| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Destekli Matematiksel Hesaplamalar | MAT3290 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mutlu Akar |
| Dersi Veren(ler) | Mutlu Akar |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere matematik problemlerinin çözümlerini sembolik diller ile oluşturabilme, sembolik dilleri kullanarak grafik çizebilme, döngüler ve şartlı ifadeleri sembolik diller yardımı ile kullanabilme becerilerini kazandırmaktır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Maple'a giriş; sayılar ve polinomlar, temel grafik çizim komutları; denklem ve denklem sistemi çözümleri; eşitsizlikler; Maple ile programlamaya giriş; for, while, for-while döngüsü; if…then komutu, prosedürler; Maplet; kümeler, bağıntı ve fonksiyon; diziler ve seriler; limit ve süreklilik; türev ve uygulamaları; integral ve uygulamaları; vektörler ve vektörlerde işlemleri; matrisler ve matrislerde işlemleri; adi diferansiyel denklemler; eğri uydurma, en küçük kareler yöntemi; bazı faydalı programlar. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Maple kullanarak farklı alanındaki sorulara çözümler oluşturma yeteneğini kazanacaklardır.
- Algoritma kurma ve bilgisayara aktarma becerisini kazanacaklardır.
- Bilgisayar çıktılarını yorumlayabileceklerdir.
- Bir matematikçinin ihtiyacı olduğu düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olabileceklerdir.
- Bazı problemleri kodlayıp çözme yeteneğine sahip olabileceklerdir
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Maple'a giriş Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Temel cebirsel işlemlerin ve denklem çözümlerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 1-24. |
| 2 | Konu Anlatımı: Sayılar ve polinomlar Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Sayılar ve polinomlarla ilgili özellikleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 25-74. |
| 3 | Konu Anlatımı: Temel grafik çizim komutları Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Çizim için bazı fonksiyonlara ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 75-116. |
| 4 | Konu Anlatımı: Temel grafik çizim komutları Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması Kısa Sınav 1 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Çizim için bazı fonksiyonlara ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 117-166. 2. Kısa Sınav 1: (temel komutlar, sayılar ve polinomlar) Kaynak: Ders Kitabı, 1-74. |
| 5 | Konu Anlatımı: Denklem ve denklem sistemi çözümleri; Eşitsizlikler Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Denklem, denklem sistemleri ve eşitsizliklerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 167-194. |
| 6 | Konu Anlatımı: Maple ile programlamaya giriş: for, while, forwhile döngüsü, if…then komutu, prosedürler; Maplet Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması Kısa Sınav 2 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Program yazmak ve maplet oluşturmak için temel komutları konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 195-250. 2. Kısa Sınav 2: (grafik çizimleri, denklem, denklem sistemleri ve eşitsizlikler) Kaynak: Ders Kitabı, 75-194. |
| 7 | Konu Anlatımı: Kümeler; bağıntı ve fonksiyon; trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar; diziler ve seriler; limit ve süreklilik Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Kümeler, bağıntı ve fonksiyon, trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar, diziler ve seriler; limit ve süreklilik ilgili temel konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 251-324. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Türev ve uygulamaları Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Türev ile ilgili temel konuları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 325-364. |
| 10 | Konu Anlatımı: İntegral ve uygulamaları Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması Kısa Sınav 3 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. İntegral ile ilgili temel konuları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 365-400. 2. Kısa Sınav 3: (program yazma ve Maplet, kümeler, bağıntı ve fonksiyon, trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar, diziler ve seriler, limit ve süreklilik, türev) Kaynak: Ders Kitabı, 195-364. |
| 11 | Konu Anlatımı: Vektörler ve vektörlerde işlemleri Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Vektörler ve vektörlerde işlemlerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 401- 418. |
| 12 | Konu Anlatımı: Matrisler ve matrislerde işlemleri Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması Kısa Sınav 4 (5-30 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Matrisler ve matrislerde işlemlere ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 419-474. 2. Kısa Sınav 4: (integral ve vektörler) Kaynak: Ders Kitabı, 365-418. |
| 13 | Konu Anlatımı: Adi diferansiyel denklemler; eğri uydurma; en küçük kareler yöntemi Sınıf-içi Uygulama: (5-30 dk.) Kompleks vektör uzayı üzerinde tanımlanan iç çarpımların fonksiyonlarının belirlenmesi Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Matrislerin özdeğer ve özvektörlerin disiplinler arası alanlarda uygulamalarının tartışmasının yapılması | 1. Adi diferansiyel denklemler, eğri uydurma, en küçük kareler yönteminin okunması Kaynak: Ders Kitabı, 475-520. |
| 14 | Konu Anlatımı: Bazı faydalı programlar Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Temel komutlara ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 521-530. |
| 15 | Konu Anlatımı: Konu tekrarı ve uygulamaları Sınıf-içi Uygulama (5-30 dk.): Derste işlenen konuları içeren kod yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Derste işlenen konuları içeren tartışmanın yapılması | 1. Tüm bölümlerin tekrar edilmesi |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 2 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 30 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|