| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Kozmetik Kimyası ve Üretimi | KIM4341 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Kimya Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Gülşah GÜMRÜKÇÜ KÖSE |
| Dersi Veren(ler) | Gülşah GÜMRÜKÇÜ KÖSE |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, kozmetik endüstrisinde kullanılan maddelerin özelliklerinin öğretilmesi, kozmetik preparatların hazırlanması ve uygulanması hakkında bilgilendirme ve yeni özellikte kozmetik ürünlerin araştırılmasıdır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Kozmetik Üretiminin Tarihçesi, Emülsifiye Maddeler/ Kozmetikleri Düzenleyen Yasalar / Temizleme Kremleri, El Kremleri, Nemlendirici Kremler, Çok Amaçlı Kremler, Gece Kremleri/ Güneş kremleri, Losyonlar; Çok Amaçlı Losyonlar, Nemlendirici Losyonlar, Aerosoller/ Göz ve Göz ile İlgili Makyaj Malzemelerinin Hazırlanması/ Dudak Makyaj Malzemeleri/ Tırnak, Yüz ve Vücut Makyajlarının Hazırlanması/ Nemlendirme Malzemeleri. Asidik Renklendiriciler, Bazik Renklendiriciler/ Saç Ürünleri, Şampuanlar, Saç Renklendiriciler/ Kozmetiklerin Test Edilmesi. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler kozmetik ürünlerin tarihçesini, sınıflandırılmasını ve kullanım amaçlarını öğrenirler.
- Öğrenciler kozmetik bileşikler ile ilgili temel kavramları, kozmetik bileşiklerin yapıları ve özellikleri arasındaki ilişkiyi öğrenirler. Kozmetik kimyasallarının kullanım alanlarını açıklayabilirler.
- Öğrenciler nemlendirici, krem, losyon, şampuan, makyaj ürünleri gibi farklı ürün grupları için uygun formülasyon geliştirme yöntemlerini öğrenirler. Fonksiyonel gruplar taşıyan yeni kozmetik ürünlerle ilgili konularda araştırma yapmayı bilirler.
- Öğrenciler doğal içerikler, çevre dostu formülasyonlar, yeşil kozmetik yaklaşımı ve sektördeki güncel yenilikleri öğrenirler.
- Öğrenciler kozmetikte kullanılan kimyasallar ile ilgili konularda grup araştırması yaparak sunum yaparlar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Kozmetik üretiminin tarihçesi, kozmetiklerin sınıflandırılmaları, kozmetik ürünlerde kullanılan hammaddeler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Farklı ürün kategorilerine ilişkin örnek olarak belirtilen temel hammaddelerin işlevlerine uygun olarak saptanması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kozmetik tarihçesinde kullanılan doğal hammaddeler ile günümüzde kullanılan sentetik hammaddeler arasında avantaj üstünlüğü tartışmasının yapılması | 1. Kozmetik üretiminin tarihçesi, kozmetiklerin sınıflandırılmaları, kozmetik ürünlerde kullanılan hammaddeler ile ilgili ön araştırma yapılarak temel kavramlarla tanışma Kaynak: Ders Kitap ve notları. 2. Evde kullanılan herhangi bir kozmetik etiketini inceleyerek en az 3 hammaddenin isminin belirlenmesi |
| 2 | Konu Anlatımı: Cilt bakım ürünleri, yüzey aktif maddeler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Farklı cilt tipleri için uygun bileşenlerin seçimi yapılarak cilt tipine uygun basit bir yüz temizleyici formül tasarlanabilir Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cilt bakımında etkili yüzey aktif maddelere ilişkin tartışmanın yapılması | 1. Cilt bakım ürünleri, yüzey aktif maddeler ile ilgili ön bilgi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. Cilt tipleri ve uygun temizleyici özelikleri ile ilgili küçük bir araştırma |
| 3 | Konu Anlatımı: Emülsiyonlar, krem çeşitleri, el kremleri, vücut kremleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Farklı krem tipleri için farklı hammaddelerin belirlenmesi, Seçilen krem türü için 5-6 hammaddelik basit bir formül tasarlanması, Bu formülün O/W ya da W/O olacağına karar verilmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kremlerde doğal ya da sentetik içeriklerin kullanımı | 1. Belirlenen bir kremin içeriğindeki hammaddeler incelenir. 2. Krem tip ve içeriklerinin belirlenmesi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 4 | Konu Anlatımı: Gece kremleri, temizleme kremleri, çok amaçlı kremler Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Farklı krem tipleri için farklı hammaddelerin belirlenmesi, ürün tipine uygun hammadde belirlenmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu tarz kremlerin tüketimi gerçekten tüketici ihtiyacından mı yoksa kozmetik sektöründeki pazarlamadan mı kaynaklandığının belirlenmesi Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Belirlenen bir kremin içeriğindeki hammaddeler incelenir. 2. Krem tip ve içeriklerinin belirlenmesi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 3. Kısa Sınav 1 Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 5 | Konu Anlatımı: Güneş kremleri, Losyonlar, çok amaçlı losyonlar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Belirlenen ilgili hammaddelerin ürünün işlevine nasıl katkı sağladığını açıklamak Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Piyasada çok pahalı güneş kremleri ve losyonlar ile uygun fiyatlı ürünler arasında büyük fark olup olmadığı tartışılabilir. | 1. Güneş kremi ya da losyonun içeriğindeki bazı hammaddeler belirlenerek işlevleri araştırılır. 2. Güneş kremleri ve losyonların önceden araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 6 | Konu Anlatımı: Dudak preparatları, rujlar, pudralar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Ürün tipine uygun birkaç bileşenlik basit bir formül tasarlamak Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu bileşenlerin ürünün dayanıklılığı, renk kalıcılığı, suya karşı direnci üzerindeki etkilerinin tartışılması | 1. Dudak preparatları, rujlar, pudraların tanım ve özelliklerinin önceden okunulması ve öğrenilmesi. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. Bu ürünlerin içeriğindeki bazı hammaddeler belirlenerek işlevleri araştırılır. |
| 7 | Konu Anlatımı: Gözle ilgili makyaj kozmetikleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Her bir grup için hammadde listesinin hazırlanması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu ürünlerin güvenlik ve hassasiyet açısından incelenerek göz çevresinin neden kozmetik güvenliği açısından en hassas bölge olarak kabul edildiğinin tartışmaya açılması | 1. Günlük kullanımdaki herhangi bir göz makyaj kozmetiğinin içindekiler listesinin incelenmesi ve içeriklerindeki en az iki bileşenin işlevinin belirlenmesi. 2. Ürün içeriklerinin belirlenerek en sık kullanılan kimyasal bileşenlerin saptanması Kaynaklar: Ders Kitabı ve notları. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Saç ile ilgili preparatlar, saç bakım kozmetikleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Saç tiplerine göre hammadde tipleri belirlenerek bu bileşenlerin işlevlerinin açıklanması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Saç bakım ürünlerinde silikonların kullanımının sağlık yönünden olumlu ve olumsuz etkilerinin tartışılması Sunum/Jüri 1 (10 dk): İlgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Saç ürünlerine ilişkin ön bilgilerin edinilmesi ve etkinleştirilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı ve notları. 2. Farklı şampuan ve saç kremi etiketlerini derse getirmek içeriklerinde en yaygın kullanılan bileşenleri belirlemek |
| 10 | Konu Anlatımı: Banyo kozmetikleri, sabunlar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Banyo ürünleri gruplara ayrılarak her bir grup için basit bir formül şeması hazırlanır Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Seçilen hammaddelerin ürün üzerindeki işlevleri tartışılır. Sunum/Jüri 2 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Sabun yapımı hakkında bilgi edinilerek katı sabun ile sıvı sabun arasındaki farkların belirlenmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı ve notları. 2. Banyo preparatlarının içerikleri hakkında bilgi edinilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı ve notları. |
| 11 | Konu Anlatımı: Ağız bakım ürünleri, tıraş kozmetikleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen hammadde listesinden seçilen ürünler için 5-6 bileşenli basit bir formül şeması hazırlanır. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İncelenen ürünlerin içeriklerindeki bileşenler açısından hassas cilt ve ağız dokusuna uyumları tartışılır Sunum/Jüri 3 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. İlgili kozmetik ürünlerinin içindekiler listesinin incelenerek en çok kullanılan hammaddelerin belirlenmesi. 2. Ağız bakım ürünleri ve tıraş kozmetikleri hakkında ön bilgi edinilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı ve notları. |
| 12 | Konu Anlatımı: El ve tırnak kozmetikleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): El ve tırnak ürünlerinde kullanılan hammaddelerinin ve formülasyon farklılıklarının özetlenmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Oje veya el kreminin olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin tartışılması Sunum/Jüri 4 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. El ve tırnak kozmetikleri hakkında araştırma yapılarak içeriklerinin belirlenmesi. Kaynak: Ders Kitabı ve notları 2. Aseton bazlı ve asetonsuz oje çıkarıcılar arasındaki farkın araştırılması |
| 13 | Konu Anlatımı: Parfümler, deodorantlar, koku kimyasalları Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Parfüm, deodorant ve vücut spreyine ait hammaddeler belirlenerek temel bileşenli basit bir formül oluşturulur. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Eau de Parfum, Eau de Toilette ve Eau de Cologne arasındaki farkların tartışılması. Sunum/Jüri 5 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Parfümler, deodorantlar, koku kimyasallarına ilişkin ön bilgilerin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı ve notları 2. Bu ürünlerdeki etiketlerin incelenerek belirlenen en az iki ürünün işlevlerinin araştırılması |
| 14 | Konu Anlatımı: Kozmetik ürünlerin test edilmesi, ambalajlanması, raf ömürleri Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Raf ömrü, ürün stabilitesi ve ambalaj analizi olmak üzere bir tablo hazırlanarak önerilebilecek testler ambalajların avantaj ve dezavantajları ile raf ömrünü etkileyen faktörlerin bu tabloya yerleştirilmesi. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Bir kozmetik ürünün güvenilirliği açısından ambalajın mı yoksa içeriğinin mi daha belirleyici olduğunun tartışılması. Sunum/Jüri 6 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Kozmetiklerde uygulanan stabilite testlerinin ve ürünlerin ambalajlarının öneminin araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. Evde kullanılan bir kozmetik ürünün ambalajının incelenmesi |
| 15 | Konu Anlatımı: Kozmetik endüstrisinin geleceği üzerine değerlendirmelerde bulunulması ve kapanış Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrencilere derste kazandıkları edinimler doğrultusunda çeşitli sorular sorularak kozmetik kimyası ve üretimi hakkında yansıtıcı değerlendirme yapılır. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerle Ar-Ge laboratuvarında çalışsalardı hangi ürünü geliştirmek istedikleri tartışılır | 1. Güncel kozmetik ürün trendleri ile ders bilgilerinin bağdaştırılması |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 5 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | 1 | 20 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 3 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 12 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|