Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Kentsel Ulaşım | SBP3041 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Cenk Hamamcioğlu |
Dersi Veren(ler) | Cenk Hamamcioğlu, Senay Oğuztimur, Esin Özlem Aktuğlu Aktan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Plancı adaylarına ulaşım disiplinini tanıtmak, temel bilgileri, kavramları, ulaşım planlamasının temel esasları ve süreci hakkındaki ön bilgileri, güncel sorunları, yaklaşım ve çözüm önerilerini ilgili alanlarla ilişki kurarak anlatmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Ders ile İlgili Temel Kavramlar (Ulaşım; Ulaştırma; Kentsel Ulaşım; Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Politikaları; Ulaştırmada Kalite; Erişilebilirlik; Lojistik; Kentsel Lojistik); Ulaşımda Küresel Eğilimler; Avrupa Birliği Vizyonu ve Politikaları; Türkiye’de Ulaşımın Analizi, Türlerine Göre Dağılımı ve Politikalar; Ulaşım Türlerinin Tarihsel Süreç İçinde Gelişimi ve Kentlere Etkileri; Ulaşım ve Yerleşme İlişkileri; Karayolu ve Kavşak Tasarım İlkeleri; Bisiklet ve Yaya Yolları ile Otopark Alanı Tasarım İlkeleri; Toplu Taşıma Türleri, Güzergâh ve Durak Tasarımı; Kentlerde Ulaşım Modları - Arazi Kullanım İlişkisi, Kentsel Ulaşım Alanlarının Yerseçimi; Ulaşım Planlaması, Karar Mekanizmaları, Süreçler, Çevre Düzeni ve İmar Planları ile İlişkileri; Dört Aşamalı Ulaşım Modeli; Kentsel Ulaşım Politikaları; Geleceğin Yenilikçi Ulaşım Sistemleri |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci kentsel ulaşım sistemleri ve kentsel ulaşım planlaması kavramları hakkında bilgi sahibi olur
- Öğrenci Türkiye’deki mevcut kentsel ulaşım politikalarını, idari ve yasal yapıları değerlendirme becerisine sahip olur
- Öğrenci araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilme becerisi kazanır
- Öğrenci ulaştırma - arazi kullanım ilişkisi ve karşılıklı etkileşimi hakkında yorum geliştirebilecek seviyede bilgi bilgi sahibi olur.
- Öğrenci mevcut ulaşım sistemi konusunda yorum yapabilme, karar alma ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisi kazanır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-3 | - | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
PÇ-6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-8 | - | - | 4 | - | - |
PÇ-9 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin tanıtımı: Amaç, yöntem, kapsam / içerik, değerlendirme | İlgili okumalar |
2 | Ulaşımda Küresel Eğilimler, Avrupa Birliği Vizyonu ve Politikaları | İlgili okumalar |
3 | Türkiye’de Ulaşımın Analizi: Türlerine göre Dağılım, Politikalar | İlgili okumalar |
4 | Ulaşım Türleri (Modları), Tarihsel Süreç İçinde Gelişimi ve Kentlere Etkileri | İlgili okumalar |
5 | Ulaşım ve yerleşme İlişkileri: kentiçi yollar, erişim işlevleri, kademelenme, merkezlerde, yerleşik konut alanlarında ve sanayi alanlarında ulaşım | İlgili okumalar |
6 | Karayolu ve Kavşak Tasarım İlkeleri / Şehirlerarası ve Kentiçi Yollar (Ana Dağıtıcı ve Toplayıcı Yollar), Ölçüleri, Güzergâh Tespiti / Kavşak Türleri ve Tasarımı | İlgili okumalar |
7 | Bisiklet ve Yaya Yolları ile Otopark Alanı Tasarım İlkeleri | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı | |
9 | Dört Aşamalı Ulaşım Modeli (seyahat yaratımı, seyahat dağılımı, türel ayrım ve atama) | İlgili okumalar |
10 | Kentlerde Ulaşım Türleri - Arazi Kullanım İlişkisi, Kentsel Ulaşım Alanlarının Yer Seçimi | İlgili okumalar |
11 | Sınıf İçi Uygulama Çalışması: Şematik Olarak Bir Yerleşmede Ulaşım Türlerini Çeşitlendirerek Ulaşım Makroformunun Planlanması | İlgili okumalar |
12 | Ulaşım Planlaması | İlgili okumalar |
13 | Kentsel Ulaşım Politikaları | İlgili okumalar |
14 | Geleceğin Yenilikçi Ulaşım Sistemleri | İlgili okumalar |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 13 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer/Workshop | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | 0 | 0 | |
Uygulama | 0 | 0 | |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | |
Ödev | 2 | 2 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 | |
Projeler | 0 | 0 | |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|