Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Güncel İstatistik UygulamalarıIST217035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Seçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüReşit Çelik
Dersi Veren(ler)Reşit Çelik
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıUpon successful completion of the course, students will be able to understand and interpret statistics used in everyday life
Dersin İçeriğiUpon successful completion of the course, students will be able to apply statistical analyses used in
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Pallant , J. "SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi"Anı yayıncılık 2016 (Çevirenler Sibel ve Balcı Berat Ahi)
  • Ott R.L. “An Introduction to Statistical Methods and Data Analysis” Duxbury Press 1993
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler İstatistiği güncel hayatta kullanabilme yeteneği kazanırlar.
  2. Öğrenciler güncel hayatta kullanılan istatistiği anlama ve yorumlama becerisine sahip olur.
  3. Öğrenciler İstatistiksel grafikleri ve tabloları incelemeyi bilir.
  4. Öğrenciler güncel hayatta kullanılan istatistiksel analizleri bilir.
  5. Öğrenciler güncel hayatta kullanılan istatistikleri yorumlamayı bilir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: İstatistik, Betimsel İstatistik, Çıkarımsal istatistik ve Temel Kavramlar: Anakütle, Örneklem, Parametre, İstatistik, Örnekleme, değişken, değişken ve ölçek türleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS programının tanıtlaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Parametre ile İstatistik arasındaki fark1. İstatistik, Betimsel İstatistik, Çıkarımsal istatistik ve Temel Kavramlar: Anakütle, Örneklem, Parametre, İstatistik, Örnekleme, değişken, değişken türlerinin okunması. Kaynak: Oral Erbaş, 1-14
2Konu Anlatımı: Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri ve SPSS kullanılarak elde edilmeleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çıkarımsal istatistiğin önemi. Kısa Sınav 1 (15 dk): : Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri konularını kapsayan kısa sınavın yapılması.1. Merkezi Eğilim ve Dağılım Merkezi Eğilim okunması. Kaynak Oral Erbaş, 23-52. 2. İstatistik, Betimsel İstatistik, Çıkarımsal istatistik ve Temel Kavramlar: Anakütle, Örneklem, Parametre, İstatistik, Örnekleme, değişken, değişken türlerini kapsayan kısa sınav yapılacak. Kaynak: Oral Erbaş, 1-14. 3. Kısa sınav 1: Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçülerinin hesaplanmasına ilişkin kısa sınav yapılacak. Kaynak: Oral Erbaş, 1-14.
3Konu Anlatımı: Verileri tanımlamak ve keşfetmek içim Grafiklerin kullanımı. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile grafiklerin çizimi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kategorik veriler için kullanılan grafikler.1. Merkezi Eğilim ve Dağılım Merkezi Eğilim okunması. Kaynak Oral Erbaş, 23-52. 2. İstatistik, Betimsel İstatistik, Çıkarımsal istatistik ve Temel Kavramlar: Anakütle, Örneklem, Parametre, İstatistik, Örnekleme, değişken, değişken türlerini kapsayan kısa sınav yapılacak. Kaynak: Oral Erbaş, 1-14. 3. Kısa sınav 1: Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçülerinin hesaplanmasına ilişkin kısa sınav yapılacak. Kaynak: Oral Erbaş, 1-14.
4Konu Anlatımı: Verileri tanımlamak ve keşfetmek içim Grafiklerin kullanımı. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Saçılım grafiklerinin çizimi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sütun grafiği ile histogram arasındaki benzerlikler ve farklılıklar.1. Verileri tanımlamak ve keşfetmek içim Grafiklerin kullanımı konusu okunacak. Kaynak: Ders Kitabı, 87-96
5Konu Anlatımı: Bir Ölçeğin güvenirliliğinin kontrolü. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPPS ile Bir Ölçeğin güvenirliliğinin uygulanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Ölçekte kullanılan madde sayısı ve Cronbach alfası arasındaki ilişki. Kısa Sınav 2 (15 dk.) : Verileri tanımlamak ve keşfetmek içim Grafiklerin kullanımı konularını kapsayan kısa sınavın yapılması.1. Bir ölçeğin güvenirliliğinin kontrolü konusu okunacak. Kaynak: Ders Kitabı, 113-118. 2. Kısa Sınav 2 (15 dk.) Verileri tanımlamak ve keşfetmek içim Grafiklerin kullanımı ilgili kısa sınav yapılacak. Kaynak: Ders kitabı, 79-96.
6Konu Anlatımı: Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: Tek grup ve iki grup, parametrik testler: Tek örneklem T-testi, Bağımsız İki Örneklem T-testi, Bağımlı iki örneklem t-testi. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Tek Örneklem t-testinin uygulanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bağımlı İki Örneklem t-testi ile bağımsız iki Örneklem t testi arasındaki fark.1. Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: Tek grup ve iki grup, Tek örneklem T-testi, Bağımsız İki Örneklem T-testi, Bağımlı iki örneklem t testi konuları okunacak. Kaynak: Ders Kitabı, 265-275
7Konu Anlatımı: Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: İki grup, parametrik olmayan testler: Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Mann-Whitney U testinin gerçekleştirilmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Parametrik ve İstatistiksel yöntemler ile parametrik olmayan İstatistiksel yöntemler arasındaki fark.1. Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: İki grup, parametrik olmayan testler: Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri konuları okunacak. Kaynak: Ders Kitabı, 249-254
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri İkiden fazla AK kütle ortalaması için Hipotez testleri: ANOVA ve Kruskal Wallis H testleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile ANOVA uygulaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): ANOVA ve Kruskal Wallis H arasındaki fark.1. Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri İkiden fazla Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: ANOVA Kruskal Wallis H Testleri konuları okunacak. Kaynak: Ders Kitabı, 277-286; 255-259.
10Konu Anlatımı: Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: Bağımlı Çoklu gruplar Re-ANOVA ve Fridman Testleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Re-ANOVA uygulaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Re-ANOVA ve Fridman Testleri arasındaki fark. Kısa Sınav 3 (15dk): ANOVA Kruskal Wallis H Testleri konularını kapsayan kısa sınavın yapılması1. Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri: Bağımlı Çoklu gruplar Re-ANOVA ve Fridman Testleri konuları okunacak. Kaynak: Ders Kitabı, 287-292;-260-262. 2. Kısa Sınav 3: Popülasyon ortalaması için Hipotez testleri İkiden fazla AK kütle ortalaması için Hipotez testleri: ANOVA Kruskal Wallis H Testleri konularını kapsayan kısa sınav yapılacak. Kaynak: Ders Kitabı, 277-286; 255-259.
11Konu Anlatımı: Korelasyon Analizi ve Kısmi Korelasyon. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Korelasyon Analizi Uygulaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Korelasyon Analizi ve Kısmı korelasyon arasındaki fark.1. Korelasyon Analizi ve Kısmı korelasyon konuları okunacak. Kaynak: Ders Kitabı:144-164
12Konu Anlatımı: Basit Doğrusal Regresyon Analizi. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Basit Doğrusal Regresyon Analizi uygulaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Regresyon Analizinde eğim parametresinin yorumlanması.1. Basit Doğrusal Regresyon Analizi konusu okunacak. Kaynak: Ders kitabı, 164-180
13Konu Anlatımı: Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi uygulanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çoklu doğrusal regresyon analizinde model seçimi.1. Regresyon Analizi konusu okunacak. Kaynak: Ders kitabı, 164-180.
14Konu Anlatımı: Nitel veri analizleri: Ki-Kare, McNemar ve Cochran Q Testleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile Ki-Kare testi uygulaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sosyal bilimlerde nitel veri analizlerinin önemi. Kısa Sınav 4 (15 dk.): Regresyon ve Korelasyon konularını kapsayan kısa sınavın yapılması.. Nitel veri analizleri: Ki-Kare, McNemar ve Cochran Q Testleri okunacak. Kaynak: Ders kitabı, 235-248. 2. Kısa Sınav 4: Korelasyon ve Regresyon analizlerini kapsayan 15 dakikalık kısa yapılacak. Kaynak: Ders Kitabı, 144-180.
15Konu Anlatımı: Nitel veri analizleri: Ki-Kare, McNemar ve Cochran Q Testleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): SPSS ile McNemar testi uygulaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Nitel veri analizlerinde ilişki katsayısı1. Nitel veri analizleri: Ki-Kare, McNemar ve Cochran Q Testleri. Kaynak: Ders kitabı, 235-248.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği41
Projeler00
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok