Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Uygulamalı Panel Veri AnaliziIST432235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüElif Tuna
Dersi Veren(ler)Elif Tuna
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin yatay kesit ve zaman serisi verilerinin bir arada bulunduğu panel veri yapısını uygulamalarla değerlendirebilmek, modelleyebilmek ve bu yapıda ortaya çıkan sorunları çözmeyi amaçlamaktır.
Dersin İçeriğiPanel veride temel kavramlar; panel veri kullanımının avantajları, kovaryans analizi; tek yönlü ve iki yönlü hata bileşenli regresyon modelleri: rassal ve sabit etkili modeller; hipotez testleri; rassal katsayılı modeller; varsayımlardan sapmalar, paket programlar ile uygulama.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Güriş, Selehattin. STATA ile Panel Veri Modelleri.,1. Baskı, Der Yayınları,2015
  • Zorunlu Kaynaklar: [1] Tatoğlu, Ferda., Panel Veri Ekonometrisi, Beta Yayınları, 2013
  • Önerilen Kaynaklar: [2] Matyas, Laszlo., Sevestre, Patrick. The Econometrics of Panel Data: A Handbook of the Theory with Applications. 2nd ed., Kluwer Academic Publishers, 1996.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, panel veride temel kavramları açıklayabilecek ve panel veri kullanımının avantajlarını tartışabilecektir.
  2. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler doğrusal panel veri modellerini tanımlayabilecek ve uygulayabilecektir.
  3. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler tek yönlü birim/zaman etkileri panel veri modellerini ve tahmin yöntemlerini analiz edebilecektir.
  4. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler çoklu etkiler içeren panel veri modellerini değerlendirebilecektir.
  5. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler tahmin yöntemleri arasındaki tercihleri gerekçelendirebilecek ve temel varsayımların testlerini uygulayabilecektir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Panel Veriler, temel kavramlar, panel veri kullanımında avantajlar, sorunlar Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Panel Veriler, Temel Kavramlar, Panel veri kullanımında avantajlar, sorunlar ile ilgili örnek yapılması, panel veri kaynaklarının online incelenmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Gündelik hayattaki panel veri örneklerinin tartışılması, 1. Panel Veriler, Temel Kavramlar, Kaynak: Ders Kitabı, 1-9 2. Panel Veriler, Temel Kavramlar,[1], 1-14
2Konu Anlatımı: Yazılımlar, Genel Görünüm ve Pencereler, Yazılımlar ile Panel Veri Modellerine Giriş Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yazılımlar, Genel Görünüm ve Pencereler, Yazılımlar ile Panel Veri Modellerine Giriş konularında bilgisayar üzerinde uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): yazılımlar ve kullanılabilirlikleri konusunda tartışma yapılması1. STATA programı, Kaynak: Ders Kitabı, 40-49
3Konu Anlatımı: Doğrusal Panel Veri Modelleri ve Tahmin Yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Doğrusal Panel Veri Modelleri ve Tahmin Yöntemleri üzerinde farklı verilerle uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): neden doğrusal panel veri modelleri konusunda tartışma yapılması1. Doğrusal Panel Veri Modelleri ve Tahmin Yöntemleri, Kaynak: [1], 37-68
4Konu Anlatımı: Panel veri modellerinin tahmini paket programlar ile uygulama Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Panel Veri Modellerinin Tahmini- Paket Programlar ile STATA üzerinde örnek Uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Panel veri modellerinin tahminindeki sorunlar hakkında tartışma Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. STATA programı, Kaynak: Ders Kitabı, 53-61 2. Kısa Sınav 1: (STATA) Kaynak: Ders Kitabı, 53-61
5Konu Anlatımı: Tek yönlü birim etkiler panel veri modelleri ve tahmin yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Tek yönlü birim etkiler panel veri modelleri ve tahmin yöntemlerine ilişkin uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): zaman ve/veya kesit etkisinin modele dahil edilmesi konusunda tartışma yapılması1. Tek Yönlü Birim Etkiler Panel Veri Modelleri,[1], 79-97
6Konu Anlatımı: Tek Yönlü Birim Etkiler Panel Veri Modelleri ve Tahmin Yöntemleri-En Çok Olabilirlik, Genelleştirilmiş En Küçük Kareler Yöntemi Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Tek yönlü birim etkiler panel veri modelleri ve tahmin yöntemleri-en çok olabilirlik, genelleştirilmiş en küçük kareler yöntemine ilişkin uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): uygulamadaki örnekleri üzerine tartışma yapılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Tek Yönlü Birim Etkiler Panel Veri Modelleri,[1], 97-103 2. Kısa Sınav 2: (Tek Yönlü Birim Etkiler Panel Veri Modelleri) Kaynak: [1], 97-103
7Konu Anlatımı: Tesadüfi Etkiler Modeli Sınıf-içi Uygulama (50 dk.): Tesadüfi Etkiler Modellerine ilişkin uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tesadüfi Etkiler Modellerine ilişkin kısıtların tartışılması1. Tesadüfi Etkiler Modeli, Kaynak: [1], 103-120
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Birimlere ve / veya zamana göre tesadüfi etkiler modelleri Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Birimlere ve / veya zamana göre tesadüfi etkiler modelleri üzerinde uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): zaman ve/veya birim etkisinin modele dahil edilmesi konusunda tartışma yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Tesadüfi Etkiler Modeli, Kaynak: [1], 103-120 2. Kısa Sınav 3: (Tesadüfi Etkiler Modeli) Kaynak: [1], 103-120
10Konu Anlatımı: Tek Yönlü (Zaman Etkileri), İki Yönlü ve Çoklu Etkiler Panel Veri Modelleri Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Tek yönlü (zaman etkileri), iki yönlü ve çoklu etkiler panel veri modellerine ilişkin uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): tek yönlü ve iki yönlü modeler arasındaki tercih konusunda tartışma yapılması1. Kaynak: [1], 133-153
11Konu Anlatımı: Panel veri modellerinin tahmin yöntemleri arasında tercihler Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Panel veri modellerinin tahmin yöntemleri arasında tercihler konusunda uygulama örnekleri yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Panel Veri Modellerinin Tahmin Yöntemleri Arasında Tercihler konusunda subjektif karar verilebilirliği üzerinde tartışma yapılması1. Panel Veri Modellerinin Tahmin Yöntemleri Arasında Tercihler, Kaynak: [1], 161-186
12Konu Anlatımı: Klasik ve sabit etkiler modellerinde panelveri modellerinde temel varsayımların testleri Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Ele alınan uygulama örneklerinde klasik ve sabit etkiler modellerinde panel veri modellerinde temel varsayımların testlerinin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Varsayımlar sağlanmadığında ne yapılabilirliğinin tartışılması1. Varsayımların Testi, Kaynak: [1], 199-220 2. Varsayımların Sınanması, Kaynak: Ders Kitabı, 71-79
13Konu Anlatımı: Tesadüfi etkiler modellerinde panel veri modellerinde temel varsayımların testleri Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Ele alınan uygulama örneklerinde stata ile tesadüfi etkiler modellerinde panel veri modellerinde temel varsayımların testleri uygulamasının yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): yazılımda alternatif uygulamalar üzerinde tartışma yapılması1. Varsayımların Testi, Kaynak: [1], 199-220 2. Varsayımların Sınanması, Kaynak: Ders Kitabı, 71-79
14Konu Anlatımı: İstatistik Yazılımlarından R üzerinde genel bir uygulama Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Ele alınan örnek veriler üzerinde R paket programıyla genel bir Uygulama Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): R paket programının avantajları konusunda tartışma yapılması1. Uygulamalar, Kaynak: Ders Kitabı, 40-220
15Konu Anlatımı: İstatistik Yazılımlarından STATA üzerinde genel bir uygulama Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Ele alınan örnek veriler üzerinde STATA paket programıyla genel bir Uygulama Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): STATA paket programının avantajları konusunda tartışma yapılması1. Uygulamalar, Kaynak: Ders Kitabı, 40-220
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği430
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği45
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok