Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Organik Kimya 1KIM344144400
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimKimya Bölümü
Dersin KoordinatörüKadir TURHAN
Dersi Veren(ler)Zuhal TURGUT, Belkız BİLGİN ERAN, Feray AYDOĞAN, Çiğdem YOLAÇAN, Metin TÜLÜ, Lokman TORUN, Hale OCAK GÜMRÜKÇÜ, Kadir TURHAN
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin organik ve anorganik bileşikler arasındaki farkı ve fonksiyon yapı ilişkisini kavramasını, bu ilişkiyi teorik ve uygulamalı problemlerde kullanabilme ve disiplinler arası uygulamalarını gerçekleştirebilme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasını sağlamaktır
Dersin İçeriğiTemel Kavramlar (kimyasal bağ, hibritleşme, organik yapılar, bağ ve molekül polarlığı, moleküller arası etkileşimler, fonksiyonel gruplar, molekül ve yapı formülleri, izomeri, elektrofil, nükleofil, yapı ve etkinlik, enerji diyagramları, rezonans) stereokimya; doymuş hidrokarbonlar; radikalik reaksiyonlar (alkanlar ve genel adlandırma kuralları, sikloalkanlar) alkil halojenürler; nükleofilik yer değiştirme ve ayrılma tepkimeleri alken ve alkinler (adlandırması, sentezleri, reaksiyonları).
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • G.Solomons, "Organik Kimya", 11. Basımdan Çeviri Ed. C.Uyanık, Literatür Kitabevi, İstanbul, 2016
  • P. Wolhardt ve N.Schore,"Organik Kimya-Yapı ve İşlev", 6.Baskıdan çeviri editörü T.Uyar, Palme Yayıncılık, 2011.
  • L.G.Wade, “Organic Chemistry”, Pearson, 2013.
  • Y.Yıldırır, “Organik Kimya-Yaşamın Kalbi”, 2.baskı, Bilim Yayınevi, 2014
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Organik moleküllerdeki farklı fonksiyonel grupları ayırt edebilir.
  2. IUPAC adlandırma sistemini kullanarak organik bileşikleri adlandırabilir.
  3. Fonksiyonel grupların kimyasal reaksiyonlarını açıklayabilir.
  4. Organik kimyada stereokimyanın önemini ve kaynağını açıklayabilir.
  5. Substitusyon (SN1, SN2) ve eliminasyon (E1, E2) reaksiyonlarını kullanılan solvent tipi, gerekli substrat, nükleofil ve baz, stereokimya açısından karşılaştırabilir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Organik Kimyaya Giriş, Atomun Yapısı (Atomun Elektronik Yapısı, Atomun Elektronik Konfigürasyonları), Bağ Oluşumu: Oktet Kuralı (İyonik Bağ, Kovalent Bağ), Lewis Yapıları Çoklu Bağ, Elektronegatiflik ve Bağ Polaritesi, Formal Yükler, Rezonans (Rezonans Hibritleri, Majör ve Minör Rezonans Katkıda Bulunanlar), Yapısal Formüller (Yoğunlaştırılmış Yapısal Formüller, Çizgi-Açı Formülleri), Moleküler Formüller ve Ampirik Formüller, Arrhenius Asitleri ve Bazları, Brønsted–Lowry Asitleri ve Bazları (Asit Gücü, Baz Gücü, Asitlik Üzerindeki Yapısal Etkiler), Lewis Asitleri ve Bazları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Temel kavramlar ve organik yapılar Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Organik bağ yapıları, molekül polarlığı kavramının açıklanması1. Organik kimyada başarı için gerekli olan genel kimya kavramlarını gözden geçirin; örneğin atomun elektronik yapısı, Lewis yapıları ve oktet kuralı, bağlanma türleri, elektronegatiflik ve formal yükler. C, H, O, N ve halojenleri içeren kovalent ve iyonik bağlanma modellerini tahmin edin. Rezonansla kararlı yapıları belirleyin ve rezonans formlarının göreceli önemini karşılaştırmak. Yoğunlaştırılmış yapı formülleri ve doğru-açı formülleri de dahil olmak üzere organik kimyada yaygın olarak kullanılan yapı formüllerini çizin ve yorumlamak. Asitleri, bazları, elektrofilleri ve nükleofilleri belirleyin. Güçlerini karşılaştırın ve yapı ve bağlanma ile Ka ve pKa değerlerine dayanarak reaksiyonlarını tahmin etmek. Kaynak: Ders Kitabı, 1-33. 2. Organik Kimyaya giriş, atomun yapısı, rezonans, moleküler formüller ve asit-baz bölümlerini okuyun. Kaynak: Ders Kitabı, 34-41.
2Konu Anlatımı: Organik Moleküllerin Yapısı ve Özellikleri Orbitallerdeki elektronların dalga özellikleri, moleküler orbitaller, pi bağı, hibridizasyon ve moleküler şekiller, üç boyutlu moleküllerin çizimi, hibridizasyon ve geometrinin genel kuralları, bağ dönüşü, izomerizm, bağların ve moleküllerin polaritesi, moleküller arası kuvvetler, çözünürlükler üzerindeki polarite etkileri, hidrokarbonlar, oksijen içeren organik bileşikler, azot içeren organik bileşikler. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Fonksiyonel grup kavramlarının örneklemelerinin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fonksiyonel grupların öğrenilmesi ve formül içerisinde bunların karşılaştırılmasına ilişkin tartışmanın yapılması.1. Organik moleküllerin bağlarına dayanarak hibridizasyonunu ve geometrisini tahmin edilmesi. İzomerleri belirleyin ve aralarındaki farkları açıklamak. Kaynama noktaları ve çözünürlükler gibi fiziksel özelliklerdeki genel eğilimleri tahmin etmek. 2. Organik bileşiklerin genel sınıflarını belirleyin. Kaynak: Ders Kitabı, 42-79.
3Konu Anlatımı: Alkanların Yapısı ve Stereokimyası Hidrokarbonların sınıflandırılması, alkanların moleküler formülleri ve adlandırılması, alkanların fiziksel özellikleri, alkanların kullanımları ve kaynakları, petrol rafinasyonu ve doğal gaz, alkanların reaksiyonları, alkanların yapısı ve konformasyonları, yüksek alkanlar, sikloalkanlar, sikloalkanlarda izomerlik ve kararlılık, halka gerilimi, siklohekzan konformasyonları, sübstitüe siklohekzanlar ve bisiklik moleküller. Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Alkanların yapı ve stereokimyası, fiziksel özellikleri ve kullanım alanlarının belirlenmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Alkanların yapı ve stereokimyası, fiziksel özellikleri ve kullanım alanlarının tartışılmasıAlkanların izomerlerini çizilmesi ve adlandırılması, fiziksel özelliklerindeki eğilimlerin açıklanması, alkan konformasyonlarının çizimi, enerjilerinin karşılaştırılması ve en kararlı konformasyonların tahmin edebilmek, sikloalkanların izomerlerini çizmek ve adlandırmak ve halka gerginliğini açıklayabilmek, sikloalkanların konformasyonlarını çizmek, enerjilerini karşılaştırmak ve en kararlı konformasyonları tahmin etmek. Kaynak: Ders Kitabı, 87–125. Alkanların Yapısı ve Stereokimyası konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 87–125.
4Konu Anlatımı: Kimyasal Reaksiyonların İncelenmesi (Giriş, Metanın Klorlanması, Serbest Radikal Zincir Reaksiyonunun Temel Mekanizması, Serbest Radikal Halojenasyonu, Denge Sabitleri ve Serbest Enerji, Entalpi ve Entropi, Bağ Ayrışma Entalpileri, Klorlamada Entalpi Değişimleri, Kinetik ve Hız Denklemi, Aktivasyon Enerjisi ve Hızların Sıcaklığa Bağımlılığı, Geçiş Durumları, Çok Adımlı Reaksiyonların Hızları, Halojenasyonun Sıcaklığa Bağımlılığı, Halojenasyonda Seçicilik, Hammond Postülası, Radikal İnhibitörler, Reaktif Ara Maddeler) Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Radikal zincir reaksiyonu temel mekanizmasının uygulamasının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Radikal zincir reaksiyonu temel mekanizmasının sonlandırma basamağının tartışılması1. Serbest radikal halojenasyonu gibi basit reaksiyonlar için mekanizmalar önermek ve adımlarını açıklamak. Bir reaksiyonenerji diyagramı çizmek ve bunu bir reaksiyonun termodinamiğini ve kinetiğini kontrol eden faktörleri belirlemek için kullanabilmek. Bir reaksiyonun mekanizmasını, termodinamiğini ve kinetiğini kullanarak olası ürünlerden hangisinin ana ürün olduğunu tahmin edebilmek. Reaktif ara maddeleri belirlenmesi ve özelliklerini açıklayabilmek. Kaynak: Ders Kitabı, 132-167. 2. Kimyasal reaksiyonların incelenmesi bölümünün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 132-167
5Konu Anlatımı: Stereokimya (Giriş, Kiralite, Asimetrik Karbon Atomlarının (R) ve (S) Adlandırılması, Optik Aktivite, Enantiyomerlerin Biyolojik Ayrımı, Rasemik Karışımlar, Enantiyomerik Fazlalık ve Optik Saflık, Konformasyonel Hareketli Sistemlerin Kiralliği, Asimetrik Atomları Olmayan Kiral Bileşikler, Fischer Projeksiyonları, Özet: Fischer Projeksiyonları ve Kullanımları) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kiralite kavramının anlaşılabilmesi için optikçe aktif bileşiklerin yazılması ve Fischer projeksiyonlarının oluşturulması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yapıların rasemik karışımlar veya kiral bileşik olup olmadıklarını tartışmak.1. Stereoizomerleri olan yapıları tanımak ve stereoizomerler arasındaki ilişkileri belirlemek. Kiralik yapıları tanımak, ayna görüntülerini çizmek ve kiraliteyi gösterebilecek özellikleri belirleyebilmek. Asimetrik karbon atomlarını ve diğer stereomerkezleri tanımlamak ve konfigürasyonlarını oluşturmak. Optik aktivite ile kiralite, optik saflık ve enantiyomerik arasındaki ilişkileri açıklamak. Farklı stereoizomer türlerinin fiziksel ve kimyasal özelliklerinde nasıl farklılık gösterdiğini açıklamak. Kaynak: Ders Kitabı, 174-212. 2. Stereokimya bölümünün okunması. Kaynak Ders Kitabı, 174-212. 3. Kısa Sınav 1'e Hazırlık: (Atomun yapısı ve bağlar, Fonksiyonel Gruplar, Alkanların yapısı ve Stereokimyası, Kimyasal Reaksiyonların İncelenmesi, Alkil Halojenürler: Nükleofilik Sübstitüsyon ve Eliminasyonlar) Kaynak: Ders Kitabı, 1-212.
6Konu Anlatımı: Stereokimya (Diastereomerler, Özet: İzomer Türleri, İki veya Daha Fazla Asimetrik Karbonlu Moleküllerin Stereokimyası, Mezo Bileşikler, Mutlak ve Göreceli Yapılandırma, Diastereomerlerin Fiziksel Özellikleri, Enantiyomerlerin Çözünürlüğü, Temel Terimler, Çalışma Problemleri, Doğrusal dönüşümler ve matrisler arasındaki ilişkinin uygulamaları: doğrusal dönüşümün rütbesi, baz değişimi ve benzerlik) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kiralite kavramının anlaşılabilmesi için optikçe aktif bileşiklerin yazılması ve Fischer projeksiyonlarının oluşturulması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yapıların rasemik karışımlar veya kiral bileşik olup olmadıklarını tartışmak. Kısa Sınav 1 (15 dk.): Organik kimyada bağlar, organik moleküllerin yapısı ve özellikleri, alkanların yapısı ve stereokimyası, organik reaksiyonların incelenmesi ve stereokimya konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Stereoizomerleri olan yapıları tanımak ve stereoizomerler arasındaki ilişkileri belirlemek. Kiralik yapıları tanımak, ayna görüntülerini çizmek ve kiraliteyi gösterebilecek özellikleri belirleyebilmek. Asimetrik karbon atomlarını ve diğer stereomerkezleri tanımlamak ve konfigürasyonlarını oluşturmak. Optik aktivite ile kiralite, optik saflık ve enantiyomerik arasındaki ilişkileri açıklamak. Farklı stereoizomer türlerinin fiziksel ve kimyasal özelliklerinde nasıl farklılık gösterdiğini açıklamak. Kaynak: Ders Kitabı, 174-212. 2. Stereokimya bölümünün okunması. Kaynak Ders Kitabı, 174-212.
7Konu Anlatımı: Alkil Halojenürler: Nükleofilik Sübstitüsyon ve Eliminasyon Alkil halojenürlerin adlandırılması, yapısı, fiziksel özellikleri, hazırlanması ve kullanımları; alkil halojenürlerin sübstitüsyon ve eliminasyon reaksiyonları; SN2 ve SN1 reaksiyonları, bu reaksiyonların mekanizmaları, stereokimyası ve reaktiviteyi etkileyen faktörler; SN1 ve SN2 reaksiyonlarının karşılaştırılması. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alkil halojenürlerin nükleofilik ve sübstitusyon reaksiyonların birinci ve ikinci dereceden oluşumları ve hidrür ve metil kayması uygulamalarının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Nükleofilik ve sübstitusyon reaksiyonlarında hidrür ve metil kaymasının olup olmayacağının örnekler üzerinde tartışılması1. Alkil halojenürleri adlandırmak, fiziksel özelliklerini açıklamak ve yaygın kullanımlarını açıklamak. Substitue ve eliminasyon reaksiyonlarının ürünlerini tahmin etmek ve her reaksiyon türünü destekleyen faktörleri açıklamak. Birinci ve ikinci dereceden substitue ve eliminasyonlar arasındaki farkları belirlemek ve reaksiyonun derecesini hangi faktörlerin belirlediğini açıklayabilmek. Bir dizi reaksiyon koşulu verildiğinde, olası mekanizmaları belirleyebilmek ve hangi mekanizma(lar)ın ve ürünlerin en olası olduğunu tahmin etmek. Kaynak: Ders Kitabı, 218-273. 2. Alkil halojenürler: nükleofilik sübstitusyon ve eliminasyon konularını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 218-273.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Alkil Halojenürler: Nükleofilik Sübstitüsyon ve Eliminasyon (Birinci Dereceden Eliminasyon: E1 Reaksiyonu, Ana Mekanizma: E1 Reaksiyonu, Mekanizma: E1 Reaksiyonunda Yeniden Düzenleme, Özet: Karbokasyon Reaksiyonları, Eliminasyonun Pozisyonel Yönlendirmesi: Zaitsev Kuralı, İkinci Dereceden Eliminasyon: E2 Reaksiyonu, Ana Mekanizma: E2 Reaksiyonu, E2 Reaksiyonunun Stereokimyası, E1 ve E2 Eliminasyon Mekanizmalarının Karşılaştırılması) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alkil halojenürlerin eliminasyon reaksiyonları, birinci ve ikinci dereceden oluşumları ve hidrür ve metil kayması uygulamalarının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Eliminasyon reaksiyonlarında hidrür ve metil kaymasının olup olmayacağının örnekler üzerinde tartışılması1. Alkil halojenürleri adlandırmak, fiziksel özelliklerini ve yaygın kullanımlarını açıklamak. Substitue ve eliminasyon reaksiyonlarının ürünlerini tahmin etmek ve her reaksiyon türünü destekleyen faktörleri açıklamak. Birinci ve ikinci dereceden subtitue ve eliminasyonlar arasındaki farkları belirlenmesi ve reaksiyonun derecesini belirleyen faktörleri açıklamak. Bir dizi reaksiyon koşulu verildiğinde, olası mekanizmaları belirlemek ve hangi mekanizma (lar) ın ve ürünlerin en olası olduğunu tahmin etmek. Kaynak: Ders Kitabı, 218-273. 2. Kısa Sınav 2'ye Hazırlık: (Alkil Halojenürler: Nükleofilik Sübstitüsyon ve Eliminasyonlar) Kaynak: Ders Kitabı, 218-284.
10Konu Anlatımı: Alkenlerin Yapısı ve Sentezi (Giriş, Alken Çift Bağının Orbital Tanımı, Doymamışlık Elementleri, Alkenlerin Adlandırılması, Cis-Trans İzomerlerinin Adlandırılması, Özet: Alkenlerin Adlandırılması Kuralları, Alkenlerin Ticari Önemi, Alkenlerin Kararlılığı, Alkenlerin Fiziksel Özellikleri) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alkenlerin yapı ve sentezi, adlandırma ve fiziksel özellikleri, geometrik izomeri ile ilgili örnek gösterimler Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Alkenlerin yapı ve sentezi adlandırma ve fiziksel özellikleri, geometrik izomeri ile ilgili örneklerin tartışılmasıAlkenlerin Yapısı ve Sentezi ile ilgili bölümün okunması 1. Alkenleri ve sikloalkenleri çizimi ve adlandırması. Bir moleküler formül verildiğinde, çift bağ ve halka sayısını hesaplama. Alkenlerin kararlılığının yapılarına nasıl bağlı olduğunun açıklanması. Alkenlerin alkil halojenürlerden ve alkollerden eliminasyon yoluyla nasıl sentezlenebileceğinin gösterimi. Kaynak: Ders Kitabı, 285-318. 2. Alkenlerin Yapısı ve Sentezi ile ilgili bölümün okunması Kaynak: Ders Kitabı, 285-318.
11Konu Anlatımı: Alkenlerin Yapısı ve Sentezi (Alkil Halojenürlerin Eliminasyonuyla Alken Sentezi, Mekanizma: E2 Mekanizmasıyla Dehidrohalojenasyon, Mekanizma: E2 Reaksiyonunun Stereokimyası, Mekanizma: Yakın Bir Dibromürün E2 Debrominasyonu, Alkollerin Dehidrasyonuyla Alken Sentezi, Temel Mekanizma: Bir Alkolün Asit Katalizli Dehidrasyonu, Yüksek Sıcaklıklı Endüstriyel Yöntemlerle Alken Sentezi) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alken sentezleri ve mekanizmaları ile ilgili örnekler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Alken sentezleri ve mekanizmaları ile ilgili örneklerde mekanizmaların tartışılması1. Alken reaksiyonlarının gözlemlenen ürünlerini açıklamak için mekanizmalar önermek. Alkenlerin reaktif, ara ürün veya ürün olarak kullanıldığı çok aşamalı sentez problemlerini çözmek için retrosentetik analizi kullanmak. Kaynaklar: Ders Kitabı, 328-378. 2. Alkenlerin yapı ve sentezleri bölümlerini okuyun. Kaynak: Ders Kitabı, 328-378.
12Konu Anlatımı: Alkenlerin Reaksiyonları (Karbon-Karbon Çift Bağının Reaktivitesi, Alkenlere Elektrofilik Katılma, Ana Mekanizma: Alkenlere Elektrofilik Katılma, Alkenlere Hidrojen Halojenürlerinin Katılması, Mekanizma: Bir Alkene HX'in İyonik Katılması, Mekanizma: Alkenlere HBr'nin Serbest Radikal Katılması, Su Katılması: Alkenlerin Hidrasyon, Mekanizma: Bir Alkenin Asit Katalizli Hidrasyon, OksimerkürasyonDemerkürasyon ile Hidrasyon, Mekanizma: Bir Alkenin Oksimerkürasyonu, Alkoksimerkürasyon-Demerkürasyon, Alkenlerin Hidroborasyonu, Mekanizma: Bir Alkenin Hidroborasyonu) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alkenlerin reaksiyonları ve ilgili mekanizmaları ile ilişkili örnekler çözülmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Alkenlerin reaksiyonları ve ilgili mekanizmaları ile ilişkili çözülen örneklerin tartışılması1. Elektrofilik katılmaların neden alkenlerin en yaygın reaksiyonları arasında olduğunu açıklayın. Alkenlerin reaksiyonlarının ürünlerini, reaksiyonun yönelimi (bölge kimyası) ve stereokimyası dahil olmak üzere tahmin edin. Alken reaksiyonlarının gözlenen ürünlerini açıklamak için mekanizmalar önerin. Kaynaklar: Ders Kitabı, 328-378. 2. Alkenlerin Reaksiyonlarını kapsayan bölümleri okuyun. Kaynak: Ders Kitabı, 328-378.
13Konu Anlatımı: Alkenlerin Reaksiyonları (Alkenlere Halojenlerin Katılması, Mekanizma: Alkenlere Halojenlerin Katılması, Halohidrinlerin Oluşumu, Mekanizma: Halohidrinlerin Oluşumu, Katalitik Hidrojenasyon Alkenler, Alkenlere Karbenlerin Katılması, Alkenlerin Epoksidasyonu, Mekanizma: Alkenlerin Epoksidasyonu, Alkenlerin Epoksidasyonu, Mekanizma: Epoksitlerin Asit Katalizli Açılması, Alkenlerin Syn Dihidroksilasyonu, Alkenlerin Oksidatif Bölünmesi, Alkenlerin Polimerizasyonu, Olefin Metatezi, Mekanizma: Olefin Metatezi, Problem Çözme Stratejisi: Organik Sentez) Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Alkenlerin reaksiyonlarına örnekler verilmesi Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Alkenlerin reaksiyonlarına verilen örneklerin doğruluğunun tartışılması1. Alken reaksiyonlarının gözlemlenen ürünlerini açıklamak için mekanizmalar önerilmesi. Alkenlerin reaktif, ara ürün veya ürün olarak kullanıldığı çok aşamalı sentez problemlerini çözmek için retrosentetik analiz kullanmak. Kaynaklar: Ders Kitabı, 328-378. 2. Alkenlerin reaksiyonları ve polerimerizayonunu kapsayan bölümleri okuyun. Kaynak: Ders Kitabı, 328-378. 3. Kısa Sınav 2'ye Hazırlık: (Alkenlerin Yapısı ve Sentezi, Alkenlerin Reaksiyonları) Kaynak: Ders Kitabı, 285-378.
14Konu Anlatımı: Alkinler (Giriş, Alkinlerin Adlandırılması, Alkinlerin Fiziksel Özellikleri, Alkinlerin Ticari Önemi, Alkinlerin Elektronik Yapısı, Alkinlerin Asitliği; Asetilid İyonlarının Oluşumu, Asetilidlerden Alkinlerin Sentezi, Eliminasyon Reaksiyonlarıyla Alkinlerin Sentezi, Özet: Alkin Sentezleri) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alkinler (Giriş, Alkinlerin Adlandırılması, Alkinlerin Fiziksel Özellikleri, Reaksiyonaları üzerine uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Alkinler üzerine yaptırılan uygulamanın tartışılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Alkil Halojenürler: Alkenlerin Yapısı ve Sentezi, Alkenlerin Reaksiyonları konuları içeren bir kısa sınavın yapılması 1. Alkinleri, sikloalkinlerin ve türevlerinin çizilmesi ve adlandırılması. Alkinlerin alkil halojenürlerden eliminasyon ve asetilid iyonlarının eklenmesi ve substitusyon yoluyla nasıl sentezlendiğini gösterilmesi. Alkinlerin reaksiyonlarının ürünlerini, reaksiyonun yönelimi (bölgesel kimya) ve stereokimya dahil olmak üzere tahmin edilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 392-420. 2. Alkinler bölümünün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 392-420.
15Konu Anlatımı: Alkinler (Alkinlerin Katılma Reaksiyonları, Mekanizma: Bir Alkinin Metal-Amonyak Redüksiyonu, Mekanizma: Asit Katalizli Keto-Enol Tautomerizmi, Mekanizma: Baz Katalizli Keto-Enol Tautomerizmi, Alkinlerin Oksidasyonu, Problem Çözme Stratejisi: Çok Adımlı Sentez, Özet: Alkinlerin Reaksiyonları, Temel Terimler) Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Alkinler (Alkinlerin Katılma Reaksiyonları, Mekanizmaları) üzerine uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Alkinler üzerine yaptırılan uygulamanın tartışılması1. Alkin reaksiyonlarının gözlemlenen ürünlerini açıklamak için mekanizmalar önermek. Alkinlerin reaktif, ara ürün veya ürün olarak kullanıldığı çok adımlı sentez problemlerini çözmek için retrosentetik analizi kullanmak. Kaynak: Ders Kitabı, 392-420. 2. Final sınavına hazırlık.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama15
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği210
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati144
Laboratuar
Uygulama14
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği22
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok