Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Yöneylem Araştırması 2IST423235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüElif Tuna
Dersi Veren(ler)Elif Tuna, Ersoy Öz
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin, yöneylem araştırması tekniklerini kullanarak gerçek hayat problemlerimi modelleyip çözebilme ve elde edilen çözüm sonuçlarını analiz edebilme yeteneği kazandırmak. Karar süreçleri ve stokastik süreçlerin uygulamaları konusunda bilgi vermek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiKarar kuramı, Belirsizlik altında karar alma, Geleceği tahmin, Risk durumunda karar alma, Oyun kuramı, İki kişilik sıfır toplamlı oyunlar, Tepe noktasız oyunlar ve karma stratejiler, Oyunların doğrusal programlama ile çözümü, Markov zincirleri, Yutucu Markov zincirleri, Markov zincirleri uygulamaları, Dinamik programlama, Kuyruk sistemleri, M/M/1 sistemleri, Envanter modelleri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Coursebook: Bronson, Richard, and Naadimuthu, Govindasami. Operations Research. Schaum’s Outlines, 2nd ed., 1997.
  • Required Books: [1] Winston, Wayne L. Operations Research: Applications and Algorithms. Thomson, International Student Edition. [2] Cinemre, Nuri. Operations Research. Evrim Publishing, 2011.
  • Recommended Books: Taha, Hamdy A. Operations Research. Translated from the 6th edition, Literatür Publishing, 2022.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, karar kuramının temel ilkelerini açıklayabileceklerdir
  2. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, oyun kuramı modellerini uygulayabileceklerdir.
  3. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Markov zincirlerinin yapısını analiz edebileceklerdir.
  4. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Dinamik programlama yöntemleriyle çözüm stratejileri geliştirebileceklerdir.
  5. Bu dersi başarıyla tamamlayan öprenciler, Envanter modellerini değerlendirebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Karar kuramı, Belirsizlik altında karar alma. Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Belirsizlik altında karar verme algoritmalarının uygulama örnekleri Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Günlük hayatta karşılaşılan karar problemlerinin hangi algoritmalarla çözümlenebileceği hakkında tartışma yapılması1. Karar kuramı, Belirsizlik altında karar alma. Kaynak: Ders Kitabı, 325-341
2Konu Anlatımı: Geleceği tahmin, Karar kuramı, Risk durumunda karar alma. Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Risk altında karar verme algoritmalarının uygulama örnekleri Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Günlük hayatta karşılaşılan, olasılık içeren risk altında karar problemlerinin hangi algoritmalarla çözümlenebileceği hakkında tartışma yapılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Karar kuramı, Risk altında karar alma. Kaynak: Ders Kitabı, 325-341 2. Kısa Sınav 1: (Karar Teorisi) Kaynak: Ders Kitabı, 325-341.
3Konu Anlatımı: Oyun kuramı, İki kişilik sıfır toplamlı oyunlar. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): oyun matrislerinin kurulması, farklı uygulama örnekleriyle iki kişilik sıfır toplamlı oyunların örneklerinin çözülmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Günlük hayatımızda ve farklı uygulama alanlarında iki kişilik sıfır toplamlı oyunlar üzerine tartışma yapılması1. Oyun Teorisi, Kaynak: Ders Kitabı, 312-324
4Konu Anlatımı: Oyun kuramı, Tepe noktasız oyunlar ve karma stratejiler. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Tepe noktasız oyunlar ve karma stratejilere ilişkin örnek çözümü Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Hangi oyun problemlerinin hangi yöntemlerle çözülebileceğine dair tartışma yapılması1. Oyun Teorisi, Kaynak: Ders Kitabı, 312-324
5Konu Anlatımı: Oyunların doğrusal programlama ile çözümü. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): büyük boyutlu oyun matrislerinde ve karma stratejili oyunların simplex ve doğrusal programlama yöntemlerinin örnek çözümleri Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Hangi durumlarda hangi doğrusal programlama yönteminin kullanılması gerektiğine dair tartışma yapılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Oyun Teorisi, Ders Kitabı, 312-324 2. Kısa Sınav 2: Oyun Teorisi , Kaynak: Ders Kitabı, 312-324.
6Konu Anlatımı: Markov zincirleri. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Markov zincirlerine ilişkin örnek uygulamaların yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): en çok kullanıldıkları alanlarda Markov zincirlerinin algoritmalarının uygulanabilirliği üzerinde tartışma yapılması1. Markov Zincirleri, Kaynak: Ders Kitabı, 369-378
7Konu Anlatımı: Yutucu Markov zincirleri. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Yutucu Markov örneklerinin çözülmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Hangi durumlarda Markov matrisinin yutucu olduğunun, yutucu durumda algoritmanın nasıl işlediğinin tartışılması1. Markov Zincirleri, Kaynak: Ders Kitabı, 369-378
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Markov süreçleri Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Markov süreçlerine ilişkin örnek uygulamaların yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): nüfus büyüme, ölüm-doğum gibi Markov süreçlerine ilişkin tartışmanın yapılması1. Markov Süreçleri, Kaynak: Ders Kitabı, 379-390
10Konu Anlatımı: Dinamik Programlama Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): dinamik programlama problemlerinin örnek çözümü Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Gündelik hayatta karşılaşabileceğimiz dinamik programlama problemleri üzerine tartışma yapılması1. Dinamik Programlama, Kaynak: Ders Kitabı, 342-368
11Konu Anlatımı: Dinamik programlama uygulamaları. Sınıf-içi Uygulama (50 dk.): Stokastik ve deterministic dinamik programlama örneklerinin yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Hangi uygulama örneklerinin hangi yineleme denklemleri ile çözüme gideceği üzerinde tartışma yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, son iki derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Dinamik Programlama, Kaynak: Ders Kitabı, 342-368 2. Kısa Sınav 3: (Dinamik Programlama) Kaynak: Ders Kitabı, 342-368
12Konu Anlatımı: Kuyruk sistemleri. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Kuyruk sistemleri üzerine uygulama örneklerinin çözümü Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Gündelik hayatta karşılaştığımız kuyruk problemlerini işletmelerin hangi algoritmalarla çözümleyebileceği1. Kuyruk Sistemleri, Kaynak: Ders Kitabı, 391-397
13Konu Anlatımı: M/M/1 sistemleri Sınıf-içi Uygulama (50 dk.): M/M/1 sistemleri ile ilgili örnek çözümlemelerin yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): M/M/1 sistemlerinin kullanıldığı alanlar üzerine tartışma yapılması Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders sonunda, son iki derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. M/M/1 Sistemleri, Kaynak: Ders Kitabı, 398-406 2. Kısa Sınav 4: (Kuyruk Sistemleri) Kaynak: Ders Kitabı, 391-406
14Konu Anlatımı: Envanter modelleri. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): İşletmelerin stok vb maliyetlerini dikkate alarak envanter uygulamalarının yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Gündelik hayata ilişkin envanter modelleri ile ilgili tartışma yapılması1. Envanter Modelleri, Kaynak: [1], 846-868
15Konu Anlatımı: Olasılıksal ve deterministic envanter modelleri ayrımı, olasılıksal envanter modeli algoritmaları Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Uygulama örneklerine göre envanter modellerinin çözümüne ilişkin örneklerin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Envanter modellerinin günümüzdeki önemi üzerine tartışma yapılması1. Olasılıksal Envanter Modelleri, Kaynak: [1], 880-913
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği430
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği45
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok