Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İstatistiğe GirişIST114124200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüCoşkun Parim
Dersi Veren(ler)Coşkun Parim, Öyküm Esra Yiğit
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere istatistiğin temel kavramlarını, yöntemlerini ve uygulama alanlarını tanıtarak analitik düşünme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca; öğrencilere, veri toplama, düzenleme, özetleme ve yorumlama süreçlerini öğreterek günlük yaşamda, temel ve sosyal bilimlerde, mühendislikte ve iş dünyasında karşılaşılan problemlere bilimsel bakış açısıyla yaklaşabilmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBetimsel istatistik; anakütle, örneklem ve istatistik; verilerin düzenlenmesi; frekans tablolar ve grafikler; merkezi eğilim ölçüleri; dağılım ölçüleri; eğiklik ve basıklık; normal dağılım.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Akdeniz, Fikri. Olasılık ve İstatistik. 23. Edition, Akademisyen Publishing, 2022.
  • Serper, Özer. İstatistik I. 6. Edition, Ezgi Publishing, 2020.
  • Spiegel, Murray., ve Larry, Stephens. İstatistik, Translated from the 4th Edition, Nobel Publishing, 2013.
  • Turanlı, Münevver ve Selahattin Güriş. Temel İstatistik. 1. Edition, Seçkin Publishing, 2018.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Toplanan verileri derleyebileceklerdir.
  2. Verileri grafiksel olarak sunabileceklerdir.
  3. Merkezi eğilim ölçülerini hesaplayabileceklerdir.
  4. Dağılım ölçülerini tanımlayabileceklerdir.
  5. Standart normal dağılım bilgilerini kullanarak olasılık hesaplayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: İstatistiğin tanımı, temel kavramlar, amaçları, uygulama alanları. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Günlük hayattan basit istatistik örnekleri. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İstatistiğin farklı disiplinlerdeki rolü.1. İstatistik hakkında genel bilgiler ve olasılık ile ilişkinin kurulması. Kaynak: Ders Kitabı, 3-5. 2. İstatistik hakkında temel kavramların tanıtılması. Kaynak: Ders Kitabı, 275-277.
2Konu Anlatımı: Verilerin toplanması ve düzenlenmesi, verilerin sınıflandırılması, özetlenmesi, grafiksel gösterim. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Küçük bir veri setiyle tablo ve grafik oluşturma. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Grafiklerin karar verme sürecindeki önemi.1. Verilerin düzenlenmesi, frekans dağılımının belirlenmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 277-281. 2. Verilerin grafiksel gösterimi. Kaynak: Ders Kitabı, 281-283.
3Konu Anlatımı: Seriler, frekans dağılımları, dal-yaprak ve kutu grafikleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir veri grubunun frekans dağılımının hazırlanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Veri özetlemede farklı gösterimlerin avantajları. Kısa Sınav 1 (15 dk.): İstatistiğin tanımı, grafiksel gösterim ve frekans dağılımı kavramları.1. Frekans dağılımının özelliklerinin gösterilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 278-281. 2. Dal-yaprak ve kutu grafiklerinin çizilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 299-301. 3. Kısa Sınav 1: Kaynak: Ders Kitabı, 3-5; 275-301.
4Konu Anlatımı: Merkezi eğilim ölçüleri, ortalamalar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnek veri setinde ortalama hesaplama. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Ortalama–ortanca–mod farklarının yorumu.1. Merkezi eğilim ölçülerinin tanıtılması. Kaynak: Ders Kitabı, 283-286. 2. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde aritmetik ortalamanın hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 283-286.
5Konu Anlatımı: medyan, mod, geometrik ve harmonik ortalama. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir veri setinde ortanca ve en çok tekrar eden değerlerin bulunması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Gelir dağılımı ölçümleriyle bağlantı kurulması. Kısa Sınav 2 (15 dk.): Merkezi eğilim ölçüleri.1. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde mod ve medyanın hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 286-289. 2. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde geometrik ve harmonik ortalamanın hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 289-291. 3. Kısa Sınav 2: Ders Kitabı, 283-291.
6Konu Anlatımı: Bölenler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnek veri için bölenlerin hesaplama. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bölenlerin günlük hayattaki anlamı.1. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde bölenlerin hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 286-289. 2. Merkezi eğilim ölçülerinin karşılaştırılması. Kaynak: Ders Kitabı, 290-291.
7Konu Anlatımı: Dağılım ölçüleri, varyans, standart sapma, değişim katsayısı. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnek veri üzerinde standart sapma ve varyans hesaplama. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dağılım ölçülerinin ekonomi ve sosyal bilimlerdeki önemi.1. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde standart sapmanın hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 291-298. 2. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde varyansın hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 291-298.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Standardize değerler, değişim katsayısı Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Veri setinde z-skoru hesaplama. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Standartlaştırmanın karşılaştırmalardaki önemi.1. Serilerde standardize değer kavramı ve hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 301-303. 2. Serilerde değişim katsayısının hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 301-303.
10Konu Anlatımı: Orjine ve Aritmetik ortalamaya göre momentler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Moment hesapları. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Günlük hayattan momentin kullanım örnekleri.1. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde orjine göre momentlerin hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 156-158. 2. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde ortalamaya göre momentlerin hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 158-160.
11Konu Anlatımı: Momentler arasındaki ilişkiler, eğiklik ve basıklık ölçüleri çıkarımları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Momentlerden türetilen eğiklik ve basıklık ölçüleri Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hangi durumda hangi moment kullanılmalı? Kısa Sınav 3 (15 dk.): Standardize değer, değişim katsayısı ve momentler. 1. Momentler arasındaki ilişkiler. Kaynak: Ders Kitabı, 156-158. 2. Momentlerden eğiklik ve basıklık ölçüsü türetilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 156-158. 3. Kısa Sınav 3: Ders Kitabı, 156-160; 301-303.
12Konu Anlatımı: Çarpıklık ölçüleri ve momentler ile ilişkisi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çarpıklık ölçüleri hesaplanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çarpıklık ölçüsünün günlük yaşamdaki yeri.1. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde çarpıklık ölçülerinin hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 291-298. 2. Momentler kullanılarak çarpıklık ölçüsü hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 156-160.
13Konu Anlatımı: Basıklık ölçüleri ve momentler ile ilişkisi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Basıklık ölçüleri hesaplanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Basıklık ölçüsünün günlük yaşamdaki yeri. Kısa Sınav 4 (15 dk.): Çarpıklık, basıklık ve bunların momentlerle olan ilişkisi.1. Basit, frekanslı ve sınıflı serilerde basıklık ölçülerinin hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 291-298. 2. Momentler kullanılarak basıklık ölçüsü hesaplanması. Kaynak: Ders Kitabı, 156-160. 3. Kısa Sınav 4: Kaynak: Ders Kitabı, 156-160; 291-298.
14Konu Anlatımı: Normal dağılım ve standart normal dağılım Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Standart normal dağılım olasılık hesaplaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Normal dağılımın günlük yaşamdaki önemi.1. Normal dağılım anlatılması ve parametrelerinin gösterimi. Kaynak: Ders Kitabı, 231-234. 2. Standart normal dağılımda olasılık hesaplanması ve özelliklerinin gösterilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 234-241.
15Konu Anlatımı: Çarpıklık ve basıklık ölçülerine dayalı normallik testi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çarpıklık ve basıklık üzerinden normallik sınaması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Normalliğin mesleki uygulamalardaki önemi.1. Çarpıklık değeri kullanılarak normal dağılım üzerinde değerlendirme yapılması. Kaynak: Ders Kitabı, 231-241. 2. Basıklık değeri kullanılarak normal dağılım üzerinde değerlendirme yapılması. Kaynak: Ders Kitabı, 231-241.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati142
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği42
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok