Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Mesaj Tasarımı ve İletişimBTO383123200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Dersin KoordinatörüSerhat B. Kert
Dersi Veren(ler)Serhat B. Kert
Asistan(lar)ıMeryem Büyükimdat
Dersin AmacıEğitim yazılımı, eğitsel Web sitesi, eğitsel afiş tasarımı, vb. öğretim materyalleri hazırlayabilme becerisi, en uygun mesajın, en uygun kanalla nasıl verilebileceği bilgisi ve mesaj yaratma becerisi kazanma.
Dersin İçeriğiMesaj kavramı, Mesaj tasarımı bilgisinden yararlanılan alanlar. Mesajları nasıl algılıyoruz? İletişim teorisi. Öğrenme psikolojisi, Seçici algı, Dikkat, Hatırlama. Gestalt, İletişimde bilgi işleme kuramı, Göstergebilim. Mesaj için uygun kanalın seçilmesi. Yazılı, görsel ve etkileşimli mesajların yaratılması. Etkili mesajların anatomisi, 5N 1K ve diğer yöntemler. Yazılı, görsel ve elektronik medyanın kesiştiği alanlar ve mesajların kurgusu. Gizli mesajlar ve saklı içerik. Mesaj etkileri araştırmaları. Öğretim materyali tasarımında mesaj tasarımının yeri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Fleming, M. & Levie, W. H. (1993). Instructional message design: Principles from the behavioral and cognitive sciences. NJ: Educational Technology Publications.
  • Uçar, T.F. (2004).Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkılap Yayınevi.
  • Baştan, S. (2009). Kuramdan Uygulamaya Etkileşimli İletişim Tasarımı. Nobel Yayıncılık.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Mesajların nasıl algılandığı açıklar.
  2. Mesaj tasarımı kullanım alanları, geliştirme süreci ve ilgili temel kavramları açıklar.
  3. Mesaj tasarımında kullanılan kuramsal altyapıları (iletişim teorisi, öğrenme psikolojisi, vs.) açıklar.
  4. Öğretim tasarımı ilkelerinin mesaj geliştirme sürecine etkisini açıklar.
  5. Mesaj için uygun kanalı seçer.
  6. Yazılı, görsel ve etkileşimli mesajlar tasarlar.
  7. Mesaj etkileri araştırmalarının neler olduğunu açıklar.
  8. Mesaj tasarımı ilkelerini dikkate alarak mesajları değerlendirir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Temel kavramlarNA
2Mesaj tasarımı ile ilgili alanlar Okuma
3Algı ve mesaj tasarımıOkuma
4İletişim teorisi ve mesaj tasarımıOkuma
5Psikoloji ve mesaj tasarımı: Öğrenme psikolojisi, seçici algı, dikkat, hatırlamaOkuma
6Göstergebilimİnternet araştırması
7VizeNA
8Mesaj iletişim kanallarıİnternet araştırması
9Yazılı, görsel ve etkileşimli mesajların tasarımıÖrnek inceleme
10Etkili mesaj tasarımı yöntemleri Okuma
11Yazılı, görsel ve elektronik medyanın kesiştiği alanlarNA
12Gizli mesajlar ve saklı içerikİnternet araştırması
13Mesaj tasarımında araştırmalarOkuma
14Öğretim materyali tasarımında mesaj tasarımının yeri.Örnek inceleme
15Öğretim materyali tasarımında mesaj tasarımının yeri.Örnekleri değerlendirme
16FinalNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama520
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler120
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması141
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler120
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok