Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Analitik Geometri 2MAT214235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüGülsüm Yeliz SAÇLI
Dersi Veren(ler)Salim Yüce, Mustafa Düldül, Nurten Gürses, Gülsüm Yeliz SAÇLI, Filiz Kanbay, Yasemin Alagöz, A. Göksel Ağargün
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin düzlemde standart ve genel konikleri ile uzayda standart ve genel kuadrikleri incelemelerine, bu yapıları öteleme, dönme dönüşümleri ve matris yöntemleriyle merkezil hale getirmelerine, sınıflandırmalarına ve grafiklerini çizebilmelerine; koniklerin temel elemanlarını, parametrik ve kutupsal gösterimlerini ve konik ailelerini kavramalarına, ayrıca özel yüzeyleri tanımalarına ve ilgili uygulamaları yapabilmelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriğiKonikler; koniklerin elemanları; öteleme, dönme dönüşümleri ve matris yöntemi yardımıyla konikleri merkezil hale getirme; konik çizimi; koniklerin parametrik ve kutupsal gösterimleri; konik aileleri; kuadrikler; kuadrikleri merkezil hale getirme; kuadrik çizimi; özel yüzeyler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Yüce, Salim, Analitik Geometri. 9. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık 2024.
  • Zorunlu Kaynak: [1] Yüce, Salim. Lineer Cebir. 8. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2025.
  • Zorunlu Kaynak: [2] https://www.geogebra.org/materials
  • Önerilen Kaynak: [1] Hacısalihoğlu, H. Hilmi. 2 ve 3 Boyutlu Uzaylarda Analitik Geometri. 5. baskı, Ankara, 1998.
  • Önerilen Kaynak: [2] Kolman, Bernard, Hill, David R. Uygulamalı Lineer Cebir. (Çeviri Editörü: Ömer Akın). 9. baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2010.
  • Önerilen Kaynak: [3] Yüce, Salim. Sayılar ve Geometri. 1. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler merkezil ve genel konik denklemlerini tanıyarak konikleri sınıflandırabileceklerdir.
  2. Öğrenciler koniklerin merkezil hale getirilme yöntemleri ile ilgili alıştırmaları çözebileceklerdir.
  3. Öğrenciler koniklerin temel elemanlarını, parametrik ve kutupsal gösterimlerini ve konik ailelerini ilgili uygulamalar ile birlikte analiz edebileceklerdir.
  4. Öğrenciler koniklerin çizimini gerçekleştirebileceklerdir.
  5. Öğrenciler merkezil ve genel kuadrik denklemlerini tanıyarak kuadriklerin sınıflandırılması ile ilgili alıştırmaları çözebileceklerdir.
  6. Öğrenciler kuadriklerin merkezil hale getirilme yöntemleri ve çizimleri ile ilgili alıştırmaları çözebileceklerdir.
  7. Öğrenciler özel yüzeyleri ve bu yüzeylerin denklemlerini tanıyarak ilgili uygulamaları yapabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Merkezil konikler: çember ve elips

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir denklemin çember ya da elipsin standart denklemi olup olmadığının analiz edilmesi, çember ve elipsin grafik çizimine ilişkin basit örnekleme yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çember ve elips şekillerinin doğa, mühendislik, mimari, matematik başta olmak üzere diğer disiplinlerde kullanım alanıyla ilgili tartışmanın yapılması
1. Merkezil konikler: çember ve elips konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 342-348; 362-369.
2Konu Anlatımı: Merkezil konikler: hiperbol ve parabol

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir denklemin hiperbol ya da parabolün standart denklemi olup olmadığının analiz edilmesi, hiperbol ve parabolün grafik çizimine ilişkin basit örnekleme yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hiperbol ve parabol şekillerinin matematikte ve diğer disiplinlerde kullanım alanıyla ilgili tartışmanın yapılması
1. Merkezil konikler: hiperbol ve parabol konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 380-383; 391-395.
3Konu Anlatımı: Genel konikler: sınıflandırma, öteleme ve dönme dönüşümleri yardımıyla merkezil hale getirme, matris yardımıyla merkezil hale getirme, grafik çizimi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Verilen bir genel konik denklemine öteleme ve dönme dönüşümleri uygulayarak merkezil forma getirilmesi, aynı denklemin matris yardımıyla merkezil hale getirilmesi, sonuçların karşılaştırılması ve koniğin grafiğinin çizimi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Genel koniklerin merkezil hale getirilme
1. Öteleme ve dönme dönüşümlerine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 36-48.

2. Koniklerin Geogebra yardımı ile görsellenmesi. Kaynak: [2].

3. Genel konik denklemi, genel koniklerin sınıflandırılması, merkezil hale getirme, grafik çizimi başlıklarının okunması Kaynak: Ders Kitabı, 150-151; 155-157.

4. Kısa Sınav 1: (1. ve 2. hafta derste işlenen konular) Kaynak: Ders Kitabı, 342-348; 362-369; 380-383; 391-395.
4Konu Anlatımı: Bir konik ile bir doğrunun ve bir noktanın konumu, koniklerde teğet

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Verilen konik ve doğru denklemlerini analiz ederek teğetlik durumunun incelenmesi; bir noktanın konikle konumunun belirlenmesi için basit bir örnek çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Koniklerde teğetin geometrik anlamı ile optik ve mühendislik gibi gerçek hayattaki uygulamaları üzerine tartışma
1. Teğet kavramı hakkında bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi.

2. Bir konik ile bir doğrunun ve bir noktanın konumu, koniklerde teğet konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 160-164.
5Konu Anlatımı: Genel koniklerin elemanları: merkez, köşegen, eksen, tepe noktaları, asimptotlar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir genel konik denklemi üzerinden merkez, eksen ve tepe noktalarının bulunması; asimptot denklemlerinin çıkarılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Genel koniklerin elemanlarının geometrik anlamının tartışılması
1. Genel koniklerin elemanları: merkez, köşegen, eksen, tepe noktaları, asimptotlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 164-185.
6Konu Anlatımı: Genel koniklerin elemanları: Odak ve doğrultmanlar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir genel konik için odak ve doğrultman denklemlerinin bulunması; öğrencilere grafik üzerinde bu elemanların konumlarını analitik olarak belirleme çalışması yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Odak ve doğrultman kavramlarının optik, fizik ve mühendislikteki yeri üzerine kısa bir tartışma yapılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, 5. haftanın sonuna kadar d
1. Genel koniklerin elemanları: odak ve doğrultmanlar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 185-200.

2. Kısa Sınav 2: (5. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 342-348; 362-369; 380-383; 391-395; 160-185; 150-151; 155-157.
7Konu Anlatımı: Genel koniklerin elemanları: kutup noktası ve kutup doğrusu

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir konik denklemi için düzlemde bir noktaya göre kutup doğrusunun hesaplanması ile ilgili örnek çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir noktanın kutup doğrusunun nasıl bulunduğu ve bu ilişkinin konik üzerinde ne anlama geldiği üzerine kısa bir tartışma yapılması
1. Koniklerde kutup noktası ve kutup doğrusu kavramların daha iyi anlaşılması için temel bilgilerin okunulması ve öğrenilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 400-404.

2. Kutup noktası ve kutup doğrusu konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 200-205.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Konik aileleri, koniklerin parametrik ve kutupsal gösterimi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Konik ailesi üzerine örnek verilmesi ile bir koniğin parametrik ve kutupsal gösteriminin elde edilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Konik ailelerinin ve parametrik/kutupsal gösterimlerin, koniklerin sınıflandırılmasında, modellenmesinde ve çiziminde sağladığı kolaylıklar üzerine tartışma yapılması
1. Düzlemde doğru kavramına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı, 326-339.

2. Konik aileleri, koniklerin parametrik ve kutupsal gösterimi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 205-218.
10Konu Anlatımı: Uzayda ikinci dereceden yüzeyler (kuadrikler): merkezil kuadrikler, genel kuadrikler ve sınıflandırılması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Öğrencilerin verilen kuadrik denklemlerini inceleyerek, bu denklemlerin belirttiği yüzeyi ifade etmeleri ve yüzeyin genel şeklini basitçe çizerek göstermeleri üzerine uygulamanın yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kuadrik yüzeylerin fizik, mimarlık ve mühendislik gibi alanlarda nerelerde karşımıza çıktığı üzerine kısa bir t
1. Uzayda ikinci dereceden yüzeyler (kuadrikler): merkezil kuadrikler, Genel kuadrikler ve sınıflandırılması konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 224-232.

2. Kısa Sınav 3: (9. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 342-348; 362-369; 380-383; 391-395; 160-218; 224-232; 150-151; 155-157.
11Konu Anlatımı: Kuadriklerde öteleme ve dönme dönüşümleri yardımıyla merkezil hale getirme

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen kuadrik denklemini öteleme ve dönme dönüşümleri uygulayarak merkezil forma getirme üzerine uygulamanın yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öteleme ve dönme dönüşümlerinin, kuadrik denklemlerinin analizini kolaylaştırmadaki öneminin tartışılması
1. Kuadrikleri öteleme ve dönme dönüşümleri yardımıyla merkezil hale getirme, matris yardımıyla merkezil hale getirme konularının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 232-233.
12Konu Anlatımı: Kuadriklerde matris formu yardımıyla merkezil hale getirme

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen kuadrik denkleminin matris formu yardımıyla merkezil hale getirilmesi üzerine uygulama yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kuadriklerin matris formu yardımıyla merkezil hale dönüştürülmesinin analitik geometri ve uygulamalardaki öneminin tartışılması
1. Kuadriklerde matris formu yardımıyla merkezil hale getirme konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 233-240.
13Konu Anlatımı: Kuadrik çizimi

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Verilen kuadriklerin grafiklerini çizme ile verilen grafiklerin hangi kuadrik denklemine sahip olabileceğini belirleme üzerine uygulamaların yapılması

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Kuadriklerin grafiklerinin yüzeylerin anlaşılmasındaki rolü ve uygulamalardaki önemi üzerine tartışma yapılması
1. Kuadriklerin Geogebra yardımı ile görsellenmesi. Kaynak: [2].

2. Kuadrik çizimini içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 240-256.
14Konu Anlatımı: Özel yüzeyler: silindir, koni, dönel yüzeyler, tor yüzeyi
Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Silindir, koni, dönel yüzeyler ve tor yüzeyinin elde edilmesi, grafiklerinin öğrenilmesine ilişkin örneklerin yaptırılması
Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Özel yüzeylerin mühendislik, mimarlık ve fizik gibi alanlardaki kullanım örnekleri üzerine tartışma yapılması
Kısa Sınav 4 (15 dk.) Ters yüz edilmiş öğrenme yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevind
1. Özel yüzeyler: silindir, koni, dönel yüzeyler, tor yüzeyi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 260-276.

2. Özel yüzeylerin Geogebra yardımı ile görsellenmesi. Kaynak: [2].

3. Kısa Sınav 4: (özel yüzeyler) Kaynak: Ders Kitabı, 260-276.
15Konu Anlatımı: Konik ve kuadrik çizim uygulamaları

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Verilen konik/kuadriklerin grafiklerini çizme ile verilen grafiklerin hangi konik/kuadrik denklemine sahip olabileceğini belirleme üzerine uygulamaların yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kuadriklerin grafiklerinin yüzeylerin anlaşılmasındaki rolü ve uygulamalardaki önemi üzerine tartışma yapılması
1. Matlab, Maple, Mathematica veya Python dillerinin birinde konik ve kuadrik çizimine dair yapılacak uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok