Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Yem KimyasıKIM445135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimKimya Bölümü
Dersin KoordinatörüMevlüde CANLICA
Dersi Veren(ler)Mevlüde CANLICA
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıHayvan beslenmesinde temel kavramlar ve hayvanların sindirim sistemlerine göre uygun yem seçimini göstermek, besin maddelerinin hayvanlara az ya da çok verilmesinin sonuçlarını göstermek, ve yemlerin laboratuar analizlerini yapabilmek
Dersin İçeriğiHayvanlarda besin maddelerinin metabolizmaları, besin maddelerinin özellikleri, emilimi, atılımı, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları, yemlerin hayvan türüne, yaşına , ihtiyacına uygun olarak seçimi ve yem analizi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • A. Aksoy, S. Haşimoğlu, A. Çakır, Besin Maddeleri ve Hayvan Besleme, Atatürk Ü. Yayınları (256), 1981.
  • UKASTA/ADAS/COSAC, Prediction of the Energy Value of Compound Feeds. Report of the UKASTA/ADAS/COSAC Working Party. London, United Kingdom Agricultural Suppliers and Traders Association, 1985.
  • M. Yeldan, Hayvan Besleme Biyokimyası, Ankara Üniversitesi yayınları (1160/327), 1989.
  • TSE (1991). Hayvan Yemleri-Metabolik (Çevrilebilir) Enerji Tayini (Kimyasal Metot). TSE No: 9610. Türk Standartları Enstitüsü. Ankara, 1991.
  • N. Özen, Hayvan Besleme Biyokimyası, Akdeniz Üniversitesi yayınları, 1994.
  • M. R. Okuyan, Hayvan Besleme Biyokimyası, Ankara Ü. Yayınları, (1491), 1997.
  • A. Ergün, Ş.D. Tuncer, İ. Çolpan, S. Yalçın, G. Yıldız, M.K. Küçükersan, S. Küçükersan, A. A. Şehu, Yemler, Yem Hijyeni ve Teknolojisi. Pozitif Matbaacılık, 2007.
  • İ. Türkmen, H. Biricik, Ş. Ş. Gezen, Ş. D. Tuncer, İ. Çolpan, K. Küçükersan, S. Küçükersan, S. Yalçın, A. Şehu, P. Saçaklı, A. Ergün, G. Yıldız, Temel Yem Bilgisi ve Hayvan Besleme, AnadoluÜ.yayını (2289), AÖF yayını (1286), 2011.
  • İ. Filya, Ö. Canpolat, İ. Ak, A. Alçiçek, F. Kırkpınar, Hayvan Besleme, Anadolu Ü. Yayını (2244), AÖF yayını (1243), 2013.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, yemlerin tanımı, sınıflandırılması ve temel kavramları hakkında bilgiler edinir.
  2. Öğrenciler yemlerin hayvanların yaşamı için önemini anlar ve sindirim sistemlerine uygun yem seçimini yapar.
  3. Öğrenciler, yemlerin laboratuar analizlerini yapabilir ve modern analiz tekniklerini uygulayabilir
  4. Öğrenciler, hayvan beslenmesinde hayvanların sindirim sistemine uygun çeşit ve miktarda besin verilmesinin önemini ve sonuçlarını öğrenir.
  5. Öğrenciler, yemlerin hayvan türüne, yaşına, cinsiyetine göre beslenmesinin eksikliğini, fazlalığını, önemini anlar.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Ders işleyişi hakkında genel bilgi ve beslemenin genel tanımı Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Ders işleyişi hakkında genel bilgi ve beslemenin genel tanımı ile ilgili öğrenciler ile soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Ders işleyişi hakkında genel bilgi ve beslemenin genel tanımı ile ilgili öğrenciler ile soru cevap uygulamasının yapılması 1. Kitaplar, web siteleri, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
2Konu Anlatımı: Beslemenin tarihsel gelişimi ve hayvanların genel yapısı Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Beslemenin tarihsel gelişimi ve hayvanların genel yapısı ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Beslemenin tarihsel gelişimi ve hayvanların genel yapısı ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
3Konu Anlatımı: Hayvan türlerine göre sindirim, besin maddelerinin metabolizmaları Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Hayvan türlerine göre sindirim, besin maddelerinin metabolizmaları ilgili öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hayvan türlerine göre sindirim, besin maddelerinin metabolizmaları ilgili öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
4Konu Anlatımı: Suyun alımı, atılımı ve fizyolojik etkileri Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Suyun alımı, atılımı ve fizyolojik etkileri ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Suyun alımı, atılımı ve fizyolojik etkileri ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
5Konu Anlatımı: Hayvan beslenmesinde makro elementler: Ca, P, Mg özellikleri, alımı, atılımı Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Hayvan beslenmesinde makro elementler: Ca, P, Mg özellikleri, alımı, atılımı ile ilgili öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hayvan beslenmesinde makro elementler: Ca, P, Mg özellikleri, alımı, atılımı ile ilgili öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması1. Kitaplar, web siteleri, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
6Konu Anlatımı: Hayvan beslenmesinde makro elementler: Na, Cl, K, S özellikleri, alımı, atılımı Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Hayvan beslenmesinde makro elementler: Na, Cl, K, S özellikleri, alımı, atılımı ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hayvan beslenmesinde makro elementler: Na, Cl, K, S özellikleri, alımı, atılımı ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler
7Konu Anlatımı: Hayvan beslenmesinde makro elementlerin fonksiyonları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Hayvan beslenmesinde makro elementlerin fonksiyonları ile ilgili olarak öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hayvan beslenmesinde makro elementlerin fonksiyonları ile ilgili olarak öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Kitaplar, web siteleri, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Eser elementlerin hayvan metabolizmasındaki fonksiyonları: Fe, Cu, Mo, Mn, I, Co, Zn, Se, F Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Eser elementlerin hayvan metabolizmasındaki fonksiyonları: Fe, Cu, Mo, Mn, I, Co, Zn, Se, F ile öğrenciler ile soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Eser elementlerin hayvan metabolizmasındaki fonksiyonları: Fe, Cu, Mo, Mn, I, Co, Zn, Se, F ile öğrenciler ile soru cevap uygulamasının yapılması 1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
10Konu Anlatımı: Toksik elementler ( Al, As, Cd, Pb, Hg) ve B, Cr, Li, Ni, Si, Sn, V’un özellikleri ve fonksiyonları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Toksik elementler ( Al, As, Cd, Pb, Hg) ve B, Cr, Li, Ni, Si, Sn, V’un özellikleri ve fonksiyonları ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Toksik elementler ( Al, As, Cd, Pb, Hg) ve B, Cr, Li, Ni, Si, Sn, V’un özellikleri ve fonksiyonları ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk.)1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
11Konu Anlatımı: Vitaminlerin emilimi, depolanması, atılımı, kaynakları, fonksiyonları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Vitaminlerin emilimi, depolanması, atılımı, kaynakları, fonksiyonları ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Vitaminlerin emilimi, depolanması, atılımı, kaynakları, fonksiyonları ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
12Konu Anlatımı: Yemlerin sınıflandırılması ve değerliliğini etkileyen faktörler, Yem katkı maddeleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yemlerin sınıflandırılması ve değerliliğini etkileyen faktörler, Yem katkı maddeleri ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yemlerin sınıflandırılması ve değerliliğini etkileyen faktörler, Yem katkı maddeleri ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
13Konu Anlatımı: Atıkların yem olarak kullanılması ve yemleme sistemleri Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Atıkların yem olarak kullanılması ve yemleme sistemleri ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Atıkların yem olarak kullanılması ve yemleme sistemleri ile öğrencilerle soru cevap uygulamasının yapılması 1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
14Konu Anlatımı: Yem analiz yöntemleri ve son teknolojik gelişmeler, Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Yem analiz yöntemleri ve son teknolojik gelişmeler ile öğrencilerle soru cevap ve sunum uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Yem analiz yöntemleri ve son teknolojik gelişmeler ile öğrencilerle soru cevap ve sunum uygulamasının yapılması1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
15Konu Uygulama1. Kitaplar, literatür kaynaklarından ilgili üniteler, kaynak 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği320
Ödev15
Sunum/Jüri120
Projeler15
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar110
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması153
Derse Özgü Staj
Ödev16
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği14
Projeler
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok