Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İstatistiksel Kalite KontrolIST422035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüElif Tuna
Dersi Veren(ler)Elif Tuna
Asistan(lar)ı
Dersin Amacıİstatistiksel prensipleri ve teknikleri üretimin her kademesinde elde edilen verilere uygulayarak kaliteyi geliştirmek ve kontrol etmek. Bu prensipleri ve teknikleri proses geliştirme de kullanmak.
Dersin İçeriğiDeğişimin tanımlanması; frekans dağılımı ve histogram; dal ve yaprak grafiği; kutu grafiği; olasılık dağılımları; önemli kesikli dağılımlar: hipergeometrik, binom, Poisson, Paskal ve ilgili dağılımlar; önemli sürekli dağılımlar; normal dağılım; merkezi limit teoremi; üstel, gamma, Weibull dağılımları ve dağılımlar arası yaklaşımlar; kalite değişiminin rasgele ve tayin edilebilir sebepleri; kontrol diyagramının istatistiksel esasları; kontrol limitlerinin seçimi; örnek büyüklüğü ve örnekleme frekansı; alt gruplar; kontrol diyagramının analizi ve kurallar; çetele tablosu; Pareto diyagramı; sebep ve etki diyagramı; saçılma diyagramı; uygunsuzluk kesri kontrol diyagramı: p- kontrol diyagramı, np- kontrol diyagramı, standartlaştırılmış kontrol diyagramı; işlem–karakteristik fonksiyonu ve ortalama çalışma uzunluğu; kusurlar için kontrol diyagramları: c- diyagramı, u- diyagramı, standartlaştırılmış kontrol diyagramı; işlem karakteristik fonksiyonu; değişkenler için kontrol diyagramları: x- ve R- diyagramları, standart değerleri esas alan kontrol diyagramları; proses yeterliliğinin tahmini; işlem–karakteristik fonksiyonu; x- diyagramı için ortalama çalışma uzunluğu; x- S- kontrol diyagramları; S² kontrol diyagramı; tek ölçümler için kontrol diyagramları: hareketli ortalama ve tek ölçüm diyagramları; çok değişkenli kalite kontrol; proses yeterlilik analizi; histogram, kontrol diyagramı ve tasarlanmış deneyler ile proses yeterlilik analizi; kontrol diyagramlarının ekonomik tasarımı; tasarlanmış verilerle kalite ve proses geliştirme.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Introduction to Statistical Quality Control 6th edition, DOUGLAS C. MONTGOMERY
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, temel istatistiksel yöntemleri açıklayabileceklerdir.
  2. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler istatistiksel kalite kontrol yöntemlerini tanımlayabileceklerdir.
  3. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, istatistiksel kalite kontrol yöntemlerini verilere uygulayabileceklerdir.
  4. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, kalite kontrol grafiklerini oluşturabileceklerdir.
  5. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,kalite kontrol uygulamalarında en az bir bilgisayar programını kullanabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: İstatistiksel Kalite Kontrolünün tarihi. Temel kavramlar. Sınıf-içi Uygulama (10 dk.): Tarihsel akışın diyagramlarla örneklendirilmesi ve temel kavramların uygulama örnekleriyle açıklanması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Kalite kontrolde istatistiğin öneminin tartışılması1. Modern İş Ortamıda Kalite Geliştirme. Kaynak: Ders Kitabı, 3-42
2Konu Anlatımı: İstatistiksel süreç kontrolünün önemi. Kontrol grafiğinin istatistiksel esasları. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kontrol grafiklerine örnek uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Süreç kontrolünün işletmeler için öneminin tartışılması1. Modelleme Süreci Kalitesi. Kaynak: Ders Kitabı, 63-71
3Konu Anlatımı: Değişkenlik., değişkenliğin belirlenmesinde görsel ve genişletilmiş araçlar ,histogram, çetele tablosu.pareto grafiği. saçılma diyagramı. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Betimsel istatistikler ile görsel grafikler üzerinde uygulama yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İstatistik bilgilerimizi hatırlayarak kalite sürecinde neleri analiz edebileceğimizin tartışılması1. Modelleme Süreci Kalitesi. Kaynak: Ders Kitabı, 72-76
4Konu Anlatımı: Kalite kontrolünde kullanılan temel olasılık dağılımları, kusurlu oranının modellenmesinde kullanılan binom, hipergeometrik, geometrik, negatif binom dağılımları. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Kesikli dağılımlarla ilgili örnek çözümlerinin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hangi değişkenin hangi dağılımla çözümlenebileceği üzerine tartışma yapılması1. Modelleme Süreci Kalitesi. Kaynak: Ders Kitabı, 76-81
5Konu Anlatımı: Kalite kontrolünde kullanılan sürekli dağılımlar. Normal, üstel, gama ve Weibull dağılımları. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Kalite problemlerinde sürekli dağılımlarla örnek çözümü Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Hangi sürekli değişken hangi dağılımla çözülmeli konusunda tartışma yapılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Modelleme Süreci Kalitesi. Kaynak: Ders Kitabı, 81-91 2. Kısa Sınav 1: (Kesikli ve sürekli dağılımlar ) Kaynak: Ders Kitabı, 63-91
6Konu Anlatımı: Örnekleme dağılımları. Anakütle ortalaması ve anakütle kusurlu oranı dağılımları. Merkezi limit teoremi. Anakütle ortalaması ve anakütle kusurlu oranı için aralık tahminleri. Hipotez testleri. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Örnekleme dağılımları. Anakütle ortalaması ve anakütle kusurlu oranı dağılımları. Merkezi limit teoremi. Anakütle ortalaması ve anakütle kusurlu oranı için aralık tahminleri. Hipotez testleri örnek çözümleri Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): uygulamadaki örnekleri üzerine tartışma yapılması1. Süreci Kalitesine ilişkin hipotez testleri. Kaynak: Ders Kitabı, 103-124
7Konu Anlatımı: İki ortalama farkı ve iki anakütle kusurlu oranı farkının örnekleme dağılımı. Aralık tahminleri ve hipotez testleri Sınıf-içi Uygulama (50 dk.): İki ortalama farkı ve iki anakütle kusurlu oranı farkının örnekleme dağılımı. Aralık tahminleri ve hipotez testleri örnek çözümleri Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Uygulama sonuçlarının yorumlanması üzerine tartışma1. Süreci Kalitesine ilişkin hipotez testleri. Kaynak: Ders Kitabı, 127-139
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Birinci tür, ikinci tür hatalar. Testin gücü. Sınıf-içi Uygulama (30 dk.): Hata kaynaklarına ilişkin örneklerin çözümü Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): uygulama örneklerine göre hataların sınırlarının tartışılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, son iki derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Süreci Kalitesine ilişkin hipotez testleri. Kaynak: Ders Kitabı, 124 2. Kısa Sınav 2: (Hipotez Testleri ve Hatalar) Kaynak: Ders Kitabı, 103-148
10Konu Anlatımı: Uygunsuzluk kesri (p) kontrol diyagramı, np kontrol diyagramı ve uygulamaları.Çalışma-karakteristiği fonksiyonu ve ortalama çalışma uzunluğu Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): kusurlu oranı grafikleri üzerine örnek çalışma yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): yapılan uygulamalardaki temel unsurların tartışılması1. Kontrol Diyagramları. Kaynak: Ders Kitabı, 288-308
11Konu Anlatımı: x ortalama ve R kontrol grafikleri. Proses yeterliliğinin tahmini. Kontrol limitleri, spesifikasyon limitleri ve doğal tolerans limitleri Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): x ortalama ve R kontrol grafikleri. Proses yeterliliğinin tahmini. Kontrol limitleri, spesifikasyon limitleri ve doğal tolerans limitleri üzerine örnek uygulamalar yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): yapılan uygulamalardaki temel unsurların tartışılması1. Kontrol Diyagramları. Kaynak: Ders Kitabı, 288-308
12Konu Anlatımı: x ortalama ve R grafiklerinde değişen örnek büyüklüğü. Standart değerli grafikler. ve R grafiklerinin açıklanması. Çalışma-karakteristiği fonksiyonu. grafiği için ortalama çalışma uzunluğu. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): x ortalama ve R grafiklerinde değişen örnek büyüklüğü. Standart değerli grafikler. ve R grafiklerinin açıklanması. Çalışma-karakteristiği fonksiyonu. grafiği için ortalama çalışma uzunluğu ile ilgili örnek çözümlerin yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Kontrol grafikleri üzerinde tartışma yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, son üç derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Değişkenler için Kontrol Diyagramları, Kaynak: Ders Kitabı, 226-268 2. Kısa Sınav 3: (Değişkenler için Kontrol Diyagramları) Kaynak: Ders Kitabı, 226-268
13Konu Anlatımı: x ortalama ve S için kontrol grafikleri ve uygulamaları. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): x ortalama ve S için kontrol grafikleri ve uygulamaları üzerine örnek çözümlemesi Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Grafiklerin yorumu üzerine tartışma 1. Değişkenler için Kontrol Diyagramları, Kaynak: Ders Kitabı, 251-259
14Konu Anlatımı: Proses yeterlilik analizi Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Proses yeterlilik analizine ilişkin örnek çözümleri Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): uygulanan sürecin yorumu üzerine tartışma yapılması Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders sonunda, son derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Süreç ve Ölçüm yeterlilik analizi, Kaynak: Ders Kitabı, 344-359 1. Kısa Sınav 4: (Süreç ve Ölçüm yeterlilik analizi,) Kaynak: Ders Kitabı, 344-359
15Konu Anlatımı: Ölçüm ve Ölçüm Sistem Yeterlilik Çalışmaları Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Ölçüm ve Ölçüm Sistem Yeterlilik Çalışmaları üzerine örnek çözümlerin yapılması Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): uygulanan sürecin yorumu üzerine tartışma yapılması1. Süreç ve Ölçüm yeterlilik analizi, Kaynak: Ders Kitabı, 368-381
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği430
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği45
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok