Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İlköğretimde Dil ve Okur-Yazarlık EğitimiSNF514737.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSınıf Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ıZeynep Yıldız
Dersin AmacıBu dersin amacı çocuğun dil gelişimini sağlayan etmenlerin öğrenilmesi, dil, kültür ve sosyalleşme ilişkisinin öğrenilmesi, Türkçenin kullanım becerilerinin okuma ve yazma seviyesinde gelişimi çerçevesinde ilkokul bağlamında okur-yazarlık kapsamının öğrenilmesi ve öğretilmesidir.
Dersin İçeriğiÇocuğun dil gelişimi, çocuğun dilsel gelişimini etkileyen etmenler, dil-kültür, sosyalleşme ilişkisi, Türkçenin kullanımında temel beceriler, ilk okuma yazma öğretiminde yöntemler, Türkiye’de okur-yazarlık eğitiminin gelişimi, ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Demirel,Ö.,Şahinel, M.(2006), Türkçe Öğretimi,7.baskı, Pegem A yay., Ankara; Sever,S.(2000), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı yay.,Ankara; Kavcar, C.,vd.(1995), Türkçe Öğretimi Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin, Engin yay., Ankara; Öz,F. (2001) Uygulamalı Türkçe Öğretimi, MEB Yay., Ankara; Yıldız, C., Okur,A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006) Türkçe Öğretimi, Editör:Cemal Yıldız, Pegem A yay., Ankara
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, nasıl okur yazar olunacağını hakkında bilgi edineceklerdir
  2. Öğrenciler, Türkçenin tarihi süreci çerçevesinde dilin ne olduğu hakkında bilgi edineceklerdir
  3. Öğrenciler, okur yazarlık seviyelerinin ancak okuyarak ve yazarak gelişeceği ile ilgili bilgi edineceklerdir
  4. Öğrenciler, yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme hakkında bilgi edineceklerdir
  5. Öğrenciler, bir metnin özetini ve planını çıkarma hakkında bilgi edineceklerdir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleriİlgili kaynak
2Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklarİlgili kaynak
3Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatımİlgili kaynak
4Paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları)İlgili kaynak
5Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler)İlgili kaynak
6Metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler)İlgili kaynak
7Vizeİlgili kaynak
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi;İlgili kaynak
10Yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgilerİlgili kaynak
11Örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamalarıİlgili kaynak
12Bir metnin özetini ve planını çıkarmaİlgili kaynak
13Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.İlgili kaynak
14Okur-yazarlık ile ilgili uygulamalarİlgili kaynak
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği810
Ödev810
Sunum/Jüri810
Projeler810
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması163
Derse Özgü Staj
Ödev83
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği83
Projeler83
Sunum / Seminer83
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok