Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Bilgisayar ProgramlamaIST213135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüÖyküm Esra Yiğit
Dersi Veren(ler)Öyküm Esra Yiğit
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin R programlama dilinin temel yapısını edinme; veri işleme, analiz ve görselleştirme süreçlerinde R’ı etkin biçimde kullanma; istatistiksel hesaplamalar, fonksiyon yazımı, veri yapıları ve paketlerden yararlanma konularında uygulamalarla programlama mantığını geliştirme; ayrıca gerçek veri setleri üzerinde analiz yapma ve R yazılımını istatistiksel problemlerin çözümünde kullanma yeterliklerini kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiR programlama diline giriş; veri tipleri ve veri yapıları; veri ön işleme; veri özetleme, temel istatistiksel hesaplamalar, veri görselleştirme; temel istatistiksel testler; R paketleri ve uygulama örnekleri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Aslam, Muhammad; Ullah, Muhammad Imdad. Practicing R for Statistical Computing, Springer, 2023.
  • Lumley, T. (2010). Complex Surveys: A Guide to Analysis Using R. Wiley.
  • Wickham, H., Çetinkaya-Rundel, M., & Grolemund, G. (2023). R for Data Science (2nd ed.). O’Reilly.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. R programlama dilinin yapısını özümseyebileceklerdir.
  2. Farklı veri yapılarıyla çalışabileceklerdir.
  3. Temel istatistiksel hesaplamalar ve özetlemeler yapabileceklerdir.
  4. R ortamında veri görselleştirme tekniklerini uygulayabileceklerdir.
  5. Temel istatistiksel testleri R kullanarak yapabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: R programına giriş. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. R programına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 1-7.
2Konu Anlatımı: R program kurulumu. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. R programına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 7-19.
3Konu Anlatımı: R temel bilgiler. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. R programına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 19-27.
4Konu Anlatımı: Veri türleri. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. R programına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 27-45
5Konu Anlatımı: R veri girişi, veri önişleme, verinin düzenlenmesi, veri üretimi. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. R programına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 45-83
6Konu Anlatımı: Betimsel istatistikler. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. Betimsel istatistiklere ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 83-99.
7Konu Anlatımı: Betimsel istatistikler. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programına ilişkin uygulamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (60 dk.): R programına ilişkin tartışmanın yapılması.1. Betimsel istatistiklere ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 83-99.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Fonksiyonlar. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dili ile ilgili örnek uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılması. Kısa Sınav 1 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. R programlama diline ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 243-251; 263-289. 2. Kısa Sınav 1: Kaynak: Ders Kitabı, 1-289.
10Konu Anlatımı: Fonksiyonlar. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dili ile ilgili örnek uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılması. Kısa Sınav 2 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. R programlama diline ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 243-251; 263-289. 2. Kısa Sınav 2: Kaynak: Ders Kitabı, 1-289.
11Ara Sınav 2Sınav haftasına kadar işlenen konuların tümünün tekrar edilmesi
12Konu Anlatımı: R programlama dili ile veri analizi. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dili ile veri analizi ile ilgili örnek uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılması. Kısa Sınav 3 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. R programlama dili ile veri analizine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 149-175. 2. Kısa Sınav 3: Kaynak: Ders Kitabı, 1-289.
13Konu Anlatımı: R programlama dili ile veri analizi. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dili ile veri analizi ile ilgili örnek uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılması. Kısa Sınav 4 (10 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. R programlama dili ile veri analizine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 149-175. 2. Kısa Sınav 4: Kaynak: Ders Kitabı, 1-289.
14Konu Anlatımı: R programlama dili ile veri analizi. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dili ile veri analizi ile ilgili örnek uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılması.1. R programlama dili ile veri analizine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 149-175.
15Konu Anlatımı: R programlama dili ile grafik çizimi. Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dili ile örnek uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının tartışılması.1. R programlama dili ile grafik çizimine ilişkin ön bilginin edinilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 189-225.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar240
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği42
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)210
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok