Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Hayatın İçinde KimyaKIM105233300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Biyomedikal Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Elektrik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Elektronik & Haberleşme Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Kimya Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Seçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Seçmeli @ Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ İktisat Lisans Programı
Seçmeli @ İktisat Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ İşletme Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ İşletme Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Çevre Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Harita Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Biyomühendislik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Biyomühendislik Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Gıda Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Kimya Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Kimya Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Mekatronik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Makine Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Mekatronik Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Lisans Programı
Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Havacılık Elektroniği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Seçmeli @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı
Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Okulöncesi Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı
Seçmeli @ Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Bilgisayar Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Fransızca Mütercim Tercümanlık Lisans Programı (2018 versiyon)
Seçmeli @ İletişim ve Tasarımı Lisans Programı
Seçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı
Seçmeli @ Ses Sanatları Tasarımı Lisans Programı
Seçmeli @ Dans Lisans Programı
Seçmeli @ Bileşik Sanatlar Lisans Programı
Seçmeli @ Sanat ve Kültür Yönetimi Lisans Programı
Seçmeli @ Fotoğraf ve Video Lisans Programı
Seçmeli @ Grafik Tasarımı Lisans Programı
Seçmeli @ Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimKimya Bölümü
Dersin KoordinatörüSemih GÖRDÜK
Dersi Veren(ler)Semih GÖRDÜK
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıKimya günlük yaşamımızın büyük bir parçasıdır ve günlük yaşamımızın birçok alanında kimyasal maddeler kullanılmaktadır. Kimyayı yiyeceklerde, havada, temizlik maddelerinde, doğa olaylarında, enerjide ve tam anlamıyla görebileceğimiz veya dokunabileceğimiz her nesnede bulabiliriz. Günlük hayattaki geniş kullanımına rağmen, kimyanın günlük hayattan soyutlanması öğrencilerin zihninde bu alanı soyut bir kavram haline getirmektedir. Bu kapsamda, günlük yaşamdaki kimyasalların yapısını, kullanım amaçlarını, avantajlarını ve dezavantajlarını anlamak, kimyanın günlük yaşamımız üzerindeki gizemini açığa çıkarmak ve değerini ortaya koymak önemli bir konu haline gelmektedir. Ek olarak, ilginin öğrencilerin başarılarını ve bilgi kazanmalarını etkileyen önemli bir faktör olduğu bilinmektedir ve bu nedenle öğrencilerin ilgilerini günlük hayatta kimya konularına çekerek kimya alanında daha başarılı bireylerin yetişmesi sağlanabilir. Bu ders, günlük hayatta karşılaşılan kimyasal maddelerin yapılarını tanıtma, bu kimyasalların avantajları ve dezavantajları hakkında bilgilendirme, karşılaşılan kimyasallar hakkında öğrenilen bilgiler ışığında yorum yapabilme ve problem çözme gibi amaçlar içermektedir. Ayrıca bu ders, günlük hayatta kimya ve kullandığımız kimyasallar ile ilgili konulara genel bir bakış açısı sağlayarak, kimya biliminin günlük yaşam ile ilişkisinin farklı yönlerini ortaya çıkaracak ve yeni bir kimya kültürünün oluşmasına imkân tanıyacaktır.
Dersin İçeriğiBu dersin içeriğinde, başta kimyada bazı temel bilgiler olmak üzere, kimya ve kimya bilgilerinin günlük yaşam ile ilişkilendirilmesi gibi temel konular ele alınacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Roy, Sanjay. (2016) "Chemistry in our daily life: preliminary information." International Journal of Home Science 2, no. 361-6.
  • Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education. Science & Education, 11, 361-375.
  • Chowdhury, Mohammad A. (2013) "Incorporating a soap industry case study to motivate and engage students in the chemistry of daily life." Journal of Chemical Education 90, no. 7 (2013): 866-872.
  • Selinger, B., (2017).Chemistry in Marketplace, sixth addition,
  • Chemistry in Daily Life, Yazar: Kirpal Singh, PHI Learning Pvt. Ltd, (2012). ISBN-978-81-203-4617-8.
  • Poudel, Utsav. (2020) "Chemistry in Everyday Life."
  • Saini, Rummi Devi. (2018) "Green Chemistry in Daily Life." International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology 6: 70-73.
  • Kocak, Canan, and Aysem Onen. (2012) "Evaluation of chemistry topics within the daily life concept.".
  • Sarkar, Nandita Bose. (2015) "Role of Food Chemistry in Our Daily Life." International Journal in Management & Social Science 3, no. 5: 297-306.
  • Xiong, Xinni, K. M. Iris, Daniel CW Tsang, Nanthi S. Bolan, Yong Sik Ok, Avanthi D. Igalavithana, M. B. Kirkham, Ki-Hyun Kim, and Kumar Vikrant. (2019) "Value-added chemicals from food supply chain wastes: State-of-the-art review and future prospects." Chemical Engineering Journal 375: 121983.
  • Nimkar, Ullhas. (2018) "Sustainable chemistry: a solution to the textile industry in a developing world." Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry 9: 13-17.
  • Joswik, Roman, Gennady E. Zaikov, and A. K. Haghi, eds. (2015) Life chemistry research: biological systems. CRC Press,.
  • Speight, James G. (2019) Handbook of petrochemical processes. CRC Press.
  • Chauhan, Ravısh Kumar. (2015) "Role Of Chemıstry In Everyday Lıfe "International Journal of Humanities, Arts, Medicine and Sciences (BEST: IJHAMS) ISSN (P): 2348-0521, ISSN (E): 2454-4728 Vol. 3, Issue 11,, 67-74.
  • Barke, H.D., Harsch, G. and Schmid, S., (2012). Everyday Life and Chemistry. In Essentials of Chemical Education (pp. 217-243). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Lecture notes, Scientific journals and scientific websites.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Günlük hayatımızda kimya konusunda bilgi sahibi olur, yerini ve önemini kavrar ve bu bilgilerini günlük yaşam ile ilişkilendirebilir.
  2. Başta asit yağmurları olmak üzere günlük yaşamdaki kimyasal doğa olayları hakkında bilgi sahibi olur. Günlük hayatta kullandığı temizlik ürünlerindeki kimyasalları hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Gıda ürünlerindeki kimyasallar hakkında bilgi sahibi olur. Kozmetik ve boya ürünlerindeki kimyasallar hakkında bilgi sahibi olur.
  4. İlaçların yapısındaki kimyasallar hakkında bilgi sahibi olur. Plastik, cam, seramik ve tarım ürünlerin içindeki kimyasallar hakkında bilgi sahibi olur. Tekstil ürünlerindeki kimyasallar hakkında bilgi sahibi olur.
  5. Ağır metaller, radyasyon ve alternatif enerji kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. Sanayide kimya, petrokimya, mühendislik bilimlerinde kimya ve yaşamımızda yer alan kimyasallar ile ilgili güncel konular hakkında bilgi sahibi olur. Bu ders kapsamında öğrenciler edindikleri bu teorik bilgileri kull

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Kimyaya Giriş, Kimyanın Dili, Kimya Her Yerde, Kimya ile Fen Eğitiminde Kimyanın yeri ve Kimyanın Kullanım Alanları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Günlük hayatta kimya ile ilgili örneklerin sorulması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Günlük hayatta kimyanın önemi ve katkılarının tartışılmasııKitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
2Konu Anlatımı: Sağlık ve İlaç Ürünlerinde Kimyasallar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sağlık ve İlaç Ürünlerinde Kimyasallar ile ilgili soru sorulması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kimyanın Sağlık ve İlaç Ürünlerine katkısı, avantajları ve dezavantajlarının tartışılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
3Konu Anlatımı: Temizlik Ürünlerinde Kimyasallar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Kimyanın Temizlik Ürünlerine katkısı, avantajları ve dezavantajlarının sorulması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Temizlik ürünleri zararlı mı? Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
4Konu Anlatımı: Gıda Ürünlerinde Kimyasallar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Kimyanın Gıda Ürünlerine katkısı, avantajları dezavantajları sorulması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kimya ve Gıda Ürünlerinin ilişkisi Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
5Konu Anlatımı: Kozmetik ve Boya Ürünlerinde Kimyasallar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): En çok kullanılan kozmetik ve boya kimyasalları ile ilgili sorular sorulması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kozmetik ve Boya ürünlerinin kimya ile ilişkisi ve bu ürünlerin zararları ve faydalarının tartışılmasıKitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
6Konu Anlatımı: Plastik, Cam, Seramik, Çimento ve Tarım Ürünlerinde Kimyasallar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Cam ve seramik arasındaki fark nedir? Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Plastik, Cam, Seramik, Çimento ve Tarım Ürünlerinde Kimyasallar nasıl geri dönüştürülebilir tartışmasının yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
7Konu Anlatımı: Tekstil Ürünlerinde Kimyasallar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tekstil alanında kullanılan kimyasallara örneklerin verilmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Akıllı tekstil ürünlerinin kimya ile ilişkisinin tartışılmasıKitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Biyolojik sistemlerde ve Tıbbi Ürünlerde Kimya Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Biyolojik sistemler için bazı kimyasal reaksiyonların yazdırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kimya ve Biyolojik sistemlerin ilişkisinin tartışılmasıKitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
10Konu Anlatımı: Ağır Metaller, Radyasyon ve Alternatif Enerji Kaynakları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): En çok bulunan ağır metaller, radyasyon ve enerji kaynakları üzerine uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kimyanın enerji alanın katkısının tartışılması Kısa Sınav 4 (15 dk.): İşlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
11Konu Anlatımı: Doğa Olaylarında Kimya Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Asit yağmurları üzerine uygulama yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kimya olmasaydı doğa olaylarını yorumlayıp anlayabilir miydik? Sorusu üzerine tartışma yapılmasıKitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
12Konu Anlatımı: Endüstride Kimya ve Petrokimya Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Endüstriyel kimya hakkında örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Endüstriyel kimya ve teorik kimya hakkında tartışmasının yapılması Kısa Sınav 5 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
13Konu Anlatımı: Mühendislik Bilimlerinde Kimya Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Kimyanın en çok kullanıldığı mühendislik alanları hakkında örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Mühendislik ve kimya hakkında tartışmasının yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
14Konu Anlatımı: Hayatımızda Yer Alan Kimyasallar ile İlgili Güncel Konular-1 Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Günlük hayatta en çok karşılaşılan kimya olayları hakkında örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Günlük hayattaki kimya olaylarının farkında olup olunmadığı hakkında tartışmasının yapılması Kısa Sınav 6 (15 dk.) Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
15Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Hayatımızda Yer Alan Kimyasallar ile İlgili Güncel Konular-2 Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Günlük hayatta en çok karşılaşılan kimya olayları hakkında örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Günlük hayattaki kimya olaylarının farkında olup olunmadığı hakkında tartışmasının yapılması Kitap, web siteleri, literatür kaynakları, İlgili Üniteler ve Geçmiş haftalarda işlenen konular
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama115
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği620
Ödev
Sunum/Jüri0
Projeler0
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması132
Derse Özgü Staj
Ödev15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler15
Sunum / Seminer15
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)17
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)17
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarAçılacak ders, başta kimya bölümünün tüm anabilim dalları, kimya ve fen eğitimi olmak üzere, enerji, kataliz, sağlık, gıda, malzeme ve daha birçok alanda okuyan ve çalışan fizik, metalürji ve malzeme mühendisliği, makine mühendisliği, kimya mühendisliği, elektrik mühendisliği, endüstri mühendisliği, gıda mühendisliği, moleküler biyoloji ve genetik ve biyomühendislik bölümleri gibi farklı disiplinlerde öğrenim gören öğrencileri bir araya getirebileceği için disiplinler arası çalışmalara bir pencere açma potansiyeline sahiptir.