Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Anket DüzenlemeIST305035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüDogan Yıldız
Dersi Veren(ler)Dogan Yıldız
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere araştırmalarda en sık kullanılan kantitatif yöntemlerden biri olan anket düzenleme konusunda ayrıntılı ve uygulamaya yönelik bilgi vermektir.
Dersin İçeriğiTemel tanımlar, veri tanımı ve özellikleri, anket formunun hazırlanması, verilerin sınıflandırılması, verilerin istatistiksel analizi, anket uygulamaları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: [1]Dillman, D. A., Smyth, J. D., & Christian, L. M. Internet, phone, mail, and mixed mode surveys: The tailored design method. 4th ed., Wiley, 2014.
  • Zorunlu Kaynaklar: [1]Arseven, A. D., Anket hazırlama: Alan araştırmaları için. Gündüz Eğitim Yayınları. (ISBN: 9789756859520), 2004.
  • Squires, J., & Bricker, D., Ages & Stages Questionnaires (ASQ-3) questionnaires. Paul H. Brookes Publishing, 2009.
  • Fowler, F. J., Jr., Survey research methods 5th ed., SAGE, 2014.
  • Groves, R. M., Fowler, F. J., Jr., Couper, M. P., Lepkowski, J. M., Singer, E., & Tourangeau, R., Survey methodology, 2nd ed., Wiley, 2009.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Soru formu hazırlama, uygulama, analiz ve yorumlama becerilerini kazanabileceklerdir.
  2. Temel tanımlar ile veri tanımını ve özelliklerini açıklayabileceklerdir.
  3. Anket formu hazırlayabileceklerdir.
  4. Verilerin istatistiksel analizini gerçekleştirebileceklerdir.
  5. Anket uygulamalarını yürütebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Temel tanımlar; veri ve ölçme; anket-araştırma ilişkisi. Sınıf-içi uygulama (5 dk): Değişken türlerini sınıflandırma (nominal-ordinal-interval-ratio). 1. Örneklem araştırmalarının kapsamı ve bağlamı. Kaynak: Dillman, Smyth & Christian (2014), Ch.1, ss. 1-17. 2. Ölçme düzeylerinin (nominal-oran) soru tasarımına etkisi. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 1-17.
2Konu Anlatımı: Sorun saptama ve planlama; hedef kitle, kapsam ve amaç; sosyal değiş-tokuş yaklaşımı. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Bir araştırma amacı ve ölçülebilir çıktılar.1. Yanıtlamama direncini azaltma ilkeleri (iletişim stratejileri). Kaynak: Dillman (2014), Ch.2, ss. 19-55. 2. Sosyal değiş-tokuş yaklaşımı ve davet metinlerine yansıması. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 19-55.
3Konu Anlatımı: Araştırma çeşitleri ve aşamaları; kapsama ve örnekleme çerçevesi. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Hedef kitle-çerçeve eşleştirmesi. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme. 1. Kapsama hatası ve örnekleme çerçevesi seçimi. Kaynak: Dillman (2014), Ch.3, ss. 56-92. 2. Örnekleme yaklaşımının saha uygulamasına etkileri. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 56-92.
4Konu Anlatımı: Anket uygulamasının aşamaları (mod seçimi, iletişim, takvim, kalite kontrol). Sınıf-içi uygulama (5 dk.): İletişim takvimini (davet-hatırlatma) tasarla. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Tek mod mu, karma mod mu? Kısa Sınav 1 (10 dk.): Anket uygulamasının aşamaları. 1. Web anketlerinin tasarım–uygulama adımları. Kaynak: Dillman (2014), Ch.9, ss. 301-349. 2. Posta anketlerinde süreç ve kalite kontrolü. Kaynak: Dillman (2014), Ch.10, ss. 351-396. 3. Kısa Sınav 1: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 9 “Web Questionnaires and Implementation”, ss. 301 349; ayrıca Bölüm 10 “Mail Questionnaires and Implementation”, ss. 351-396.
5Konu Anlatımı: Anket formunun hazırlanması, soru yazımının temelleri ve soru türleri Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Aynı kavram için açık-uçlu vs kapalı-uçlu tasarımlar. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Ölçek (Likert, frekans, vb.) seçimi. 1. İyi soru yazımının ilkeleri (açıklık, tek boyutluluk, tarafsızlık). Kaynak: Dillman (2014), Ch.4, ss. 94 126. 2. Açık/kapalı uçlu soru tasarımı ve örnek kalıplar. Kaynak: Dillman (2014), Ch.5, ss. 127-167.
6Konu Anlatımı: Form hazırlamada karşılaşılan sorunlar, görsel tasarım, düzen ve talimatlar. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Kötü formatlı bir maddeyi yeniden tasarla. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Mobil ekranlarda tasarım (Capi). Kısa Sınav 2 (10 dk.): Soru türleri. 1. Görsel/işitsel tasarım ilkeleri ve hataya etkisi. Kaynak: Dillman (2014), Ch.6, ss. 169-225. 2. Mobil uyumluluk ve yönerge tasarımının püf noktaları. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 169-225. 3. Kısa Sınav 2: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 5 “How to Write Open- and Closed-Ended Questions”, ss. 127-167.
7Konu Anlatımı: Anket sorularının oluşturulması, soru sırası ve sıra etkileri; ön test. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Madde sırası varyantlarının karşılaştırılması. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): “Priming/ordering” etkilerini azaltma. 1. Sıra etkileri ve bloklama stratejileri. Kaynak: Dillman (2014), Ch.7, ss. 228-257. 2. Ön test (pilot) planı ve raporlama başlıkları. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 228-257.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Soruları gözden geçirme; anketin test edilmesi (bilişsel görüşme, pilot); uygulamaya geçiş. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): 1-2 madde üzerinde kısa bilişsel görüşme. Sınıf-İçi Tartışma (5 dk.): Hangi hataları ön test yakalar? Kısa Sınav 3 (10 dk.): Anket formunun hazırlanması.1. Ön testte kullanılacak kontrol listesi (anlaşılırlık, akış, yük). Kaynak: Dillman (2014), Ch.7, ss. 241 257. 2. Bilişsel görüşme teknikleri ve think-aloud uygulaması. Kaynak: Willis (2005), Introduction, ss. 3-41; Think-Aloud, ss. 42-66. 3. Kısa Sınav 3: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 4 “The Fundamentals of Writing Questions”, ss. 94 126; ayrıca Bölüm 6 “Aural Versus Visual Design of Questions and Questionnaires”, ss. 169-225.
10Konu Anlatımı: Döküm, kodlama, sınıflandırma sistemleri, kalite göstergeleri. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Açık uçlu yanıttan kod seti türetme. Sınıf-İçi Tartışma (5 dk.): Standart sınıflandırmalar (örn. ISCO, ICD vb.) ne zaman?1. Kodlama süreçleri ve tutarlılık kontrolleri. Kaynak: Groves vd. (2009), Ch.10.2 “Coding”, ss. 324-344. 2. Kod kitabı yapısı ve örnek alanlar. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 324-344.
11Konu Anlatımı: Veri girişi ve edit; temel ağırlıklandırma mantığı. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Hata kontrol listesi (range, skip, tutarlılık). Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Ne zaman ağırlık kullanmalı?1. Veri girişinde kalite güvencesi ve edit ilkeleri. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.3 s. 344; 10.4 s. 345. 2. Temel ağırlıklandırma mantığı ve kullanım durumları. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.5, ss. 347 352.
12Konu Anlatımı: Anket sonuçlarının özetlenmesi; frekans dağılımları (ağırlıklı/ ağırlıksız); çapraz tablolar. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Ağırlıklı vs. ağırlıksız frekans farkı. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Tasarım etkisi ve yorumu. Kısa Sınav 4 (10 dk.): Anket sorularının istatistiksel analizi1. Veri hazırlama–temizleme ve temel özetler. Kaynak: Fowler (2014), Ch.8, tahmini ss. 110-126. 2. Karmaşık örneklemlerde varyans tahmini ve tasarım etkisi. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.7, ss. 359–363. 3. Kısa Sınav 4: Kaynak: Dillman (2014), Bölüm 7 “Ordering Questions and Testing for Question Order Effects”, ss. 228–257.
13Konu Anlatımı: Anketin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntemler, ağırlıklandırma, imputasyon ve varyans tahmini. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Basit post-strat ağırlık örneği. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Kayıp veri stratejileri. 1. Ağırlıklandırmanın amacı ve adımları. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.5, ss. 347-352. 2. İmputasyon seçenekleri ve varyans tahmini yöntemlerine giriş. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.6 10.7, ss. 354-363.
14Konu Anlatımı: Anketin değerlendirilmesi ve yorumlar-toplam anket hatası (TSE) çerçevesi. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Hata kaynaklarını haritalama. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Yanıt vermeme ≠ yanıt vermeme hatası.1. Çıkarım ve hata bileşenlerinin TSE içindeki yeri. Kaynak: Groves vd. (2009), Ch.2, ss. 39-69. 2. TSE yaşam döngüsü boyunca kalite güvencesi noktaları. Kaynak: Aynı bölüm, ss. 39-69.
15Konu Anlatımı: Raporlama, sunum, yöntem şeffaflığı, veri dokümantasyonu ve metadata. Sınıf-içi uygulama (5 dk.): Yöntem kutusu (methods box) taslağı. Sınıf-içi tartışma (5 dk.): Yeniden üretilebilirlik için minimum bilgiler. 1. Veri dokümantasyonu ve metadata gereksinimleri. Kaynak: Groves vd. (2009), 10.8, ss. 363-365. 2. Gelecek yönelimleri ve raporlamaya etkileri (kısa özet). Kaynak: Dillman (2014), Ch.12, ss. 450-468.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1410
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev115
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok