Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Türkiye Ekonomisinin Kantitatif AnaliziIST414135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüAli Hakan Büyüklü
Dersi Veren(ler)Ali Hakan Büyüklü
Asistan(lar)ıMuzaffer Göztaş
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin Türkiye ekonomisinin temel makroekonomik göstergelerini kantitatif yöntemlerle incelemelerini sağlamaktır. Öğrenciler, büyüme, enflasyon, işsizlik, dış ticaret ile para ve maliye politikaları gibi konuları ekonometrik ve istatistiksel tekniklerle analiz edecek ve veri kaynaklarını etkin biçimde kullanmayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriğiTürkiye ekonomisinin yapısı; makroekonomik veri kaynakları (TÜİK, TCMB, Dünya Bankası, OECD); büyüme ve üretim analizi; enflasyon ve fiyat endeksleri; işsizlik ve istihdam göstergeleri, ödemeler dengesi, dış ticaret ve döviz kurları; para politikası ve faiz oranları; maliye politikası ve kamu borcu; zaman serileri ve panel veri analizleri; nedensellik testleri; yapay zekâ destekli kantitatif analizler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Eğilmez M,. Türkiye Ekonomisi,.Remzi Yayınevi, 2024
  • Kollektif, Seçilmiş Göstergelerle Türkiye Ekonomisi Geçmişten Günümüze.Ekin Basım Yayın, 2019
  • TÜİK, TCMB, World Bank, and OECD databases.
  • Gujarati, Damodar N. Econometrics by Example. 2nd ed., Palgrave, 2020.
  • Önerilen Kaynaklar:
  • Büyüklü, Ali Hakan, Devletin Payının İktisat Politikaları Açısından Önemi, İktisat Fakültesi Mecmuası, 50/1-4 2001
  • Eğilmez, Mahfi. Yeni Ekonomi. Remzi Publishing, 2024.
  • Krugman P. ,Bunalım Ekonomisinin Geri Dönüşü. Literatür Yayıncılık, 2001
  • Joseph E. Stiglitz, Küreselleşme Büyük Hayal Kırıklığı, Mart Matbaacılık SanatlarıLmt. Şti. 2002
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,
  2. Türkiye ekonomisinin temel makro göstergelerini tanımlayabileceklerdir.
  3. TÜİK, TCMB ve uluslararası veri kaynaklarını etkin kullanabileceklerdir.
  4. Makroekonomik göstergeleri istatistiksel yöntemlerle analiz edebileceklerdir.
  5. Zaman serisi ve panel veri yöntemlerini uygulayabilecekler.
  6. Nedensellik testleriyle ekonomik ilişkileri değerlendirebileceklerdir.
  7. Politika kararlarını kantitatif verilerle yorumlayabileceklerdir.
  8. Ekonomik analizlerde yapay zekâ destekli araçları uygulayabileceklerdir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Türkiye ekonomisine giriş, veri kaynakları Sınıf-içi Uygulama: (40 dk):TÜİK veri tabanından temel makro göstergelerin çekilmesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Türkiye ekonomisinin tarihsel dinamikleri1. TÜİK, TCMB, Dünya Bankası veri tabanlarının tanıtımı, Kaynak: Ders Kitabı [1], 1-20;Ders Kitabı [2], 1-15
2Konu Anlatımı: Türkiye’nin büyüme performansı: tarihsel trendler Makroekonomik göstergeler ve veri okuryazarlığı Sınıf-içi Uygulama (40 dk):GSYH serisi grafikleri (TÜİK/DB verileri) Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Büyüme trendleri ve kırılmalar Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Temel makro göstergelerin (GSYH,TÜFE, işsizlik) incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı [1], 21-50;Ders Kitabı [2],16-30
3Konu Anlatımı: Sektörel yapı ve üretim Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Sanayi, tarım, hizmetler payı (TÜİK verisi) Sınıf-içi Tartışma (10 dk) :Yapısal dönüşüm tartışması1. Türkiye’nin büyüme serileri üzerine kısa rapor okuma Kaynak: Ders Kitabı [1], 51-75; Ders Kitabı [2],31-45
4Konu Anlatımı: İşsizlik ve istihdam verileri Sınıf-içi Uygulama (40 dk): İşsizlik oranı analizi (TÜİK verisi) Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Genç işsizlik sorunu Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. TÜİK iş gücü istatistikleri incelenmesi ,Kaynak: Ders Kitabı [1], 31-45.
5Konu Anlatımı: Enflasyon ve fiyat endeksleri Sınıf-içi Uygulama (40 dk): TÜFE/ÜFE verileri ile enflasyon grafikleri Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Enflasyonun toplumsal etkileri1. TÜFE ve ÜFE hesaplama yöntemlerini inceleme Kaynak: [3].
6Konu Anlatımı: Dış ticaret ve ödemeler dengesi Sınıf-içi Uygulama (40 dk): İhracat/ithalat serilerinin analizi Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Cari açığın nedenleri1. TCMB ödemeler dengesi raporlarını gözden geçirmek Kaynak: Ders Kitabı [1], 126-150;Ders Kitabı [2],46-60
7Konu Anlatımı: Döviz kuru ve finansal piyasalar Sınıf-içi Uygulama (40 dk): TCMB veri tabanından döviz kurları Sınıf-içi Tartışma (10 dk):Sabit-kayan kur tartışması1. TCMB döviz kuru verilerini ve faiz oranlarını inceleme, Kaynak: Ders Kitabı [1] 151–175
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Zaman serisi analizine giriş (trend, mevsimsellik) ve Büyüme Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Temel zaman serileri modellerine genel bakış Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Zaman serileri ile analizler önemli mi? Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması1. Python veya R’da zaman serisi grafikleri hazırlamak Kaynak: Ders Kitabı [4], 15-17
10Konu Anlatımı: ARIMA modelleri ile makroekonomik tahminler Sınıf-içi Uygulama (40 dk): ARIMA modelleri kullanımı Sınıf-içi Tartışma: (10 dk): Zaman serilerine dayalı analizlerde sorunlar1. Basit ARIMA örneklerinin incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı, 15-17.
11Konu Anlatımı: Yapay zekâ tabanlı ekonomik analizler Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Yapay zekanın ekonomik ve ekonomik veri analizinde kullanımı Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Yapay zeka ekonomi için kullanılabilir mi?1. Makine öğrenmesi ile ekonomik tahminlerin incelenmesi
12Konu Anlatımı: Para politikası ve faiz oranları, maliye politikası ve kamu borcu Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Bütçe açığı ve borç stokunun analizi Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Devletin ekonomideki payı1. TCMB Para Politikası Kurulu (PPK) karar metinlerini okumaası. Hazine ve Maliye Bakanlığı kamu borcu raporlarını inceleme , Kaynak: Ders Kitabı [1], 176-200; Ders Kitabı [2], 41-52
13Konu Anlatımı: Gelir dağılımı ve yoksulluk Ekonomide Yaşanan Krizler ve Çözüm Önerileri Sınıf-içi Uygulama (40 dk): TÜİK gelir dağılımı verisi analizi. 1994, 2001, 2008 kriz verilerinin analizi Sınıf-içi Tartışma (10 dk): Yoksulluk ölçümü yöntemleri Türkiye krizlerinden dersler1. Yoksulluk ve sorunlarının araştırılması, Kaynak: Ders Kitabı [1], 251-275 2. Türkiye ve Dünyada yaşanan krizleri inceleyip bilgi sahibi olmak, Kaynak: Ders Kitabı [1], 276-300
14Proje sunumlarıProje sunumlarına hazır hale gelmek
15Proje sunumlarıProje sunumlarına hazır hale gelmek
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım140
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği30
Ödev
Sunum/Jüri10
Projeler10
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev31
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği115
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)112
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok