Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Bilimsel Düşünme ve İstatistikIST117235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüAtıf Evren
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin bilimsel düşünme ve metodoloji , bilim felsefesi, matematiğin ve istatistiğin yapısı, kısa bilim tarihi hakkında bilgi sahibi olmasıdır.
Dersin İçeriğiBilimsel düşünme, bilim felsefesi, matematiksel ve istatistiksel düşünme .
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Kitabevi, 37.Basım, 2022
  • Yıldırım C., Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2019
  • Tekeli vd., Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayın ,7. Basım, 2020
  • Yıldırım C., Bilimsel Düşünme Yöntemi, İmge Kitabevi, 2014, Ankara
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. ÖBu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler bilimsel araştırmanın ve çalışma süreçlerinin yapısını tanımlayabileceklerdir.
  2. Matematiksel düşünmenin temel ilkelerini uygulayabileceklerdir.
  3. İstatistiği matematiksel bilimler içinde konumlandırabileceklerdir.
  4. Bilim tarihindeki temel gelişmeleri dönemlere göre özetleyebileceklerdir.
  5. Matematik ve istatistik tarihindeki başlıca dönüm noktalarını sıralayabileceklerdir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Bilimsel yöntem .Temel kavram ve yaklaşımlarBilginin kaynağı, araştırmanın temel nitelikleri Kaynaklar: Karasar, Birinci kesim, s3-80
2Konu Anlatımı: Bilimsel araştırma süreç ve teknikleri.Bilimsel araştırma teknikleri Kaynaklar: Karasar, İkinci kesim, s81-107
3Konu Anlatımı: Bilim dallarının sınıflandırılması. Matematiğin kökeni ve gelişimi. Sınıf İçi Tartışma: İstatistiğin bilim dallarının sınıflandırılmasındaki konumu..Bilim dallarının sınıflandırılması Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 9-51 sayfalar
4Konu Anlatımı: Matematiksel düşünme yöntemi . Matematik ve mantık.Tümevarım. Tümdengelim. Kısa Sınav(15 Dakika): Ders sonunda derste anlatılan konularla ilgili kısa bir sınavın yapılması.Matematiksel düşünmenin karakteristikleri Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 1-4 bölümler, s9-74 Kısa Sınav 1: Tümevarım, tümdengelim.
5Konu Anlatımı: Matematiksel kesinlik. Matematikte bunalımlar. Sınıf İçi Tartışma: Bilimsel disiplinlerin gelişmesinde yaşanan bunalımların rolüBilimde ve matematikte kesinlik Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 5-8 bölümler, s75-101
6Konu Anlatımı: Matematiksel yöntemin aksiyomatik yapısı . Kısa Sınav(15 Dakika): Ders sonunda derste anlatılan konularla ilgili kısa bir sınavın yapılmasıMatematiğin aksiyomatik yapısı Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 9 bölüm, s102-121 Kısa Sınav 2: Matematiğin aksiyomatik yapısının tartışılması
7Konu Anlatımı: Kuramsal ve uygulamalı bilimler ayrımı. Sınıf İçi Tartışma: Kuramsal matematik, uygulamalı matematik ayrımının tartışılması Kuramsal, uygulamalı bilimler ayrımı Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 10 bölüm, s122-129
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Bilim felsefesinin bazı sorunları. Sınıf İçi Tartışma: Tümevarım sorunuTümevarım. Tümdengelim. Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, s51-139
10Konu Anlatımı: Matematiğin bilimdeki rolü. Kısa Sınav(15 Dakika): Ders sonunda derste anlatılan konularla ilgili kısa bir sınavın yapılması Matematiğin bilimde oynadığı rol Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, s140-225 Kısa Sınav 3: Bir dil olarak matematik
11Konu Anlatımı: İstatistiğin matematiksel disiplinler arasındaki rolü.. İstatistiğin matematikteki rolü Kaynaklar: Notlar, 5. slayt sunumu
12Konu Anlatımı: Bilim tarihine giriş. İlkçağlarda bilim. Ortaçağ ve İslam Dünyası’nda bilim. Sınıf İçi Tartışma: İslam Dünyasının bilime yaptığı katkılar Kısa Sınav(15 Dakika): Ders sonunda derste anlatılan konularla ilgili kısa bir sınavın yapılması İlk ve ortaçağlarda bilim. Kaynaklar: Tekeli vd, Bilim Tarihine Giriş, 1-204 Kısa Sınav 4: Ortaçağda bilim
13Konu Anlatımı Yeni ve modern çağlarda bilim. / Bilimsel çalışmanın yapısı üzerine çağdaş tartışmalar Sınıf İçi Tartışma: 219-20. Yüzyıllarda yaşanan bunalımlar.Modern çağlarda bilim Kaynaklar: Tekeli vd, Bilim Tarihine Giriş, 205-257, 310-356
14Konu Anlatımı: Kısa istatistik tarihi.İstatistik tarihi Kaynaklar: Notlar, 11.slayt sunumu
15Genel tekrar.Genel tekrar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım144
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği416
Ödev00
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev00
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği42
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok