Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Örnekleme 2IST215235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüFiliz Karaman
Dersi Veren(ler)Filiz Karaman, Erhan Çene, Hülya Yürekli
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere örnekleme kuramının ileri düzey kavramlarını tanıtmak ve farklı örnekleme yöntemlerinin (tabakalı, küme, sistematik ve çok aşamalı örnekleme gibi) teorik temellerini ve uygulamalarını öğretmektir. Ayrıca öğrencilerin R programlama dili aracılığıyla farklı örnekleme tasarımlarını uygulayabilmeleri, gerçek veri setleri üzerinde analiz yapabilmeleri ve sonuçları yorumlama becerisi kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiÖrnekleme yöntemlerinin incelenmesi, Basit tesadüfi örnekleme, tabakalı örnekleme, sistematik örnekleme, küme örneklemesi, çok aşamalı örnekleme; olasılıklı olmayan örnekleme yöntemleri; örneklem büyüklüğü hesaplama; örnekleme hataları; güç analizi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Lohr, Sharon. Sampling: Design and Analysis, 3rd. ed., Chapman and Hall/CRC, 2021.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Örnekleme kuramının temel kavramlarını tanımlayabileceklerdir.
  2. Olasılıklı ve olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerini uygulayabileceklerdir.
  3. Örneklem büyüklüğü hesaplamalarını ve güç analizini gerçekleştirebileceklerdir.
  4. Örnekleme hatalarını yorumlayarak uygun yöntemi seçebileceklerdir.
  5. R yazılımı ile farklı örnekleme yöntemlerini gerçek veri setleri üzerinde uygulayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Örnekleme kavramlarının gözden geçirilmesi Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Örneklemeye ilişkin uygulamaların yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Örnekleme kavramına ve hesaplamalarına ilişkin tartışmanın yapılması Kısa Sınav 1 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılmasıÖrnekleme kavramlarına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 1-31. Kısa Sınav 1: (Örnekleme) Kaynak: Ders Kitabı, 1-31.
2Konu Anlatımı: Olasılıklı Örnekleme Yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Olasılıklı örnekleme yöntemlerine ilişkin örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Olasılıklı örnekleme yöntemleriyle ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 2 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılmasıOlasılıklı örnekleme yöntemlerine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 31-79. Kısa Sınav 2: (Olasılıklı örnekleme yöntemleri) Kaynak: Ders Kitabı, 31-79.
3Konu Anlatımı: Olasılıklı Örnekleme Yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Olasılıklı örnekleme yöntemlerine ilişkin örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Olasılıklı örnekleme yöntemleriyle ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 3 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılmasıOlasılıklı örnekleme yöntemlerine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 79-121. Kısa Sınav 3: (Olasılıklı örnekleme yöntemleri) Kaynak: Ders Kitabı, 79-121.
4Konu Anlatımı: Olasılıklı Örnekleme Yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Olasılıklı örnekleme yöntemlerine ilişkin örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Olasılıklı örnekleme yöntemleriyle ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 4 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılmasıOlasılıklı örnekleme yöntemlerine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 167-219. Kısa Sınav 4: (Olasılıklı örnekleme yöntemleri) Kaynak: Ders Kitabı, 167-219.
5Konu Anlatımı: Olasılıklı Olmayan Örnekleme Yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerine ilişkin örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Olasılıklı olmayan örnekleme yöntemleriyle ilgili tartışmanın yapılmasıOlasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 517-524.
6Konu Anlatımı: Olasılıklı Olmayan Örnekleme Yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerine ilişkin örneklerin yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Olasılıklı olmayanörnekleme yöntemleriyle ilgili tartışmanın yapılmasıOlasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 524-557.
7Konu Anlatımı: Örnekleme türleri Sınıf-içi Uygulama (90 dk.): Örnekleme türlerine ilişkin uygulamaların yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (90 dk.): Örnekleme sonuçlarının tartışılmasıÖrnekleme türleri. Kaynak: Ders notları
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Örneklem büyüklüğü hesaplama Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Örneklem büyüklüğü hesaplama ile ilgili örnek uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılmasıÖrneklem büyüklüğü hesaplama konusuna ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 50-55.
10Konu Anlatımı: Güç analizi Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): Güç analizi ile ilgili örnek uygulamalar yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılmasıGüç analizi konusuna ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Notları.
11Konu Anlatımı: Öğrenci proje konularının belirlenmesi Sınıf-içi Uygulama: (90 dk) Örnek proje uygulamalarının gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma: (90 dk.) Proje konularının tartışılmasıKaynak: Ders Notları
12Konu Anlatımı: Proje hazırlanması Sınıf-içi Uygulama: (90 dk) Proje hazırlama aşamalarının uygulamalı olarak gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma: (90 dk.) Proje hazırlama süreçlerinin tartışılmasıKaynak: Ders Notları
13Konu Anlatımı: Proje hazırlanması Sınıf-içi Uygulama: (90 dk) Proje hazırlama aşamalarının uygulamalı olarak gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma: (90 dk.) Proje hazırlama süreçlerinin tartışılmasıKaynak: Ders Notları
14Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (90 dk.): Projelerde yapılan analizlerin uygulamalı olarak gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (90 dk.): Proje sonuçlarının tartışılmasıKaynak: Ders Notları
15Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (90 dk.): Projelerde yapılan analizlerin uygulamalı olarak gösterilmesi Sınıf-içi Tartışma (90 dk.): Proje sonuçlarının tartışılmasıKaynak: Ders Notları
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri15
Projeler110
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler120
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok