| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Temel tanımlar; veri ve ölçme; anket-araştırma ilişkisi. Sınıf-içi uygulama (5 dk): Değişken türlerini sınıflandırma (nominal-ordinal-interval-ratio). | 1. Örneklem araştırmalarının kapsamı ve bağlamı. Kaynak: Dillman, Smyth & Christian (2014), Ch.1, ss. 1-17. 2. Ölçme düzeylerinin (nominal-oran) soru tasarımına etkisi. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 1-17. |
| 2 | Konu Anlatımı: Sorun saptama ve planlama; hedef kitle, kapsam ve amaç; sosyal değiş-tokuş yaklaşımı. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Bir araştırma amacı ve ölçülebilir çıktılar. | 1. Yanıtlamama direncini azaltma ilkeleri (iletişim stratejileri). Kaynak: Dillman (2014), Ch.2, ss. 19-55. 2. Sosyal değiş-tokuş yaklaşımı ve davet metinlerine yansıması. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 19-55. |
| 3 | Konu Anlatımı: Araştırma çeşitleri ve aşamaları; kapsama ve örnekleme çerçevesi. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Hedef kitle-çerçeve eşleştirmesi. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme. | 1. Kapsama hatası ve örnekleme çerçevesi seçimi. Kaynak: Dillman (2014), Ch.3, ss. 56-92. 2. Örnekleme yaklaşımının saha uygulamasına etkileri. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 56-92. |
| 4 | Konu Anlatımı: Anket uygulamasının aşamaları (mod seçimi, iletişim, takvim, kalite kontrol). Sınıf-içi uygulama (5 dk.): İletişim takvimini (davet-hatırlatma) tasarla. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Tek mod mu, karma mod mu? Kısa Sınav 1 (10 dk.): Anket uygulamasının aşamaları. | 1. Web anketlerinin tasarım–uygulama adımları. Kaynak: Dillman (2014), Ch.9, ss. 301-349. 2. Posta anketlerinde süreç ve kalite kontrolü. Kaynak: Dillman (2014), Ch.10, ss. 351-396. 3. Kısa Sınav 1: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 9 “Web Questionnaires and Implementation”, ss. 301 349; ayrıca Bölüm 10 “Mail Questionnaires and Implementation”, ss. 351-396. |
| 5 | Konu Anlatımı: Anket formunun hazırlanması, soru yazımının temelleri ve soru türleri Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Aynı kavram için açık-uçlu vs kapalı-uçlu tasarımlar. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Ölçek (Likert, frekans, vb.) seçimi. | 1. İyi soru yazımının ilkeleri (açıklık, tek boyutluluk, tarafsızlık). Kaynak: Dillman (2014), Ch.4, ss. 94 126. 2. Açık/kapalı uçlu soru tasarımı ve örnek kalıplar. Kaynak: Dillman (2014), Ch.5, ss. 127-167. |
| 6 | Konu Anlatımı: Form hazırlamada karşılaşılan sorunlar, görsel tasarım, düzen ve talimatlar. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Kötü formatlı bir maddeyi yeniden tasarla. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Mobil ekranlarda tasarım (Capi). Kısa Sınav 2 (10 dk.): Soru türleri. | 1. Görsel/işitsel tasarım ilkeleri ve hataya etkisi. Kaynak: Dillman (2014), Ch.6, ss. 169-225. 2. Mobil uyumluluk ve yönerge tasarımının püf noktaları. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 169-225. 3. Kısa Sınav 2: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 5 “How to Write Open- and Closed-Ended Questions”, ss. 127-167. |
| 7 | Konu Anlatımı: Anket sorularının oluşturulması, soru sırası ve sıra etkileri; ön test. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Madde sırası varyantlarının karşılaştırılması. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): “Priming/ordering” etkilerini azaltma. | 1. Sıra etkileri ve bloklama stratejileri. Kaynak: Dillman (2014), Ch.7, ss. 228-257. 2. Ön test (pilot) planı ve raporlama başlıkları. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 228-257. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Soruları gözden geçirme; anketin test edilmesi (bilişsel görüşme, pilot); uygulamaya geçiş. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): 1-2 madde üzerinde kısa bilişsel görüşme. Sınıf-İçi Tartışma (5 dk.): Hangi hataları ön test yakalar? Kısa Sınav 3 (10 dk.): Anket formunun hazırlanması. | 1. Ön testte kullanılacak kontrol listesi (anlaşılırlık, akış, yük). Kaynak: Dillman (2014), Ch.7, ss. 241 257. 2. Bilişsel görüşme teknikleri ve think-aloud uygulaması. Kaynak: Willis (2005), Introduction, ss. 3-41; Think-Aloud, ss. 42-66. 3. Kısa Sınav 3: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 4 “The Fundamentals of Writing Questions”, ss. 94 126; ayrıca Bölüm 6 “Aural Versus Visual Design of Questions and Questionnaires”, ss. 169-225. |
| 10 | Konu Anlatımı: Döküm, kodlama, sınıflandırma sistemleri, kalite göstergeleri. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Açık uçlu yanıttan kod seti türetme. Sınıf-İçi Tartışma (5 dk.): Standart sınıflandırmalar (örn. ISCO, ICD vb.) ne zaman? | 1. Kodlama süreçleri ve tutarlılık kontrolleri. Kaynak: Groves vd. (2009), Ch.10.2 “Coding”, ss. 324-344. 2. Kod kitabı yapısı ve örnek alanlar. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 324-344. |
| 11 | Konu Anlatımı: Veri girişi ve edit; temel ağırlıklandırma mantığı. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Hata kontrol listesi (range, skip, tutarlılık). Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Ne zaman ağırlık kullanmalı? | 1. Veri girişinde kalite güvencesi ve edit ilkeleri. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.3 s. 344; 10.4 s. 345. 2. Temel ağırlıklandırma mantığı ve kullanım durumları. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.5, ss. 347 352. |
| 12 | Konu Anlatımı: Anket sonuçlarının özetlenmesi; frekans dağılımları (ağırlıklı/ ağırlıksız); çapraz tablolar. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Ağırlıklı vs. ağırlıksız frekans farkı. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Tasarım etkisi ve yorumu. Kısa Sınav 4 (10 dk.): Anket sorularının istatistiksel analizi | 1. Veri hazırlama–temizleme ve temel özetler. Kaynak: Fowler (2014), Ch.8, tahmini ss. 110-126. 2. Karmaşık örneklemlerde varyans tahmini ve tasarım etkisi. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.7, ss. 359–363. 3. Kısa Sınav 4: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 7 “Ordering Questions and Testing for Question Order Effects”, ss. 228–257. |
| 13 | Konu Anlatımı: Anketin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntemler, ağırlıklandırma, imputasyon ve varyans tahmini. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Basit post-strat ağırlık örneği. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Kayıp veri stratejileri. | 1. Ağırlıklandırmanın amacı ve adımları. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.5, ss. 347-352. 2. İmputasyon seçenekleri ve varyans tahmini yöntemlerine giriş. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.6 10.7, ss. 354-363. |
| 14 | Konu Anlatımı: Anketin değerlendirilmesi ve yorumlar-toplam anket hatası (TSE) çerçevesi. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Hata kaynaklarını haritalama. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Yanıt vermeme ≠ yanıt vermeme hatası. | 1. Çıkarım ve hata bileşenlerinin TSE içindeki yeri. Kaynak: Groves vd. (2009), Ch.2, ss. 39-69. 2. TSE yaşam döngüsü boyunca kalite güvencesi noktaları. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 39-69. |
| 15 | Konu Anlatımı: Raporlama, sunum, yöntem şeffaflığı, veri dokümantasyonu ve metadata. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Yöntem kutusu (methods box) taslağı. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Yeniden üretilebilirlik için minimum bilgiler. | 1. Veri dokümantasyonu ve metadata gereksinimleri. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.8, ss. 363-365. 2. Gelecek yönelimleri ve raporlamaya etkileri (kısa özet). Kaynak: Dillman (2014), Ch.12, ss. 450-468. |
| 16 | Final | |