Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Tarih-Felsefe İlişkisinin Temel Metinleri FEL510737.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Felsefe ABD Felsefe Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMehmet Sait Özervarlı
Dersi Veren(ler)Mehmet Sait Özervarlı
Asistan(lar)ıMuhammed Fazıl Baş
Dersin AmacıFelsefe disiplininde yetişmek ve çalışma yapmak isteyen öğrencilere tarihin ne olduğu ve onlara nasıl bir kullanım alanı sunduğunu ve ondan felsefe disiplini için faydalanma yollarını gösteren metinleri okutmak.
Dersin İçeriğiFelsefe-tarih-bilim üçgeninde tarih-felsefe ilişkisi hakkındaki geçmişten günümüze nazariyeler ve yaklaşımların yer aldığı metinler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Philosophy & history, ed. Raymond Klibansky, Herbert James Paton, California: University Press, 1963.
  • Philosophy and history, ed. Sidney Hook, NY University Pres, 1963.
  • History and the humanities, ed. Hajo Holborn, Michigan Univ., 1972.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrencilerin tarih disiplininden ve tarihyazıcılığındaki gelişmelerden haberdar olmasını sağlanacaktır.
  2. Öğrencilerin uzmanlaşacakları felsefe disiplininde tarihsel yöntemin sağlayacağı katkıyı kazandırılacaktır.
  3. Öğrencilerin kendi disiplinlerine tarihsellik boyutunu ekleyerek bakış açısı elde etmelerine yardım edilecektir.
  4. Öğrenciler metod tartışmalarındaki terminolojiye vakıf olur.
  5. Öğrenciler kendi çalışmalarını mevcut akademi literatür içinde doğru konumlandırabilmeyi öğrenir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş: Sokrat, Eflatun ve Aristo, Poetics./ Introduction: Socrates, Platon and Aristoteles, Poetics.Ders kitabından ilgili bölüm
2İbn Haldun, Mukaddime, 1377.Ders kitabından ilgili bölüm
3Jean Bodin, Methodvs ad facilem historiarum cognitionem, 1595.Ders kitabından ilgili bölüm
4Voltaire, Essai sur les mœurs et l'esprit des nations, 1756.Ders kitabından ilgili bölüm
5Voltaire, La Philosophie de l'histoire, 1765Ders kitabından ilgili bölüm
6Johann Gottfried von Herder, Auch eine Philosophie der Geschichte zur Bildung der Menschheit, 1774.Ders kitabından ilgili bölüm
7Emmanuel Kant, Was ist Aufklaerung?, 1784.Ders kitabından ilgili bölüm
8Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling, Ist eine Philosophie der Geschichte möglich?, 1798 & System des transcendentalen Idealismus, 1800.Ders kitabından ilgili bölüm
9I. Arasınav
10Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Die Vernunft in der Geschichte, 1837 & Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie, 1840Ders kitabından ilgili bölüm
11Benedetto Croce, Teoria e storia della storiografia, 1917.Ders kitabından ilgili bölüm
12Robin George Collingwood, The Idea of History, 1946Ders kitabından ilgili bölüm
13Paul Ricoeur, Histoire et Vérité, 1955.Ders kitabından ilgili bölüm
14Robin George Collingwood, Essays in the Philosophy of History, 1965.Ders kitabından ilgili bölüm
15Ahmed Cevdet Paşa, Tezakir.Ders kitabından ilgili bölüm
16Genel Değerlendirme, Sonuç ve Dönem sonu sınavı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1515
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final145
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması1511
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok