: (grafik çizimleri, denklem, denklem sistemleri ve eşitsizlikler) Kaynak: Ders Kitabı, 75-194.
7Konu Anlatımı: Kümeler; bağıntı ve fonksiyon; trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar; diziler ve seriler; limit ve süreklilik
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Kümeler, bağıntı ve fonksiyon, trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar, diziler ve seriler; limit ve süreklilik ilgili temel konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 251-324.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Türev ve uygulamaları
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Türev ile ilgili temel konuları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 325-364.
10Konu Anlatımı: İntegral ve uygulamaları
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
Kısa Sınav 3 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. İntegral ile ilgili temel konuları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 365-400.
2. Kısa Sınav 3: (program yazma ve Maplet, kümeler, bağıntı ve fonksiyon, trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar, diziler ve seriler, limit ve süreklilik, türev) Kaynak: Ders Kitabı, 195-364.
11Konu Anlatımı: Vektörler ve vektörlerde işlemleri
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Vektörler ve vektörlerde işlemlerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 401- 418.
12Konu Anlatımı: Matrisler ve matrislerde işlemleri
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
Kısa Sınav 4 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Matrisler ve matrislerde işlemlere ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 419-474.
2. Kısa Sınav 4: (integral ve vektörler) Kaynak: Ders Kitabı, 365-418.
13Konu Anlatımı: Adi diferansiyel denklemler; eğri uydurma; en küçük kareler yöntemi
Sınıf-içi Uygulama: (5-30 dk.) Kompleks vektör uzayı üzerinde tanımlanan iç çarpımların fonksiyonlarının belirlenmesi
Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Matrislerin özdeğer ve özvektörlerin disiplinler arası alanlarda uygulamalarının tartışmasının yapılması
1. Adi diferansiyel denklemler, eğri uydurma, en küçük kareler yönteminin okunması Kaynak: Ders Kitabı, 475-520.
14Konu Anlatımı: Bazı faydalı programlar
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Temel komutlara ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 521-530.
15Konu Anlatımı: Konu tekrarı ve uygulamaları
Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması
Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması
1. Tüm bölümlerin tekrar edilmesi
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği42
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok