Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma | PDR2300 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Lisans Programı |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ceymi Doenyas |
Dersi Veren(ler) | Ceymi Doenyas |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Alanında Önleyici Hizmetlerin Öneminin Ve Bu Hizmetlerin Okullarda Nasıl Verilebileceğinin Öğretilmesi |
---|---|
Dersin İçeriği | Psikolojik Danışmanın Önleyici İşlevi, Tarihçesi Ve Kuramlar Koruyucu Etmenler Riskli Zararlı Davranışlar Psikolojik Danışman Eğitimi Ve Önleme |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıda yer alan Mesleki Yeterlilik Kurumu “Psikolojik Danışman” ve “Okul Psikolojik Danışmanı” yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir: • Bireyle psikolojik danışma yapmak • Grupla psikolojik danışma yapmak • Bireysel gelişime yönelik rehberlik uygulamaları gerçekleştirmek • Mesleki gelişimi destekleyici uygulamaları gerçekleştirmek • Uygun hizmete ve/veya uzmana yönlendirmek • İzleme çalışmaları yapmak • Verdiği hizmetleri izlemek • Danışmanlık hizmet süreçlerini iyileştirmek • Öğrencilerin akademik, kariyer ve kişisel-sosyal gereksinimlerini belirlemek • Programın amaç ve vizyonunu belirlemek • Okul psikolojik danışmanlığı programı yıllık çalışma takvimi geliştirmek • Sınıf rehberliği programları geliştirmek • Kariyer planlama ile ilgili portfolyo dosyası hazırlamak • Öğrencinin gelişimine yönelik görüşmeler yapmak • Öğrencilerin gelişimine yardım etmek için ilgili kişilerle görüşmek • Kritik yaşam olayları yaşayan öğrencilere yardım etmek • Kritik yaşam olayları yaşandığında okul ve topluma yönelik olarak alanında liderlik yapmak • Öğrencileri ilgili kurumlara sevk etmek • Konsültasyon/müşavirlik yapmak • İlgililerle iş birliği yapmak Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, örnek olay incelemesi yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yılsonu sınavlarının yanı sıra dönem içindeki ödev, ders içi etkinliklere katılım dikkate alınmaktadır. Ödev olarak ders konularına yönelik çalışmalar ödev olarak verilir. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler okullarda psikolojik danışmanın önleyici işlevini ve tarihsel gelişimini açıklar.
- Öğrenciler eğitsel, kişisel, sosyal, duygusal ve mesleki gelişimlerine yardımcı olacak becerileri sergiler.
- Öğrenciler stresle başa çıkma, sosyal beceriler, problem-çatışma çözme ve karar verme becerilerine sahip olur.
- Öğrenciler okul psikolojik danışmanının sahip olması gereken özellikleri, becerileri ve yeterlikleri tanımlar.
- Öğrenciler okul psikolojik danışmanı, okul ve okul dışındaki diğer uzman personel arasındaki işbirliğini kavrar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | İlgili kaynakların okunması |
2 | Okul Psikolojik Danışmanlığının Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi | İlgili kaynakların okunması |
3 | Psikolojik Danışmanlığın Önleyici İşlevi, Önleyici Rehberliğin Tarihçesi ve Kuramlar | İlgili kaynakların okunması |
4 | Okul Psikolojik Danışmanı (Görevler, Sorumluluklar /Yeterlik ve Kişisel Özellikler/ Eğitimi ve Uzmanlığı) | İlgili kaynakların okunması |
5 | Okul Temelli Önleme Çalışmaları | İlgili kaynakların okunması |
6 | Stresle Başa Çıkma Becerileri, Sosyal Beceriler, İletişim Becerileri ve Önleme | İlgili kaynakların okunması |
7 | Problem-Çatışma Çözme ve Karar Verme Becerileri, Kendilik Değeri ve Önleme | İlgili kaynakların okunması |
8 | Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı | |
9 | Yeme Bozuklukları ve Önleme | - |
10 | Madde Kullanımı ve Önleme | İlgili kaynakların okunması |
11 | Ekolojik Sistemler Kuramı Çerçevesinde Akran Zorbalığının İncelenmesi | İlgili kaynakların okunması |
12 | Saldırganlık, Şiddet, Zorbalık ve Önleme | İlgili kaynakların okunması |
13 | Psikolojik Danışman Eğitiminde Önleyici Rehberlik | İlgili kaynakların okunması |
14 | Önleme ve Süpervizyon | İlgili kaynakların okunması |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 10 | |
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|