Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Pazar Araştırma TeknikleriIST412035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüFatma Noyan Tekeli
Dersi Veren(ler)Fatma Noyan Tekeli
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin pazar araştırmalarının önemi, pazarlama problemlerine ilişkin bilginin toplaması, analizinde kullanılacak araştırma yöntemlerinin ve metodolojinin kavranmasının sağlanmasıdır.
Dersin İçeriğiPazar araştırmalarına giriş; pazar araştırma süreci ve metodolojisi; problem tanımı ve araştırma tasarımı; araştırma tasarımları; keşifsel, tanımlayıcı ve nedensel; veri toplama yöntemleri: birincil ve ikincil veriler; ölçme ve ölçek türleri; anket yöntemleri ve görüşme teknikleri; nitel araştırma yöntemleri; örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi belirleme; veri toplama araçlarının hazırlanması ve uygulanması; veri düzenleme ve kodlama; tanımlayıcı istatistiklerle veri analizi; ilişki ölçümleriyle veri analizi; pazar araştırması raporunun yazımı ve sunumu; genel tekrar ve vaka analizi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Nakip, Mahir. Pazarlama Araştırmalarına Giriş. 6. baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2021.
  • Kurtuluş, Kemal. Pazarlama Araştırmaları. 8. baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2020.
  • Yükselen, Cemal. Pazarlama Araştırmaları. 5. baskı, Ankara: Detay Yayıncılık, 2017.
  • Malhotra, Naresh K. Marketing Research: An Applied Orientation. 7. baskı, Pearson Education, 2019.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Pazarlama araştırmaları bağlamındaki temel kavramları açıklayabileceklerdir.
  2. Pazarlama araştırması için gerekli veri ve bilgileri ile uygun ölçekleri belirleyebileceklerdir.
  3. Anketi, örnekleme planını ve saha çalışmasını tasarlayabileceklerdir.
  4. Temel istatistiksel analizlere dayanarak bulguları yorumlayabileceklerdir.
  5. Pazarlama araştırması bulgularını raporlayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Pazar araştırmalarına giriş, temel kavramlar ve önemi. Pazar araştırma sürecinin aşamaları: problem tanımı, araştırma amaçlarının belirlenmesi, araştırma tasarımı. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Farklı sektörlerden örnek pazarlama problemlerinin tanımlanması, araştırma sorularının oluşturulması ve araştırma tasarımına dönüştürülmesine yönelik uygulama yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Pazar araştırmalarında problem tanımının önemi ve yanlış tanımlamanın işletmelerde doğura1. Pazar araştırmasının kapsamı ve karar süreçlerindeki rolü, Pazar araştırma süreci ve metodolojisi, Problem tanımı, araştırma amaçları ve araştırma tasarımı konularının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, Bölüm 1–25, 26-45; 46-68.
2Konu Anlatımı: Araştırma tasarımları: Keşifsel, tanımlayıcı ve nedensel araştırma. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Vaka üzerinden uygun araştırma tasarımının seçilmesi uygulaması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Farklı araştırma tasarımlarının avantaj ve dezavantajlarının tartışılması.1. Araştırma tasarımları: Keşifsel, tanımlayıcı, nedensel; Araştırma tasarımında vaka örnekleri konularının okunması, Kaynak: Ders Kitabı: 69–95; 96–110.
3Konu Anlatımı: Veri toplama yöntemleri: Birincil ve ikincil veriler. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Anket formu geliştirme çalışması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Birincil ve ikincil verilerin güvenilirlik açısından karşılaştırılması.1. Veri toplama yöntemleri: Birincil ve ikincil veriler; Anket formu tasarımı konularının okunması, Kaynak, Ders Kitabı: 111–135; 136–155.
4Konu Anlatımı: Ölçme ve ölçek türleri. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Ölçek geliştirme ve güvenilirlik testi uygulaması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Geçerlilik–güvenilirlik ilişkisi üzerine tartışma yapılması. 1. Ölçme ve ölçek türleri; Ölçek geliştirme ve güvenilirlik–geçerlilik analizlerinin okunması, Kaynak: Ders Kitabı: 156–175; 176–195.
5Konu Anlatımı: Anket yöntemleri ve görüşme teknikleri. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Telefon, online ve yüz yüze anket örneklerinin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Farklı yöntemlerin maliyet ve etkinlik açısından değerlendirilmesi. Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Anket yöntemleri, görüşme teknikleri; Telefon, online ve yüz yüze anket örneklerine bakılması, Kaynak: Ders Kitabı: 196–220; 221–240. 2. Kısa Sınav 1: Değişkenleri tanımlayarak, veri girişi yapılması.
6Konu Anlatımı: Nitel araştırma yöntemleri (odak grup, derinlemesine görüşme, gözlem). Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Odak grup çalışmasının sınıfta yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Nitel yöntemlerin sayısal yöntemlere katkısı hakkında tartışma yapılması.1. Nitel araştırma yöntemleri: Odak grup, derinlemesine görüşme, gözlem; Odak grup çalışması örneklerine bakılması, Kaynak: Ders Kitabı: 241–260; 261–280.
7Konu Anlatımı: Örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi belirleme. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Rastgele ve tabakalı örnekleme uygulaması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Temsil yeteneği ve örnekleme hatalarının tartışılması.1. Örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi belirleme; Rastgele ve tabakalı örnekleme uygulamalarının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı: 281–300; 301–325.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Veri toplama araçlarının hazırlanması ve saha araştırması. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Saha uygulamasına yönelik örnek anket çalışması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Saha araştırmalarında karşılaşılan sorunların tartışılması.1. Veri toplama araçlarının hazırlanması ve uygulanması ile ilgili bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı: 326–345; 346–365.
10Konu Anlatımı: Veri düzenleme ve kodlama. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Kodlama ve veri temizleme örnekleri yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Eksik veya hatalı verilerle baş etme yöntemlerinin tartışılması.1. Veri düzenleme ve kodlama; Hatalı veri ile başa çıkma yöntemlerinin araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı, Ders Kitabı: 366–385; 386–405.
11Konu Anlatımı: Tanımlayıcı istatistikler (frekans, ortalama, varyans). Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): SPSS/Excel üzerinde frekans tablosu uygulaması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sonuçların raporlanma biçimleri hakkında tartışma yapılması. Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.1. Veri analizi: Tanımlayıcı istatistikler (frekans, ortalama, varyans); üzerinde uygulamalara bakılması, Kaynak: Ders Kitabı: 406–430; 431–450. 2. Kısa Sınav 1: Verilen veri seti üzerinden analizler yapılması.
12Konu Anlatımı: İlişki ölçümleri (korelasyon, regresyon). Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Regresyon analizi örneği yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Nedensellik ve korelasyon arasındaki farkın tartışılması. Proje: Sunumların yapılması.1. İlişki ölçümleri (korelasyon, regresyon); Nedensellik ve korelasyon kavramlarının okunması, Kaynak: Ders Kitabı: 451–470; 471–495. 2. Proje: Pazar araştırma sunumu.
13Konu Anlatımı: Pazar araştırması raporunun yazımı ve sunumu. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Rapor bölümlerinin hazırlanması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Etkili sunum teknikleri üzerine tartışma yapılması. Proje: Sunumların yapılması.1. Pazar araştırması raporunun yazımı ve sunumu; Etkili sunum teknikleri hakkında araştırma yapılması. Kaynak: Ders Kitabı: 496–520; 521–540. 2. Proje: Pazar araştırma sunumu.
14Konu Anlatımı: Genel tekrar ve vaka analizi. Sınıf-içi Uygulama (45 dk.): Tüm süreç üzerinden vaka çalışması yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Pazar araştırmalarının iş dünyasındaki yeri üzerine tartışma yapılması. Proje: Sunumların yapılması.1. Pazar araştırmalarının iş dünyasındaki yeri hakkında araştırma yapılması, Kaynak: Ders Kitabı: 541–565. 2. Proje: Pazar araştırma sunumu.
15Proje: Sunumların yapılması.1. Proje: Pazar araştırma sunumu
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği210
Ödev110
Sunum/Jüri110
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği28
Projeler112
Sunum / Seminer13
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)116
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)116
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok