Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Python ile İstatistik UygulamalarIST212235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüAli Hakan Büyüklü
Dersi Veren(ler)Ali Hakan Büyüklü
Asistan(lar)ıMuzaffer Göztaş
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere Python programlama dili ile istatistiksel analiz ve veri görselleştirme becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, veri işleme, betimsel istatistikler, hipotez testleri, regresyon analizi, zaman serileri ve temel makine öğrenmesi yöntemlerini Python kullanarak uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
Dersin İçeriğiPython temelleri; NumPy, Pandas ile veri işleme; Matplotlib ve Seaborn ile veri görselleştirme; Betimsel istatistikler; Olasılık dağılımları; Hipotez testleri; Ki-kare testleri; Tek ve çoklu regresyon analizi (statsmodels, scikit-learn); ANOVA; Zaman serileri analizi (ARIMA, trend ve mevsimsellik); Kümeleme ve sınıflandırmaya giriş; Proje ve örnek vaka çalışmaları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Wintjen, Michael, Practical Data Analysis Using Jupyter Notebook. Packt Publishing, 2020.
  • Downey, Allen B, Think Stats: Probability and Statistics for Programmers. 2nd ed., O’Reilly, 2014.
  • Halswater, Thomas, An Introduction to Statistics with Python. Springer-Verlag, 2016.
  • Önerilen Kaynaklar:
  • Döbler, Michael, and Grobman, Tom. The Data Visualization Workshop. Packt Publishing, 2020.
  • Govindan, Gopal. The Data Analysis Workshop. Packt Publishing, 2020.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,
  2. Python’un temel veri yapıları ve kütüphanelerini kullanabileceklerdir.
  3. Pandas ile veri setlerini işler, temizleyebilecek ve analiz edebileceklerdir.
  4. İstatistiksel hipotez testlerini Python ortamında uygulayabileceklerdir.
  5. Regresyon ve varyans analizlerini gerçekleştirebileceklerdir.
  6. Zaman serisi analizi ve öngörüler yapabileceklerdir.
  7. Temel makine öğrenmesi yöntemlerini istatistiksel problemlere uyarlayabileceklerdir.
  8. Python ile istatistiksel rapor ve görselleştirme üretebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Python temelleri, Jupyter Notebook kullanımı Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.): Kütüphane kurulumu, ilk notebook çalıştırma Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Neden istatistik için Python?1. Python’un temel kavramları (değişkenler, veri tipleri, temel işlemler) ve Jupyter Notebook’un çalışma mantığı (kod ve metin hücreleri) hakkında ki giriş konularının okunması, Kaynek: Ders Kitabı, 1–20
2Konu Anlatımı: Veri türleri, veri kalitesi ve veri ön işleme: Numpy ve Pandas kütüphane kullanımı Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Veri okuma, indeksleme, özet istatistikler Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): R ile Python’un veri işleme karşılaştırması Kısa Sınav 1: (15 dk) Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Python kütüphanelerinden NumPy ve Pandas’ın tekrar edilmesi ve temel uygulamalarının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı, 21–50
3Konu Anlatımı: Veri görselleştirme (Matplotlib, Seaborn) Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Histogramlar, serpilme grafikleri, kutu grafiği Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İyi bir görselleştirme için neler gerekir? 1. Python görselleştirme kütüphanelerinden Matplotlib ve Seaborn’un tekrar okunması ve temel uygulamalarının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [1], 51–85
4Konu Anlatımı: Betimsel istatistikler Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Pandas describe,, groupby Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.): Çarpık dağılımlarda ortalama vs medyan Kısa Sınav 2: (15 dk) Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Betimsel istatistik konularının Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [2], 17–35
5Konu Anlatımı: Olasılık dağılımları Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.) scipy.stats ile uygulamalar Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Normal dağılımın sınırlılıkları1. İstatistiksel olasılık dağılımlarının Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin incelenmesi, Kaynak:Ders Kitabı [2], 37-60, Ders Kitabı [3] 45-70.
6Konu Anlatımı: Hipotez testleri I (t-testi, varyans testleri) Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.) Tek örneklem / iki örneklem testleri Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Parametrik ve arametrik olmayan testler arasında farkların tartışılması.1. Hipotez testlerinin Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin incelenmesi Kaynak:Ders Kitabı [2], 165-190, Ders Kitabı [3] 71-90.
7Konu Anlatımı: Hipotez testleri II (Ki-kare, parametrik olmayan testler) Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.) Ki-kare testi uygulaması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.):Ki-kare testinin kullanım alanları1. Parametrik olmayan hipotez testlerinin Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [3], 96-115
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Regresyon analizi I (basit regresyon) Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.): OLS ile uygulama (statsmodels) Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.): Doğrusal regresyon varsayımları1. Basit Regresyon konularının python programlama dili ile ele alınması, Kaynak: Ders Kitabı [3], 117-145
10Konu Anlatımı: Regresyon analizi II (Çoklu regresyon, model seçimi) Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.): Model tanılama, uyum ölçüleri Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Çoklu doğrusal bağlantı sorunu1. Çoklu regresyon konularının Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [3], 147-170
11Konu Anlatımı: ANOVA ve deney tasarımı Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.): Pandas ile zaman serisi grafikleri Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.): Zaman serisi bileşenlerinin önemi Kısa Sınav 3: (15 dk):Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. ANOVA ve deney tasarımı konularının Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [3], 171-195
12Konu Anlatımı: Zaman serisi analizi I (trend, mevsimsellik) Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.): Pandas ile zaman serisi grafikleri Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.):Zaman serisi bileşenlerinin önemi1. Zaman serilerinde trend ve mevsimsellik konularının Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik temel örneklerin ön incelemesinin yapılması, Kaynak: Ders Kitabı, 150-175
13Konu Anlatımı: Zaman serisi analizi II (ARIMA, öngörü) Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Statsmodels ile tahmin Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): ARIMA’nın sınırlılıkları1. .Zaman serilerinde ARIMA ve öngörü konularının Python programlama dili ile uygulanmasına yönelik kaynakların incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [3], 176-200
14Konu Anlatımı: Yapay zekâ tabanlı veri madenciliği ve makine öğrenmesine giriş Sınıf-içi Uygulama: (40 dk.): Lojistik regresyon, k-ortalamalar Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.): ML ile klasik istatistiğin farkları1. Python programlama dili çerçevesinde yapay zeka ve makine öğrenme konularını için kaynak inceleme, Kaynak Ders Kitabı [3]: 201-225
15Proje SunumlarıProje sunumuna hazırlanma
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği310
Ödev
Sunum/Jüri110
Projeler115
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği32
Projeler115
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok