Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Elektronik 2FIZ481035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFizik Bölümü
Dersin KoordinatörüYusuf Yerli
Dersi Veren(ler)Yusuf Yerli
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, derste edinilen temel bilgiler ve devre analizi yöntemlerinden yararlanarak işlemsel yükselteçlerin genel özellikleri; bunlarla gerçekleştirilen devrelerin incelenmesi ve Sayısal Devrelerin çalışma prensipleri ve çeşitli sayısal devrelerin incelenmesidir. Ayrıca, bu temel kavram ve prensipler, endüstri ve teknolojideki uygulamalarıyla birlikte ele alınarak, öğrencilerin bunların önemini ve gerekliliğini kavramalarını desteklemek ve ileri düzey fizik dersleri ve mühendislik uygulamaları için sağlam bir temel oluşturmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriğiBJT fark yükselteç ve OPAMP özellikleri; ters çeviren & ters çevirmeyen yükseltici; gerilim izleyici; toplama yükselteci; karşılaştırıcılar; integral ve türev devreleri; özel amaçlı OPAMP devreleri (aletsel yükselticiler, izolasyon yükselticiler); filtreler: aktif filtreler, yüksek frekans ve düşük frekans geçiş, band geçiş, bant durduran filtreler; osilatörler: faz kaydırmalı, Wien- Bridge, Colpitts, Hartley, Armstrong, durulmalı osilatörler; mantık fonksiyonları ve Boole cebri; mantık kapıları; kod çözücüler ve kodlayıcılar; Flip-Flops; sayıcılar; D/A ve A/D çeviriciler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Electronic Devices, Thomas L. Floyd, ISBN: 9780131140806.
  • Digital Fundamentals, Thomas L. Floyd, ISBN: 9788131734483.
  • J. J. Brophy., Fenciler için Temel Elektronik, Ankara Üniv., 1998.
  • R. Boylestad, L. Nashelsky, Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi, MEB, 1994.
  • Principles of Electric Circuits, Thomas L. Floyd, Pearson, 2006.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. İşlemsel yükselteç, osilatör ve sayısal elektronik konularına ilişkin temel tanımları listeleyebileceklerdir.
  2. Elektrik ve elektronik konularında fizik lisans eğitimi ve sonrasında gerekli temel bilgileri tanımlayabileceklerdir.
  3. Elektrik ve elektronikle ilgili problemlerin çözümü için gerekli hesaplamaları yapabileceklerdir.
  4. İleri düzey ölçüm sistemlerinin çalışma prensiplerini açıklayabileceklerdir.
  5. Elektrik ve elektronik içeren fiziksel süreçlerle ilgili teorik ve deneysel problemleri çözebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Fark Yükselteç ve OPAMP Özellikleri. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Fark Yükselteç ve OPAMP Özelliklerine yönelik örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): OPAMP’ın temel çalışma prensibiyle ilgili tartışmanın yapılması.Okuma: 1. BJT Fark yükseltece göre OPAMP’ın çalışma prensibinin incelenmesi. Kaynak: Ders Kitabı.
2Konu Anlatımı: Ters çeviren ve Ters çevirmeyen Yükseltici, Gerilim İzleyici, Toplama yapan Yükselteci. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Farklı fazda ac sinyal ve dc voltaj girişlerine göre hesaplamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): ac ve dc voltajların ters ve ters çevirmeyen işlemlerinin tartışılması.Okuma: 1. Ters çeviren ve Ters çevirmeyen Yükseltici, Gerilim İzleyici, Toplama yapan Yükselteci konularını içeren bölümlerin incelenmesi. Kaynak: Ders Kitabı.
3Konu Anlatımı: Karşılaştırıcılar, İntegral ve Türev devreleri. Sınıf-içi Uygulama (40 dk.): Kıyaslama, integral ve türev alma OPAMP devrelerinde voltajların kıyaslanması ve sinüs, kosinüs, kare, üçgen vb. matematiksel fonksiyonların türev ve integraline yönelik örneklerle hesaplamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Kıyaslama yapan, integral ve türev alan OPAMP devrelerinde voltajların kıyaslanması ve sinüs, kosinüs, kare, üçgen vb. matematiksel fonksiyonların türev ve integralinin Okuma: 1. Karşılaştırıcılar, İntegral ve Türev devreleri, OPAMP Uygulama Devrelerinin incelenmesi. Kaynak: Ders Kitabı. 2. Kısa Sınav 1: OPAMP devreleri Kaynak: Ders Kitabı.
4Konu Anlatımı: Özel Amaçlı OPAMP Devreleri (Aletsel yükselticiler, İzolasyon Yükselticiler). Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Özel amaçlı OPAMP devrelerine yönelik örnek hesaplamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Özel amaçlı OPAMP’ların uygulamalardaki kullanımının tartışılması.Okuma: 1. Özel amaçlı OPAMP devrelerinin incelenmesi. Kaynak: Ders Kitabı.
5Konu Anlatımı: Filtreler: Aktif Filtreler, Yüksek frekans ve düşük frekans Geçiş, band Geçiş, bant durduran filtreler. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Yüksek ve alçak frekans geçiren fitrelerle ilgili örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Yüksek ve alçak frekans geçiren fitreler arasındaki farka yönelik tartışmanın yapılması.Okuma: 1. Aktif Filtreler, Yüksek frekans Geçiş, Düşük frekans Geçiş, Band Geçiş ve durduran filtreler konularının okunması. Kaynak: Ders Kitabı.
6Konu Anlatımı: Osilatörler: Faz Kaydırmalı, Wien-Bridge, Colpitts, Hartley, Armstrong, Durulmalı osilatörler. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Faz Kaydırmalı, Wien-Bridge, Colpitts, Hartley konularına ilişkin örnek hesaplamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Osilatör çeşitleri arasındaki farklar üzerine tartışmanın yapılması. Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derslerde işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.Okuma: 1. Osilatörler: Faz Kaydırmalı, Wien- Bridge, Colpitts, Hartley... ve durulmalı osilatör konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 2. Kısa Sınav 2: (Filtre ve Osilatörler) Kaynak: Ders Kitabı
7Konu Anlatımı: Osilatörler: Faz Kaydırmalı, Wien-Bridge, Colpitts, Hartley, Armstrong, Durulmalı osilatörler. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Faz Kaydırmalı, Wien-Bridge, Colpitts, Hartley konularına ilişkin örnek problemlerde hesaplamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Osilatör ve çeşitleri üzerine üzerine tartışmanın yapılması.Okuma: 1. Osilatörler: Faz Kaydırmalı, Wien- Bridge, Colpitts, Hartley... ve durulmalı osilatör konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Mantık fonksiyonları ve Boolean Cebri. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Mantık fonksiyonları ve Boolean Cebrine ilişkin örnek problemlerde hesaplamaların yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Mantık fonksiyonları ve Boolean Cebrine üzerine tartışmanın yapılması.Okuma: 1. Mantık fonksiyonları ve Boolean Cebri konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı.
10Konu Anlatımı: Mantık kapıları. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Temel Mantık kapılarına ilişkin örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Temel mantık işlemleri üzerine tartışmanın yapılması. Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, derslerde işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.Okuma: 1. Mantık kapıları konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı. 2. Kısa Sınav 3: (Mantık fonksiyonları ve Mantık kapıları) Kaynak: Ders Kitabı.
11Konu Anlatımı: Kod Çözücüler, Kodlayıcılar ve Flip-Flop’lar Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Kod Çözücüler, Kodlayıcı devreleri üzerine örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Kod Çözücüler, Kodlayıcı devrelerinin çalışma prensibinin tartışılması.Okuma: 1. Kod Çözücüler, Kodlayıcı devreler konusunun okunması Kaynak: Ders Kitabı.
12Konu Anlatımı: Flip-Flop’lar (SR, D-tipi ve JK Flip-Floplar). Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Flip-Flop tiplerine yönelik örnek problemlerin çözülmesi. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Flip-Flop tiplerinin çalışma prensibinin tartışılması.Okuma: 1. Flip-Flop tiplerinin incelenmesi. Kaynak: Ders Kitabı.
13Konu Anlatımı: Sayıcılar. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Senkron ve asenkron sayıcılar için örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Senkron ve asenkron sayıcıların nasıl çalıştığı üzerine tartışma. Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders sonunda, derslerde işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması.Okuma: 1. Senkron ve asenkron sayıcılar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı. 2. Kısa Sınav 4: (Flip-Floplar ve Sayıcılar) Kaynak: Ders Kitabı.
14Konu Anlatımı: D/A ve A/D Çeviriciler. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Dijital/Analog ve Analog/Dijital dönüştürücü konularını içeren örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Dönüştürücülerin teknolojide kullanımı üzerine tartışma yapılması.Okuma: 1. Dijital/Analog ve Analog/Dijital dönüştürücü konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı.
15Konu Anlatımı: Ara Sınav sonrası işlenen konuların tekrarı. Sınıf-içi Uygulama (40 dk): Ara Sınav sonrası işlenen konulara ilişkin örnek problemler çözme. Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Sayıcılar ve dönüştürücülerin teknolojik uygulamalarının tartışılması.Ara Sınav sonrası işlenen konuların tekrar edilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği430
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği32
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok