Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
R ile İstatistik UygulamalarıIST311035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüErhan Çene
Dersi Veren(ler)Erhan Çene
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin R istatistiksel programlama dilini giriş seviyesinde öğrenmelerini sağlamak ve bu programlama diliyle veri dönüştürme, veri görselleştirme ve hipotez testi gibi temel kavramları uygulatmaktır. Ayrıca, bu ders öğrencilere makine öğrenmesinin temellerini, eğitim ve test verisi, sınıflama ve regresyon problemleri kavramlarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiR programlama dilinde veri türleri; kontrol ifadeleri; veri temizleme; eksik gözlemler; betimleyici veri analizi; ggplot 2 ile veri görselleştirme; dplyr ile veri dönüştürme; r da hipotez testleri; makine öğrenmesi kavramları; eğitim ve test verisi; denetimli ve denetimsiz öğrenme; çapraz doğrulama; sınıflama problemleri; regresyon problemleri; caret; tidymodels
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Garrett, Grolemund., Hadley, Wickham. R for Data Science. 2023. (https://r4ds.hadley.nz/)
  • Dersin öğretim üyesi tarafından dönem başında paylaşılacak olan ve ders notlarını içerecek web sayfası bağlantısı.
  • Roger, D. Peng. Exploratory Data Analysis with R. 2020. (https://bookdown.org/rdpeng/exdata/)
  • Roger, D. Peng. R Programming for Data Science. 2022. (https://bookdown.org/rdpeng/rprogdatascience/)
  • Max, Kuhn., Julia, Silge., Tidy Modeling with R. 2023. (https://www.tmwr.org/)
  • Colin, Gillespie. Efficient R programming. 2016. (https://bookdown.org/csgillespie/efficientR/)
  • Gareth, James., Daniela, Witten., Trevor, Hastie., Robert, Tibshirani., Introduction to Statistical Learning with Applications in R. 2023. (https://hastie.su.domains/ISLR2/ISLRv2_corrected_June_2023.pdf.download.html
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. R dili kullanarak istatistiksel analiz kodları geliştirebileceklerdir.
  2. İstatistik alanında yazılan R kodlarını okuyabileceklerdir.
  3. R ile betimsel analizler yapabileceklerdir.
  4. R ile grafik çizebileceklerdir.
  5. R ile istatistik analiz yapabileceklerdir.
  6. R ile hipotez testleri yaparak sonuçlarını yorumlayabileceklerdir.
  7. Makine öğrenmesinin temel kavramlarını açıklayabileceklerdir.
  8. Makine öğrenmesinde kullanılan performans metriklerini yorumlayabileceklerdir.
  9. R dili ile makine öğrenmesi yöntemlerini uygulayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: R Programlama Diline Giriş, R'de Verileri İçe ve Dışa Aktarma Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): R programlama dilinde temel kavramlar ve veri setlerini içe ve dışarıya aktarmak ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. R Programlama Dilinin geçmişinin ve ne için kullanıldığının öğrenilmesi 2. R ve RStudio programlarının bilgisayara kurulması, Cloud üzerinden R programının çalıştırılması 3. R Programlama dilinde kullanılan temel fonksiyonların ve operatörlerin araştırılması 4. R programlama dili kullanılarak verilerin içeri ve dışarı aktarılmasının sağlayan paket ve fonksiyonların araştırılması • R Programming for Data Science, Bölüm 1, 2, 3, 5 • R for Data Science, Bölüm 7, Bölüm 20-24 • Ders Notları.
2Konu Anlatımı: R'deki Veri Türleri: Vektörler, Faktörler, Matris, Veri Çerçeveleri, Listeler, tarihler ve saatler Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): R programlama dilinde veri türleri ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma. Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, birinci ve ikinci haftada işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. R programlama dilinde hangi veri türlerinin bulunduğunun araştırılması 2. Kısa Sınav 1: R da veri türleri ve temel kavramlar • R Programming for Data Science, Bölüm 4, 9, 10, 11 • Ders Notları
3Konu Anlatımı: Kontrol İfadeleri Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): R programlama dilinde kontrol ifadeleri ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. Herhangi bir programlama dilinde for, if, while, else, next, break gibi kontrol komutlarının ne işe yaradığının öğrenilmesi 2. apply ailesi fonksiyonlarının ne işe yaradığının araştırılması • R Programming for Data Science, Bölüm 13, 14, 16 • Ders Notları
4Konu Anlatımı: Keşifçi Veri Analizi, Veri Temizleme ve Eksik Gözlem Analizi Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): R programlama dilinde veri temizleme ve eksik gözlem analizi ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma. Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, üçüncü ve dördüncü haftada işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması 1. Eksik gözlem türlerinin ve Veri temizlemek için hangi yöntemlerin uygulanabileceğine dair ön araştırma yapılması. 2. Kısa Sınav 2: Kontrol İfadeleri ve Keşifçi Veri Analizi • R for Data Science, Bölüm 10, Bölüm 18 • Ders Notları
5Konu Anlatımı: dplyr ve tidyverse ile Veri Manipülasyonu Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): R programlama dilinde dplyr ve tidyverse ile Veri Manipülasyonu ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. Dplyr paketinin ne için kullanıldığının araştırılması 2. Popüler dplyr fonksiyonlarının incelenmesi • R Programming for Data Science, Bölüm 12. • Ders Notları
6Konu Anlatımı: Keşifçi Veri Analizi ve ggplot ile Veri Görselleştirmesi Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): R programlama dilinde Keşifçi Veri Analizi ve ggplot ile Veri Görselleştirmesi ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma1. Keşifçi veri analizi için kullanılan fonksiyonların belirlenmesi 2. Ggplot mimarisinin araştırılması • R for Data Science, Bölüm 9,10,11 • Ders Notları
7Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders başlangıcında, beşinci ve altıncı haftada işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. Sınıf-içi Uygulama (120 dk.): R programlama dilinde Veri Düzenleme ve Veri Görselleştirmesi ile ilgili bilgisayar uygulaması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. Dplyr ve ggplot kullanılarak bir vaka çalışmasının yapılması 2. Kısa Sınav 3: dplyr ve ggplot • R Programming for Data Science, Bölüm 12. • R for Data Science, Bölüm 9,10,11 • Ders Notları
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Rstatix ile betimsel istatistik, hipotez testleri ve çıkarımsal istatistik, ggpubr ile veri görselleştirme Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma1. İstatistikte sıklıkla kullanılan kavramlardan hipotez testleri, güven aralığı, p değeri, normallik, t-testi, ANOVA, ki-kare analizi gibi temel test ve kavramların tekrar edilmesi. • Ders Notları
10Sınıf-içi Uygulama (120 dk.): R programlama dilinde Veri Düzenleme ve Veri Görselleştirmesi ile ilgili bilgisayar uygulaması Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders sonunda, dokuzuncu ve onuncu haftalarda işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. rstatix ve ggpubr kullanılarak hipotez testlerini içeren bir vaka çalışmasının yapılması 2. Kısa Sınav 4: Hipotez Testleri • Ders Notları
11Konu Anlatımı: İstatistiksel Öğrenmeye Giriş, Test ve Eğitim Verisi, Denetim ve Denetimsiz Öğrenme, Sınıflama ve Regresyon Algoritmaları, Makine öğrenmesinde performans metrikleri Kısa Sınav 5 (15 dk.): Ders sonunda, on birinci haftada işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. İstatistiksel Öğrenme ve Makine Öğrenmesi kavramlarının, denetimli ve denetimsiz öğrenmenin ne olduğunun araştırılması. 2. Kısa Sınav 5: İstatistiksel Öğrenme Temel Kavramları • Introduction to Statistical Learning with Applications in R, Bölüm 5 • Ders Notları
12Konu Anlatımı: tidymodels paketi ile makine öğrenmesi modelleri, sınıflama ve regresyon modelleri Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. R programlama dilinde makine öğrenmesi modelleri kurulmasını sağlayan farklı paket ve mimarilerin araştırılması • Tidy Modeling with R Bölüm 4-7 • Ders Notları
13Sınıf-içi Uygulama (120 dk.): R programlama dilinde tidymodels ile makine öğrenmesi yöntemlerinin uygulanmasıyla ilgili bilgisayar uygulaması Kısa Sınav 6 (15 dk.): Ders sonunda, on ikinci ve on üçüncü haftalarda işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. R programlama dilinde tidymodels paketi kullanarak makine öğrenmesi modellerini kullanan bir vaka çalışmasının yapılması. 1. Kısa Sınav 6: Denetimli Öğrenme • Tidy Modeling with R Bölüm 8-12 • Ders Notları
14Konu Anlatımı: Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme Analizi ve Temel Bileşenler Analizi Sınıf-içi Uygulama (60 dk.): R programlama dilinde Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme Analizi ve Temel Bileşenler Analizi ile makine öğrenmesi yöntemlerinin uygulanmasıyla ilgili bilgisayar uygulaması Kısa Sınav 7 (15 dk.): Ders sonunda, on dördüncü haftada işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tart1. R Programlama Dilinde denetimsiz öğrenme yöntemi uygulanmasını sağlayan yöntemlerin araştırılması. 2. Kısa Sınav 7: Denetimsiz Öğrenme • Exploratory Data Analysis with R, Bölüm 11-13 • Ders Notları
15Sınıf-içi Uygulama (140 dk.): Uçtan uca bir veri bilimi projesinin oluşturulması ve uygulanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrenilen kavramların pekiştirilmesi ve gerçek hayattaki karşılıkları ile ilgili tartışma.1. Derste öğrenilen tüm yöntemler kullanılarak oluşturulan uçtan uca bir veri bilimi projesinin sunulması. • Ders Notları
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği725
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği73
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok