Dersin Amacı | Dersin amacı fen bilgisi öğretmen adaylarına genetik, biyoteknoloji ve evrim konularıyla ilgili temel kavramları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimi; modern genetik biliminin doğuşu, Mendel yasaları, tam baskınlık, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu aleller, mendel yasalarından sapmalar; sitoplazmik kalıtım, mutasyonlar, moleküler biyoloji, gen teknolojisi, moleküler genetik, insan genetiği ve genetik hastalıklar, populasyon genetiği, gen mühendisliğinin topluma bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar; biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri, biyoteknolojide temel işlemler; biyoteknolojik uygulamalar, mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton), sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi, gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi; evrimsel biyolojinin tarihi; evrimsel biyoloji kavramları; evrimin mekanizmaları: mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim; makro evrim mekanizmaları: uyarlanım (adaptasyon), türleşme; canlılığın tarihi: soyağaçları, fosil araştırmaları; dünya'da canlılığın ilk evrimi, canlılığın tarihi, başlıca evrimsel değişimler; evrimsel biyolojinin uygulamaları: genetik ve tıp ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Öğretim üyesi tarafından sağlanacak haftalık güncel bilimsel makaleler
- Genel Genetik, Cüneyt AKI, Kriter Yayınevi, 2011
- Genetik Kavramlar, William S. Klug , Michael R. Cummings , Michael A. Palladino , Charlotte A. Spencer, Palma Yayınevi, 2018
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | This course is related to the following MEB General Competencies of the Teaching Profession:
•A1.Content Knowledge: She/he has an advanced and critical perspective on theoretical, methodological and factual knowledge in his/her subject field.
•A2.Pedagogical Content Knowledge: She/he has a good knowledge of the curriculum and pedagogical content knowledge of her/his subject area.
•A3. Knowledge on Legislation As an individual and teacher, she/he conducts her/himself according to the legislation related to her/his duties, rights and responsibilities.
• B2.Designing Learning Environments: She/he prepares appropriate teaching materials and builds a healthy and safe learning environments, where effective learning can be achieved for all students. Attitudes and Values
• C3.Communication and Cooperation: She/he establishes an effective communication and cooperation with students, colleagues, families, and other educational stakeholders.
According to Turkey Higher Education Qualifications Framework (TYYÇ) this course is associated with the following qualifications:
• Students have knowledge of the nature, nature, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
• Students have knowledge of teaching programs, teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation related to the field.
Cognitive and Applied Skills are associated with the following competencies.
• Students' developmental characteristics, individual differences; applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques, taking into account the characteristics and achievements of the subject area.
Teaching Methods: In this course, lecture, demonstration, project-based teaching methods and techniques are applied.
Quantification and consideration: midterm and final exams are applied in the assessment and evaluation of the course
|